-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

-

Bericht door Gast1 »

...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 feb 2019, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Welkom, Mark!

Opvallend is dat je nu nog geen normale waarden hebt van TSH en FT4.
Je bent al haast een jaar aan de slag met de levothyroxine, nu 87,50 µg.

Je gebruikt een lage dosis.
Zou een T4-dosis verschillen van sporters en niet-sporters?
Over sport kan ik je niets vertellen.
Mijn wekelijkse sportieve prestatie houdt een rustige strandwandeling in.

Over je TSH in relatie tot jouw FT4 valt wellicht meer te schrijven.
Want wat is een normale TSH voor jou? En welke FT4 hoort daarbij?
Waar bevindt zich het evenwicht van jouw TSH/FT4?
Deze relatie is je immers bij je geboorte meegegeven.

Met je reeks waarden van TSH en FT4, opgebouwd vanaf het begin, kan ik een idee krijgen waar dat gebiedje van evenwicht zich bij jou bevindt.
Daarvoor heb ik een app (nog niet, maar wel binnenkort, vrij verkrijgbaar).
Misschien kan het set point je op weg helpen om de juiste dosis te vinden.
Je weet natuurlijk wel dat je je TSH/FT4-waarden het beste kunt vergelijken als ze nuchter gepikt zijn, zonder levothyroxine, 's ochtends vroeg, in hetzelfde lab.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Bericht door Gast1 »

...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 feb 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je app-curve is stevig, met een hoge passingsgraad van 93%.
De app heeft je set point berekend met de eerste vier waarden van hetzelfde lab.
Dus zonder de laatste Utrechtse waarde.
Die verstoort het beeld, want ander lab.
Je set point ligt op een TSH van 1.9 mU/l met een FT4 van 19.85 pmol/l.

Het wisselend beeld met een relatief lage dosis levothyroxine zou ook kunnen passen bij een actieve Hashimoto.
Dat wil zeggen dat je schildklier onregelmatig hormoon loost.
Of gebruik je misschien andere medicatie/suppl. van invloed op schildklierhormonen? Of is je voedingspatroon gewijzigd?
Zomaar wat losse flodders, hoor!
Bijlagen
mcoumans.jpg
mcoumans.jpg (38.38 KiB) 5096 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 feb 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Aan de curve worden waarden gekoppeld, zoals Phi en S en R2.
Jouw curve heeft mooie cijfers. Dat noem ik dan stevig.
De resultaten zeggen iets over de wijze van reageren van je TSH op jouw FT4.

Fijn dat je naar hetzelfde lab gaat.
Het zou wel kunnen zijn dat je huislab het bloed laat nakijken in Utrecht. (Of in Amsterdam?)

Heb je voor het prikken je levothyroxine ingenomen?
Dan zou het een idee zijn om eens je portie pillen mee te nemen, en pas te slikken na het prikken.
Het slikken voordat je je laat prikken heeft een vlotte daling van TSH en een stijging van FT4 tot gevolg. Deze FT4-stijging duurt gemiddeld een uur of 2.5, waarna de afdaling inzet die wel 3,5 uur kan duren. [Saravanan 2007]
Daarnaast golft de TSH over de dag en nacht, waarbij de waarden 's nachts het hoogst zijn, en 's middags het laagst.
Kijk eens naar het ritme-plaatje van een doorsnee TSH.
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ikken.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 feb 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Vraag die opdoemt: hoe beïnvloeden de dagelijkse schommelingen in T4/TSH die setpoint curve??

Het schildkliersysteem is een dynamisch proces.
Je meet pas als alle verstoringen/denderingen zijn uitgewerkt.
Dit is een fundament uit de meettechniek, zo heb ik me laten vertellen.

's Ochtends vroeg, nuchter, zonder levothyroxine, zelfde tijd, zelfde lab.
Je krijgt dan het punt waarop zo min mogelijk verstorende veranderingen plaatsvinden.
In jouw situatie zal de curve misschien ietsje naar rechts verschuiven, omdat je TSH 's ochtends vroeg waarschijnlijk hoger is.
De vorm blijft zeer waarschijnlijk hetzelfde.
Omdat je in het huislab steeds op hetzelfde tijdstip gemeten hebt, zal je setpoint niet erg veel wijzigen.

Leuk experiment!
Ik ben benieuwd naar je volgende waarden.

Aanvulling 1/7:
Op di jun 30, 2015 10:27 am schrijf je bij je reeks TSH/FT4-waarden dat je gewisseld bent van merk levothyroxine: eerst Thyrax, later Euthyrox.
Wees je wel bewust dat 100 µg Euthyrox iets anders kan betekenen dan 100 µg Thyrax. De bio-equivalentie verschilt.
In de een kan b.v. 90 µg T4 zitten, in de ander 110 µg T4. En andersom.
Wisselen om reden van dosering wordt daarom sterk afgeraden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Just to be sure, aangezien ik toch nog wel tijdje onder behandeling verwacht te blijven bij UMC Utrecht: beter daar prikken, nuchter, vroeg? Nú kan dat, vakantietijd etc. Voor de lange duur niet. Maar wellicht levert het een 2e set point curve op én levert dat weer extra info op.

Begrijp ik trouwens goed dat m'n streefwaarde TSH niet 1 is (waar Endocrinologie naar toe wil) maar 1,9?


De wisseling komt waarschijnlijk omdat UMC Utrecht standaard Euthyrox voorschrijft. Mogelijk ook omdat die pillen makkelijker deelbaar zijn en/of in andere hoeveelheden.
Pas ná de mei meting ben ik dus Euthyrox gaan nemen.

Dus als ik nu bij UMC prik, heb je al 2 waardes van zelfde lab, op basis van bekende dosering Euthyrox.

Dank voor de info, al je met m'n data wat kunt of anderszins wat nodig hebt op dit vlak of over de relatie tussen schildklier en sport, let me know.


Groet,

Mark
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Wat de curve betreft zijn 2 UMC-punten wat magertjes.
Je oorspronkelijk plan lijkt toch beter: je thuislab, 's ochtends vroeg.

Het streven naar een TSH van 1 mU/l van het UMC is een algemeen advies.
Niet iedereen is gebaat met een TSH van 1. Sommigen zitten lekkerder ruim boven de 2, anderen ver onder de 1.
De app heeft de bedoeling het individuele streefpunt vast te leggen.

Bij het streefpunt kan rekening gehouden worden met het feit dat je schildklier minder/geen T3 uitscheidt.
Dan lijkt het theoretisch wel goed om de FT4 10% omhoog te sjorren.
Nu wil het toeval dat bij een FT4 van 21.7 pmol/l (19.85 + 10%) in je curve een TSH hoort van 0.9mU/l!
Het streven naar een TSH van ca. 1 mU/l is dus voor jou geen slecht idee.

PS:
Zelfs de richtlijn waarschuwt tegen onnodige wisselingen van levothyroxine-merken.
Moet je je voorstellen dat over dit merken-onderwerp zelfs Kamervragen gesteld zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie