Te snel verhogen LT4

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Te snel verhogen LT4

Bericht door Tim »

Hallo,

Onderstaand is een copy & paste uit de bijsluiter van Euthyrox, daar gaat mijn vraag over.

"U kunt last krijgen van een of meer van de volgende bijwerkingen als u meer Euthyrox gebruikt dan voorgeschreven, of als u de voorgeschreven dosis niet verdraagt (bijv. wanneer de dosis snel wordt verhoogd):"

In het geval dat er te snel (te veel) wordt opgehoogd en je last krijgt van bekende bijwerkingen, verdwijnen deze dan vanzelfs na een aantal weken? Of doe je er dan verstandig aan om "opnieuw" te beginnen (na verloop van tijd); stap terug, dan weer stapje vooruit...enz.

Herken me in de genoemde bijwerkingen, wil er zeker niet voor zwichten maar moet wel uitzicht zijn op verbetering.
Misschien is geduld het enige antwoord maar lees regelmatig dat mensen back and forward zijn gegaan met hun medicatie.

Groet en fijn weekend! Tim
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: Te snel verhogen LT4

Bericht door Joze »

Hoi.

Nou de laatste verhoging (ondertussen 5 maanden geleden) was een beetje te veel in een keer....ik ben meer dan 6 weken beroerd geweest.. daarna werd het minder...
Ik zal de volgende keer dus nooit meer met 25 mcg verhogen .
Voor mij is dat dus te veel 12,5 mcg Euthyrox is genoeg.
Ik ben dus gewoon door blijven slikken achteraf gezien had ik misschien een stapje terug kunnen doen maar toen had ik zoiets geduld het komt wel goed.
Uiteindelijk was het ook goed.
Maar je kunt inderdaad behoorlijk beroerd worden... ik had het gevoel of ik helemaal van het begin af begon.

Grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Te snel verhogen LT4

Bericht door Rick »

Hoi Tim,

Ik sluit me aan bij wat Joze schrijft.
Toen bij mij hypo werd geconstateerd, zette mijn HA me meteen op 200 mcg thyrax weg (hij was hevig geschrokken van m'n waardes)
Alarmerende berichten op het - toen - HmnH forum deden mij 'rustiger' starten, met 100 mcg. Met een maand zat ik wel op 150 mcg, en toen was ik de weg kwijt. Dat was wat we in een ander draadje al met elkaar beschreven als hyperen met een te hoge TSH.
Ik heb afgebouwd tot 75 en ben naar de internist gegaan. Die vroeg zich ook af waarom de HA meteen met zo'n hoge dosering startte.
(het is jammer dat het HmnH forum er niet meer is, anders kon je m'n draadje van toen nalezen).
Vanaf 100 toen opgebouwd in stapjes van halve (12,5) en kwart (6,25) tabletten. Een stap omhoog kon van een week tot meer dan een kwartaal duren.
Ik heb gekeken tot hoever ik kon komen en wanneer ik duidelijk ging hyperen (206/212 mcg). Ben daarna gezakt tot 187,5 mcg.
Dat hele proces heeft bij mij 1,5-2 jaar geduurd
Vervolgens heb ik vrij lang op 187,5 mcg gebivakkeerd, om er 2,5 jr later nog een kwart bij te doen naar 193,75. Bijna wat mijn HA oorspronkelijk had voorgeschreven.
Dat was in mei 2007, en als er niks met de thyrax was gebeurd had ik daar nu nóg op gezeten.

Ik weet niet hoe je schildklier er aan toe is; of er nog restwerking in zit.In dat geval is het ook een spel van afbouwen van je nog aanwezige schildklierwerking, en tegelijk opbouwen van de euthyrox.
(Door de medicatie heb je de kans dat je schildklier steeds minder gaat werken, waardoor je zelf iedere keer wat moet ophogen)

Ik heb het zelf nu omgekeerd. 1:1 thyrax - euthyrox overstappen leidde tot hyperen. Nu ben ik wat teveel gezakt (merk ik aan mijn lijf) en heb er weer een kwart bij gedaan. 193,75 - 187,5 - 175 - 181,25
Je moet echt jezelf opnieuw 'uitvinden'.
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: Te snel verhogen LT4

Bericht door Willie »

Hallo Tim,

Ik ben zelf ook nog het wiel aan het uitvinden wat betreft de reakties van je lichaam op de levothyroxinenatrium.
Wat ik wel weet is dat ik me tot nog toe beroerder voel dan voor ik met de medicatie begon.
In maart 2015 is een forse Hashimoto gediagnostiseerd (TSH 110, T4 6)
Langzaam opgestart met 25 voor twee weken, daarna 50 voor twee weken. Eenmaal aan de 75 trok ik aan de bel.
Extreme duizeligheid en pijn in spieren en botten. Emotioneel een basketcase. Werken ging niet meer.
Ik moest stoppen voor een paar dagen en daarna herstarten met 50 en 75 om en om.
De TSH is nu 20 en de T4 13. Deze dosering gebruik ik nu al 6 weken, maar de klachten zijn nauwelijks verbeterd.
Ik heb te horen gekregen dat ik nog eens 6 weken niet mag verhogen.
Ja, dus ik begrijp wat je bedoelt. Geduld is een schone zaak, maar het is moeilijk om op zulke momenten de moed er in te houden.

Hoe gaat het inmiddels met jou?

groetjes Willie
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Te snel verhogen LT4

Bericht door Tim »

Hallo Willie,

Het blijft een hele klus waarbij geduld en doorzettingsvermogen sleutelwoorden zijn.

Ik heb momenteel veel klachten (nerveus/gejaagd, geen energie en spierproblemen) maar zit niet in een representatieve periode.
Met een vroeggeboorte van onze tweeling, een overleden zoon en een andere kereltje vechtend voor z'n leven.

Ben dinsdag wel wezen prikken en met TSH 0,53 / FT4 15,1 besloten om 12,5 mcg te minderen (naar 200 mcg).
Ik blijft toch hopen op een blijvende stabiliteit v.w.b. schildklier falen.

Succes met je speurtocht.
Willie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:04

Re: Te snel verhogen LT4

Bericht door Willie »

Jeetje Tim, Wat een rot situatie. Ik wens je heel veel sterkte.
En voor wat het waard is: Ik brand altijd kaarsjes tijdens moeilijke situaties.
Nu brandt er een voor jouw kereltje.

Groetjes Willie
Plaats reactie