Schildklier ontsteking

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Daantje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2015, 07:03

Schildklier ontsteking

Bericht door Daantje »

Gisteren een scan gehad van mijn schildklier en de arts voelde duidelijk een ontsteking maar waarschijnlijk niet de ziekte van graves. Ze denken eerder een ontsteking ontstaan na de zwangerschap.

Volgende week vrijdag moet ik naar de internist, krijg ik wel medicijnen ? Iemand hier ervaring mee ?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Kiek »

Dag Daantje,

Heb je al wat gekregen tegen je hartkloppingen?
Of heb je er misschien al wat minder last van?

Wat je schildklier betreft:
Als je hyper niet zo ernstig is, zal je arts geen medicijnen voorschrijven.
Hij/zij verwacht dat je waarden binnen niet al te lange tijd vanzelf herstellen.
Als je doorschiet naar een hypo, dan zou misschien tijdelijk Thyrax kunnen nemen om je schildklierhormonen bij te vullen.

Laat dan wel altijd je bloed nuchter prikken, zonder Thyrax in je maag.
Dus 's ochtends heel vroeg.

Ik hoop dat je schildklier zich weer zal hertstellen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aniet
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2015, 22:26

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Aniet »

Hi Daantje,

Ik denk dat ik soort van hetzelfde heb. Ongeveer 4 maanden na mn zwangerschap (mijn kleintje is nu 7 maanden) kreeg ik vele klachten en na bloedtesten bleek een schildklier ontsteking. Eerst moest ik 6 weken wachten en weer bloedprikken om te zien of het vanzelf zou verdwijnen maar de klachten werden erger en dat bleek ook zo uit de nieuwe waardes.
Nu heb ik, via de internist, Thyrax gekregen en moet ik 3 tabletjes (0,75) per dag slikken. Op dit moment merk ik er nog weinig van dus ik lees graag mee op jouw pagina of er mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.

Groetjes,
Aniet
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door laura »

hallo Aniet,

Het kan wel even duren voordat je wat merkt van de Thyrax.
Het is wel pittige kost, maar misschien heb je iets aan: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Aniet
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2015, 22:26

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Aniet »

Dank je wel Laura!
Ik begrijp het. Ben benieuwd wat er uit komt dan bij de volgende keer prikken.

Heb je zelf ook ervaring met een ontsteking?

Groetjes,
Anita
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door laura »

hallo Aniet,

Mijn schildklier maakte eerst te veel hormoon.
Na twee behandelingen met radioactief jodium is mijn schildklier afgeremd.
Sinds die tijd slik ik dagelijks mijn pilletje schildklierhormoon.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Daantje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2015, 07:03

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Daantje »

Vandaag de uitslag gehad van de schildklier scan en de bloeduitslagen.
Ik heb een schildklier ontsteking na aanleiding van de zwangerschap/bevalling.

Bij de meeste vrouwen gaat dit vanzelf weer over, alleen zijn er bij mij helaas antistoffen gevonden waardoor er 90 % kans is dat ik me hele leven een trage schildklier zal houden.

Over drie maanden opnieuw prikken en een behandelplan samenstellen.

Heb voor nu Propranolol gehad, bètablokker.

Kan ik dit schildklier probleem nu ook een naam geven ?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Kiek »

Hallo Daantje,

Ze noemen dat post partum thyreoiditis.
Dat betekent 'schildklierontsteking na de bevalling'.

In een Nederlandse studie [Kuijpens 1998] naar PostPartumThyreoiditis waren er van de 9 positieve anti-TPO vrouwen 2 vrouwen die een permanente hypothyreoidie ontwikkelde. En 4 vrouwen hielden nog lang een verhoogde TSH.

De aanwezigheid van antistoffen betekent dus niet dat je per definitie voorgoed aan de levothyroxine gebonden bent na je post partum thyroiditis (PPT).
Wel is er flink verhoogde kans op de ontwikkeling van een permanente hypothyreoidie.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aniet
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2015, 22:26

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Aniet »

Ik vraag me af, waarom krijgen Daantje en ik allebei andere medicijnen? Of is Propranolol hetzelfde als Thyrax?

Groetjes Anita
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier ontsteking

Bericht door Kiek »

Een schildklierontsteking na de bevalling is vaak een opeenvolgende periode van hyper (snel hartritme waarvoor propranolol), daarna hypo (te weinig schildklierhormoon, waarvoor Thyrax).
Soms wordt een PPT pas opgemerkt als de hyperfase voorbij is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie