mijn waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: mijn waardes

Bericht door Johanna »

Ja hoor! Ik zei de gek :-) maar dat was wel even zoeken...maar ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik mij echt goed voel!

Jij slikt nu inderdaad teveel. Zeker met dit warme weer kan je lichaam het "niet meer aan" je hypert en daarvan kunnen de klachten erg op ondergedoseerd lijken!! Voor sommige onder ons (en zeker de zoekenden op het forum) luistert het erg nauw.

Je TSH zou naar rond de 1 moeten . Hou je dan nog klachten zou een kleine toevoeging van cytomel een oplossing kunnen zijn. Het ka n.l. echt zo zijn dat je bij minder ft4 slikken inderdaad hypothyreoid klachten krijgt maar bij meer nog steeds de hypothyreoide klachten houdt EN er hyperklachten zoals jij nu omschrijft erbij houdt.

M.a.w.de ft4 spiegel kan niet hoger want dan ga je hyperen. Toch hou je hypothyreoide klachten doordat je t3 niet voldoende stijgt. In dat geval is een kleine dosering cytomel een oplossing. (6,25 Mcgr als startdosis)

Voor nu is belangrijk dat je eerst een TSH van rond de 1 krijgt. En dan eens even gaan voelen.

Wat de b12 betreft weet ik er niet veel van maar ik weet wel dat de behandeling daarvan goed en in voldoende mate moet gebeuren. daar oor kan je het best op het b12 forum zijn! Logisch is dat zowel het b12 tekort EN het schildklierhormoontekort goed behandeld moeten zijn..

Succes Johanna.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: mijn waardes

Bericht door Suffy »

Hoi Essy,

Heel vervelend hoe je je nu voelt. Kan me voorstellen dat je een dag wilt overslaan. Kan op zich geen kwaad maar zou nu even niet experimenteren want dat beïnvloedt misschien de waarden die je deze week gaat bepalen.
De halfwaardetijd van levothyroxine is 7 dagen dus een dag stoppen zal misschien iets uithalen.

Dat je nu weer benauwd bent ligt aan het hyperen. Dat moet weggaan als je je dosering gaat verlagen.

Mijn laatste waarden: zie onderschrift. Bijna als die van jou maar ik voel me er goed bij. Iedereen heeft een eigen setpoint. Voor jou zijn deze waarden niet goed.
Ik heb veel meer last van die ellendige terugval van de B12. Dat komt omdat de opstarbehandeling helemaal fout is gegaan, zoals bij zovelen. Maar dat is een ander onderwerp.

Prik je trouwens altijd zonder Euthyrox? Is belangrijk om een goed beeld te houden van je waarden en hoe je je voelt. Laat altijd 's morgens vroeg je waarden bepalen omdat de TSH dan het hoogst is.

Je ziet, je kunt je weer goed voelen als je schildklierhormoon gebruikt. Veel mensen houden restklachten en moeten zich in acht houden. Dat is de consequentie van de levothyroxine die de schildklierwerking niet kan nabootsen.

Het is belangrijk eerst weer goed ingesteld te zijn. De TSH liefst onder de 1 maar in jouw geval niet bijna onmeetbaar. De fT3 is bij Essy goed, de T3 is aan de lage kant. Dat kan op een conversieprobleem wijzen.

Zijn er dan nog steeds klachten dan kan een proefbehandeling met Cytomel samen met Euthyrox overwogen worden. Is er na 3 maanden geen bevredigend resultaat met Cytomel (moet door een endocrinoloog voorgeschreven worden) dan is Cytomel niet geschikt voor jou.

Onze ultime droom: slow-release T3 waarmee de werking van de schildklier benaderd wordt. Maar wanneer dit op de markt komt?

Groeten,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: mijn waardes

Bericht door Bibi »

In antwoord op je laatste vraag; ja. Eindelijk, kan ik wel zeggen. Het blijft een gevoelig evenwicht maar ik voel me tegenwoordig echt goed.
Lees mijn berichtje anders maar even.

http://www.schildklierforum.eu/viewtopic.php?f=10&t=907
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: mijn waardes

Bericht door Suffy »

Nou Bibi, je bent een volhoudertje hoor, chapeau!

Ook ik heb een onmeetbare TSH en voel me er prima bij, zoals ik al op de vorige pagina schreef. Maar ik ben wel bijna 10 jaar jonger dan jij.
Aan de andere kant weet ik dat ik er ook op moet letten niet teveel Thyrax binnen te krijgen.
Maar vooralsnog voel ik me prima en ik hoop dat Essy ook gaat opknappen.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: mijn waardes

Bericht door laura »

hoi Bibi,

Je bent toch juist weer lid geworden omdat je klachten had?
En heb je inmiddels je bloed nog laten onderzoeken?
Want dat was je van plan, toch?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Allemaal bedankt voor de reacties.
Morgen eerst naar de huisarts, zonder euthyrox maar niet eerder dan 10.30 maar ja tis niet anders.
Ik kom hier snel weer terug.......tot later!
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: mijn waardes

Bericht door Bibi »

Nee, ik ben weer lid geworden omdat ik dat voorheen ook al heel lang was en ik het gewoon interessant vindt.En ik denk niet dat het ooit echt stabiel blijft. Soms zak ik wat terug en dan wil ik hier graag even toetsen of mijn gevoel goed is. Ik wil voorkomen dat het weer de verkeerde kant uitgaat.
Ik heb laten prikken maar de uitslag is nog niet binnen.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Gister naar de huisarts is niet gelukt, morgen om 9.30 uur een afspraak maar zonder euthyrox zeggen jullie terwijl huisarts zegt dat maakt niet uit.
Nu bedacht ik me dat ik zonder euthyrox mijn tsh steeds op 0,01 heb staan maar als ik euthyrox in neem dan zal het nog lager zijn? maar lager meten kan niet toch? er bestaat niet iets als -0,05 ofzo? of kan er wel - gemeten worden/
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: mijn waardes

Bericht door Suffy »

Hoi Essy,

Een TSH lager dan 0 is onmeetbaar, dan gaat het niet goed met je want dan hyper je.

Ik ben te laat met deze bijdrage want je bent al naar je ha (geweest).

Lees deze fraaie blog op Schildkliertje maar eens. Daar staat in waarom je moet bloedprikken zonder schildklierhormoon:
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... ikken.html

Groetjes,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: mijn waardes

Bericht door essy »

Ja dus eigenlijk ben ik dus toch aan het hyperen?
Mijn huisarts zegt dat het oke is gezien de FT4 niet heel hoog is.

Maar goed ik mocht bloedprikken, heb vanmorgen geen euthyrox genomen maar wel ontbeten of mocht dat eigenlijk ook niet?, ik sla de euthyrox een dagje over, ik ben het gehyper zat met die 137 mcg.

Ik mocht nog niet verlagen, eerst morgen bellen voor de uistlag.

Wel TSH en FT4 maar FT3 kreeg ik niet voor elkaar.........
Plaats reactie