Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Je leest uiteraard vanalles op internet. Ik ga daarom maar af op hoe ik me voel.
http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... eilig.html
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door laura »

hallo Bibi,

Waarom noem je deze link naar http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... eilig.html?
Want ook daar zegt men dat een onderdrukte tsh een grotere kans geeft op botbreuken.

Ik zou zeggen: denk aan jezelf.
Maar goed plan om je bloed te laten prikken.
En is er iets veranderd aan je dagelijkse patroon in de laatste paar maanden?
Denk aan medicijnen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Een lagere TSH geeft niet meer klachten, een onderdrukte TSH kennelijk wel. Dus dan is het zaak om een goede balans te vinden waar je lichaam zich goed bij voelt.
Ik heb ook zitten denken wat er veranderd kan zijn. Medicijnen gebruik ik verder niet, ziek ben ik nooit,maar ik heb vanwege een kleine ingreep 4 weken niet mogen sporten.
Wel gewoon dagelijks een uur gelopen.Maar misschien dat mijn lijf zich helemaal had ingesteld op 3 x per week sporten.Ik kan niets anders bedenken.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Intussen is de uitslag binnen. TSh is gelijk gebleven, FT4 is gestegen van 20 naar 24.6 dus dat gaat de verkeerde kant op.
Ik vraag me alleen af of simpelweg minder Thyrax gebruiken wel de oplossing is, er moet toch een reden zijn waarom na zoveel tijd stabiel te zijn gebleven de FT4 ineens omhoog gaat?
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Suffy »

Bibi,

Dus wat Kiek zegt: je wordt ouder en gezien je stijgende fT4 mag je je dosering verlagen.
Je hypert dus. Dat geet vermoeidheid.

Dosering verlagen met 12,5 mcg is de oplossing.
Of weer 3 keer in de week voluit sporten, want dan gaat je lichaam de LT4 die nu teveel is weer gebruiken en val je weer af.

Jij slikt toch Thyrax? Misschien werkt de verpakkingswijziging ook voor jou hyperen in de hand.
Maar ook de leeftijd gaat een rol spelen: je lichaam heeft minder schildklierhormoon nodig zoals kiek al schreef.

De TSH loopt altijd achter de fT4 aan
En aangezien die TSH onderdrukt is kan hij natuurlijk niet lager ;).

Je weet dus wat te doen.

Dag,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Inmiddels een lang gesprek gehad met de huisarts.
Volgens hem was dat "goed voelen"maar schijn omdat schildkliermedicatie werkt als een soort pepmiddel.Helaas vergeet hij dan wel hoe beroerd ik me jarenlang gevoeld heb tot de dosering mooi constant bleef en mijn gesteldheid ook.Bovendien had ik geen hyperklachten. En ik was eindelijk van die hartkloppingen af.
Maar ik moet meteen de 12.5 eraf laten want dat is volgens hem al helemaal niets, een homeopatische dosis. Als dat zo was hoefde ik die natuurlijk niet weg te laten.
Ik zie enorm op tegen dat drastisch minderen want als het toch slechter gaat duurt het maanden voordat het weer herstelt.
En al heb ik wel gepast vertrouwen in mijn huisarts, dat vertrouwen is niet onbeperkt. Het advies om gejodeerd zout te gaan gebruiken vond ik jaren geleden al niet meer van deze tijd.
Vandaag alleen 100 mcg genomen, wish me luck ;)
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Er is nooit op anti-TPO geprikt dus dat laten we over een tijdje nakijken. Evenals B12.
Want als het Hashimoto is zou de klier dus in de loop der jaren verder achteruitgaan.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Suffy »

Hoi Bibi,
Bovendien had ik geen hyperklachten. En ik was eindelijk van die hartkloppingen af.
Hartkloppingen associeer ik met hyperen, niet met hypo zijn.
Met ophogen voelde ik soms een langzame, bonkende hartslag maar die was van korte duur.

Als je 12,5 verlagen teveel vindt kun je ook om de dag 100 en 112,5 mcg Thyrax nemen. Dan heb je uiteindelijk een verlaging van 6,25 mcg.
Merk je hier niets van na een week of 2 dan neem je elke dag 100 mcg.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Bibi »

Het is niet zozeer dat ik het verlagen een probleem vindt ( als dat nodig is) maar de gevolgen daarvan op de lange duur.Ik had eindelijk na jaren een redelijk prettig evenwicht bereikt. Maar wat moet dat moet ;)
Ik weet alleen niet zeker of mijn huisarts echt weet hoe gevoelig de dosering ligt. Vooral omdat hij aangeeft dat 6.25 mcg gewoon niets is, een homeopathische hoeveelheid. En dat klopt niet.Hij gaat dan eigenlijk helemaal voorbij aan de werking van de Thyrax. En om dan drastisch te gaan verminderen vind ik nogal wat.
Ik heb dat nu wel gedaan maar ben er niet blij mee.Want als ik weer klachten ga krijgen duurt het zo weer een jaar voor het evenwicht terug is.
Mijn schildklier is een maand geleden volgens mij licht ontstoken geweest. Dat is nu beter maar misschien heeft dat ook voor een verhoging van de FT4 geleid?
Johanna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:36

Re: Bibi: TSH te laag maar ik voel me oke!

Bericht door Johanna »

Ook mijn arts sprak bij een half blauwtje over een "homeopathische" hoeveelheid. Nou dat kan hij dan wel vinden (en die arts van jou) maar wij weten beter :-)

Overigens is ook de opmerking dat levothyroxine een "pep middel " is nogal bizar. Het is een synthetisch hormoon dat je moet slikken als je geen schildklier meer hebt anders ga je dood ( of als hij onvoldoende werkt ben je , afhankelijk van het tekort , ziek, zieker, ziekst..)

Maar: gezien het gegeven dat het je zoveel moeite heeft gekost goed ingesteld te raken luistert het bij jou nogal nauw blijkbaar. Van een te hoge ft4 kan je vergelijkbare klachten hebben als van een te lage. Sommige lopen door elkaar. Weer anderen gaan zich zelfs erg lekker voelen als ze licht hyperen..)Hoe dan ook een onderdrukte TSH is ongezond. En aangezien je ft4 stijgende blijft is het logisch als je dus gaat minderen.

Waarbij ik mij zelfs afvraag of 12,5 Mcgr niet zelfs te weinig zal blijken te zijn. Die hoeveelheid minderen zou ikzelf met deze waarden geen probleem vinden?

Ik denk dat jijzelf het beste kan beoordelen hoe minderen uitpakt? Niemand kan die vraag beantwoorden. Duidelijk is dat de reacties over je huidige waarden spreken over teveel en ongezond .


Johanna.
Plaats reactie