Subklinische hypotheroïde?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Bodewi

Subklinische hypotheroïde?

Bericht door Bodewi »

Goedemiddag,

Ik ben een jonge vrouw van midden 20. In januari 2023 ben ik bij de huisarts geweest ivm extreme vermoeidheid en gewichtsverlies. Na het bloedprikken bleek dat mijn schildklier te snel werkte (vermoedelijk een schildklierontsteking na mijn 2e bevalling in oktober 2022).

Mijn waarden waren toen:

TSH 0,01
T4 26,3

Het advies was toen gewoon afwachten, waarschijnlijk zou mijn schildklier herstellen na verloop van tijd en was medicatie niet nodig.

In januari 2024 heb ik opnieuw bloedgeprikt, toen waren mijn waardes:

TSH 3,24
T4 16,2

De huisarts gaf aan dat mijn waardes weer normaal waren en het probleem zichzelf had opgelost.

Nu ben ik vorige week weer bij de huisarts geweest, daarbij aangegeven dat ik weer erg vermoeid ben en dat ik ook last van mijn spieren heb (vermoeide spieren). Ik ben vaak koud en ben gewoon een beetje sloom.

Nu waren mijn waarden:

TSH 5,94
T4 14,2

Huisarts gaf aan dat dit geen klachten kon veroorzaken en dat ik met 3 maand weer opnieuw moet bloedprikken. Op internet las ik dat dit een subklinische hypotheroïde genoemd wordt.

Klopt het dat dit een subklinische hypotheroïde is en dat dit geen klachten kan veroorzaken?

Met vriendelijke groet,
Bodewi
GeertjeS

Re: Subklinische hypotheroïde?

Bericht door GeertjeS »

Hoi Bodewi,

Met deze waarden kan je zeker klachten hebben. Iedereen heeft zijn eigen setpoint waar je je het beste bij voelt.
Kiek kan je daar meer over vertellen.
Groetjes Geertje
Sarah-91

Bericht door Sarah-91 »

Persoonlijk heb ik vergelijkbare waarden gehad en had ik wel klachten. Ik was zoals jij erg vermoeid en had daarnaast last van gewichtstoename. In het begin wilde de huisarts afwachten, maar wel de waarden monitoren.

Bij latere bloedonderzoeken bleek de TSH verder te stijgen en de FT4 te dalen onder de norm. Mijn klachten werden toen ook erger en ben ik begonnen met het slikken van levothyroxine. Daarna verdwenen ook weer de klachten.

Dus het kan wel goed dat jij klachten ervaart bij deze waarden. Ik denk dat het goed is om dit verder op te volgen. En zeker bij je huisarts aankaarten dat je klachten hebt. Houd het eventueel bij in een soort dagboekje zodat je hier een overzicht van hebt om dit makkelijker te kunnen delen.
Kiek

Bericht door Kiek »

Welkom Bodewi,

Het lijkt erop dat je waarden zich thuisvoelen bij een set point FT4 in de buurt van 17.3 pmol/l met een TSH van 2.3 mU/l.
Je FT4 was eerst 16.2 pmol/l en daarna 14.2 pmol/l.
Heb je hetzelfde lab bezocht?
Omdat schildklierhormonen dag en nacht zwieren en zwaaien in een min of meer vast patroon is de tijd ook van belang. Hoe laat heb je je waarden laten prikken?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BodewiFeb2025.jpg
BodewiFeb2025.jpg (39.15 KiB) 1939 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bodewi

Bericht door Bodewi »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb sowieso de laatste twee keren tussen 8-9 uur sochtends geprikt in het zelfde lab. In 2023 dacht ik ook sochtends tussen 8-9, maar dat weet ik niet meer zeker.

Gr. Bodewi
Bodewi

Bericht door Bodewi »

Ik heb nog wel een vraagje, stel dat ik nu zwanger zou raken, zouden mijn waardes dan heel erg veranderen? Of is dat met deze waardes niet aan de orde? Moet ik dit dan melden bij mijn huisarts of?
Kiek

Bericht door Kiek »

Volgens de waarden die je hebt doorgegeven zou het beste zijn om te zorgen dat je FT4 in de richting van de 17 pmol/l zit.
Ik weet niet of je levothyroxine gebruikt, maar je dosis moet dan wel omhoog.
Men verhoogt de levothyroxine standaard met 25%.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bodewi

Bericht door Bodewi »

Nee ik gebruik geen levothyroxine omdat de huisarts dat bij deze waarden niet nodig vind (zou geen klachten moeten veroorzaken gaf hij aan).

Vandaar dat mij af vroeg of ik (stel dat ik zwanger zou raken) dit bij mijn huisarts moet aangeven, om dan opnieuw bloed te prikken voor mijn waardes..
Kiek

Bericht door Kiek »

Het lijkt dat je schildklier zich een beetje 'zwakjes' toont op de vereisten van je FT4.
't Is allemaal niet zo heel erg, maar toch wil je een goeie basis hebben van je schildklierhormonen ten behoeve van je zwangerschap.
Met de gegevens die je nu hebt, is een FT4 van hetzelfde lab van tegen de 17 pmol/l een veilige plaats.

- zorg dat je zeer recente waarden hebt van FT4/TSH.
Lab in de vroege ochtend zonder levothyroxinedosis van die dag in je maag<- hou je hieraan, ook vanwege een juiste vergelijk met je oudere waarden.
Stel dat je FT4 weer daalt naar b.v. 14 pmol/l met een TSH van tegen de 5 mU/l, vraag aan je huisarts een recept voor levothyroxine 100 µg, en laat je instellen.

Dat zou ik doen, in jouw situatie, als ik jouw leeftijd zou hebben.

Dag,
Kiek
Plaats reactie