instellen cytomel

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

instellen cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Beste allemaal,

Weer even een cytomel vraagje..
Zit nu een week of zes aan de cytomel(zie andere post)ben nu sinds een week verlaagd naar 112 mg Euthyrox van 125 mg Euthyrox omdat ik beneden 0,03 zat met mijn TSH,Ft4 was 22 en T3 1.4,ik slik nu 2x6,25 cytomel per dag..
Nou had ik zelf verwacht dat mijn T3 meer gestegen zou zijn en dat valt dus een beetje tegen,gek genoeg voel ik de cytomel ook niet meer,ben doodop en al mijn pezen voelen slecht,links weer schouderproblemen en rechts begint nu ook.
Cytomel moet ik eigenlijk ook ets verlagen maar ik wacht even op de nieuwe 0,5 mg maar hoor net dat ie er pas in september zijn..
Zelf heb ik het gevoel dat ik omhoog moet maar dat zou qua waarden en afstelling niet kloppen,ik weet dat ik geduld moet hebben maar heb het gevoel dat mijn lijf er niet heel blij mee is en ben bang dat ik weer blijvende schade aan mijn schouders overhou..heb
al een seen frozen schouder gehad..
Nou vroeg ik me af en er is vast iemand hier hou of wat..als je T3 gaat slikken onderdrukt dat dan je lichaamseigen T3(het beetje wat je nog aanmaakt) en wat word er werkelijk opgenomen.heb het gevoel dat ik wel kan verdubbelen..maar dat is niet goed..lastig lastig...kan ook mijn euthyrox weer verhogen en de cytomel verlagen..oftewel kom er ff niet uit:)
Graag tips!

Gr,
Arie
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: instellen cytomel

Bericht door Kiek »

Hoi Arie,

Je bent hyper!
Bij gebruik van combi T4/T3 is een FT4 van 22 pmol/l een hyperwaarde.

Dus logisch dat je doodmoe bent, en je spieren/gewrichten voelt.
Dat past naadloos bij een hyperthyreoïdie.

Zorg dat je je Cytomel vandaag nog halveert.
Dan is de helft van de T3-pillen morgen gelukkig weer verdwenen.
Want de halfwaardetijd van T3 is ca. 21 uur.
Je FT4 zal de productie weer meer overnemen.

Is T3/Cytomel wel lichaamseigen, vraag je.
Synthetisch T3 heeft dezelfde moleculaire samenstelling als de T3 die in je lichaam aangemaakt wordt uit de T4.
T3 is T3 is T3.
Maar:
In een gezond schildklierhormoonhuishouden wordt veel T3 ter plekke aangemaakt uit de FT4 dat dan beschikbaar is in je bloed. Op plaatsen in organen en weefsels waar het op dat moment nodig is.
Dus de T3 komt in een gezonde situatie in de juiste hoeveelheden op die plaatsen waar het moet zijn.
Je hersens bijvoorbeeld zijn afhankelijk van plaatselijke omzetting uit T4. Ook je hart, je spieren, en veel meer organen waar het nodig is.
Dat betekent dus ook dat het niet komt op die plaatsen waar het niet nodig is.
Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer je deze plaatsen via je bloed bijvoedt met Cytomel-T3-pillen.

Je TSH/FT4-waarden veranderen, omdat de hypothalamus/hypofyse ook niet meer dezelfde hoeveelheid T3 ter plaatse uit de FT4 haalt om de juiste hoeveelheid TSH los te laten.

Met Cytomel/T3 grijp je dus zeker in in een systeem dat z'n best doet evenwichtig stofjes uit te scheiden.

Tip: verlaag je Cytomel.

Sterkte met je speurtocht!
Kiek

PS: Ik heb jarenlang Cytomel gebruikt. En ik ben aan beide schouders geopereerd. De 2de operatie tijdens de Cytomelperiode. Toch ben ik overtuigd dat mijn suffe schouders niets met de Cytomel te maken hebben.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
AriedeSaint
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2015, 15:07

Re: instellen cytomel

Bericht door AriedeSaint »

Kiek weer duizendmaal dank voor je heldere antwoord!
Ik heb een foutje gemaakt in mijn tekst,mijn Ft4 was 20 na het prikken..
Denk je niet als ik nu verlaag naar weer 2x3,25 dat ik te laag uitkom ik was natuurlijk ook al gezakt met mijn Euthyrox...jammer dat die 5 mg er nog niet is,
Mijn schouders komt niet door de Cytomel,dat snap ik ook,is gewoon een zwakke plek van al het sporten vroeger en door het rommelen met de medicijnen
krijg het immuunsysteem en mijn weerstand gewoon een tik..en dat voel ik altijd op mijn zwakke plekken,maar dit keer wel erger als normaal.
Maar ga dus morgen zakken met de cytomel..kan altijd weer omhoog.
Weet jij trouwens wat i kan verwachten qua stijging,ik vond dat ie met 1.4 wel laag bleef..

Gr,
Arie
Plaats reactie