Vergoeding Thyreoïdum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Beste Anneke/VGNS,

Voor de grondstof thyreoïdum werden de kwaliteitseisen van de grondstof het laatst beschreven in de Amerikaanse farmacopee van 1984.
De farmacopee bepaalt de hoeveelheid (binnen ruime marges!) van T4 en T3, de oorsprong, en stelt grenzen aan vervuiling.

Je kunt deze grondstof verdund kopen, of 3x geconcentreerd.
Deze grondstof thyreoïdum wordt in capsules gestopt, of er worden tabletten van gedraaid.

De afgelopen 10 jaar lijkt niets veranderd.
Nog steeds bestaat er een gebrek aan controle die geen gelijke tred houdt met de bezorgdheid over hoeveelheden in T4-levothyroxine.

Dit is een belangrijk onderwerp om te onderzoeken. Ook voor jou. Je wilt immers inhoud en kwaliteit vertrouwen.
Want de variaties van T4 en T3-hoeveelheden in batches Thyreoïdum zijn véél groter dan geaccepteerd voor levothyroxine.
Deze variaties kunnen een hyper- of een hypothyreoïdie veroorzaken bij mensen met een schildklierziekte.
Zeer kleine wijzigingen van de inhoud zorgen al voor flinke klachten bij mensen met een schildklierziekte.
Dat liet het Thyrax-deblacle zien.
Zelfs een kleine wijziging in T4 zorgt voor grote verandering in de FT4.

Het feit dat de apotheker geen klachten krijgt, duidt op gebruik van dit middel door mensen met een gezonde en dus een zich aanpassende schildklier aan de wisselende hoeveelheden aangeboden schildklierhormoon.

Hieronder een voorbeeld uit 2011 van de verschillen tussen batches T4/T3.
T4 en T3 resp.
batch 1: 357/128 µg
batch 2: 536/138 µg
batch 3: 496/138 µg
Uitgerekend een verhouding van T4/T3 van:
2.78/1 µg; 3.88/1 µg; 3.6/1 µg.
of:
27.8 T4 met 10 µg T3
38.8 T4 met 10 µg T3
36.0 T4 met 10 µg T3.

Dit zijn veel te grote verschillen.
En niet acceptabel voor mensen met een schildklierziekte.
Dus op naar de barricades:
voor een stevig slow release T3 en T4-product!

Met vriendelijke groet,
Kiek
ervaringsdeskundige
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Miep »

Het feit dat de apotheker geen klachten krijgt, duidt op gebruik van dit middel door mensen met een gezonde en dus een zich aanpassende schildklier aan de wisselende hoeveelheden aangeboden schildklierhormoon.


Als je je gezond voelt, dan ga je ook echt iets bestellen bij een apotheek hoor. Duhuhhhhh!
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Jackie »

Hallo Miep,

Het is heel vervelend dat je zoveel klachten hebt waar nog geen oorzaak voor gevonden is.
Jammer genoeg ben je nu bij een "complementair arts" terecht gekomen. Die wil je nu gaan behandelen voor je schildklier terwijl je waarden gewoon normaal zijn. Van reguliere artsen wordt gezegd dat ze alleen maar aan behandelen en hun portomonnee denken, terwijl ik nog nóóit, maar dan ook nóóit gehoord heb van iemand die bij een alterteut wegging zonder aanvullend onderzoek of een receptje voor één of ander supplement. Verder komen alterteuten meestal met een diagnose.
Daar kun je dan toch wel je twijfels over hebben. Wat is beter een arts die eerlijk zegt ik weet niet waarom u deze klachten heeft of een alterteut die gaat behandelen voor een aandoening die je niet hebt?

Nog even en je hebt ook een lekkende darm, bijnieruitputting en moet toch echt glutenvrij gaan eten.
Dit soort zaken zijn niet zonder risico.

Over dierlijk schildklier hormoon is de inspectie voor gezondheidszorg duidelijk. Ze raden het gebruik af. Toch ook niet voor niets denk ik dan.
Hieronder een stukje uit een bericht van de IGZ:

"Volgens de richtlijnen is bij de behandeling van hypothyreoïdie het synthetische schildklierhormoon thyroxine (T4) middel van eerste keus. Toch blijkt een kleine groep patiënten ontevreden met de resultaten van deze behandeling. Het wetenschappelijke debat of het meerwaarde heeft om thyroxine aan te vullen met lyothyronine (T3) loopt nog. In ieder geval wordt het gebruik van preparaten van dierlijk gedroogd schildklierpoeder, waarin de combinatie van T3 en T4 aanwezig is, door deskundigen als verouderd beschouwd.

Als de behandelaar besluit toch thyreoïdeum voor te schrijven zal hij extra aandacht moeten geven aan de kwaliteitseisen. De meest belangrijke zijn:
Er moet een medische onderbouwing zijn, die is terug te vinden in het dossier van de patiënt.
De patiënt moet aantoonbaar geïnformeerd zijn over mogelijke risico’s van dit product en dat het product niet op de gebruikelijke wijze is beoordeeld en gecontroleerd door de overheid.
Er moeten afspraken gemaakt zijn met de patiënt over de controles die nodig zijn om de werking van thyreoïdeum te volgen en te evalueren. "Als de behandelaar besluit toch thyreoïdeum voor te schrijven zal hij extra aandacht moeten geven aan de kwaliteitseisen. "
"http://www.igz.nl/actueel/nieuws/genees ... ldaan.aspx

Welke medische onderbouwing heeft jou "arts" je gegeven en hoe wordt je opgevolgd? Zijn de risico's met je besproken?

Misschien kun je samen met je huisarts je klachten bekijken en wat er al onderzocht is en kijken wat er nog mogelijk is? Misschien kun je een second opinion bij een andere internist laten doen? Ik zou in ieder geval die alterteut gedag zeggen

Groetjes Jackie en nog een fijne zondagavond
vgns
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2015, 15:44

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door vgns »

De bron heb ik genoemd, dat zijn de verstrekkende apotheken.
Gewoon even een belletje of mailtje naar de apotheken zou ik zeggen om het te controleren.
Overigens wacht ik nog steeds op de bron van de bewering dat thyreoidum dodelijke slachtoffers heeft geëist.
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Miep »

Nogmaals:

Proefbehandeling van 31 dagen.
Gedurende een schema langzaam opbouwen, met steeds een lage dosering.

Risico's zijn genoemd.
Krijg ik die klachten dan contact opnemen met arts.

Na 31 dagen bloedonderzoek.

Ik begin onderhand de slappe lach van de meesten hier te krijgen.
Ongelooflijk wat een tunnelvisie hier.

Dus als geen enkele arts je verder kan helpen, dan leg je je er maar bij neer?
Ongelooflijk, er zijn zoveel mensen juist die met onverklaarbare dingen rondlopen, geholpen.

Maar goed, als je zo anti alternatief bent, sluit je daar ws je ogen voor.
Ik sluit mijn ogen niet voor regulier.
Heel blij dat ze bestaan, anders had ik nu niet meer geleefd. (ik zal niet in details treden)
Maar er is meer .... en ik geloof dat er een kentering gaat komen.

Je ziet het toch steeds meer? Men komt steeds meer achter bepaalde zaken.
Wel zwaar voor jullie, als je zo zwart/wit kijkt.

Ik ga zondagavond vieren en heel positief werken aan een herstel.
Gegroet!
vgns
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2015, 15:44

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door vgns »

Veel succes met je behandeling Miep.
Weet je wel dat je in goed gezelschap bent?
Hillary Clinton is ook hypo en gebruikt niet de medicatie die standaard wordt voorgeschreven maar dierlijk schildklierhormoon.
Zie hier de brief van haar arts:
http://www.nytimes.com/interactive/2015 ... .html?_r=0
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door *anna* »

:shock: Oh, my God Anneke/VGNS,
Mag toch hopen dat mijn arts en de AIVD mijn privacy méér respecteren als ik me bij de volgende verkiezingen kandidaat stel voor het premièreschap...

Groet, Anna
(PS: Anneke, grapje toch, hè? Dit kan toch niet serieus het VGNS-niveau zijn om twijfelaars te overtuigen, te bevestigen of gerust te stellen?)
vgns
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2015, 15:44

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door vgns »

Je bent duidelijk niet op de hoogte van de gang van zaken in Amerika.
Het is daar gebruikelijk dat presidentskandidaten hun medisch dossier openbaar maken.
Opdat men weet of de kandidaat de functie lichamelijk en psychisch aankan.
Wat dat betreft kan men gerustgesteld zijn gezien de conclusie in de brief van haar arts:
She is in excellent physical condition and fit to serve as President of the United States.
In Nederland is het medisch beroepsgeheim van kracht. Maak je dus geen zorgen mocht je de functie van premier ambiëren.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door laura »

http://www.igz.nl/Images/LNA%20mededeli ... 328787.pdf

Deze LNA-Mededeling legt uit hoe de apotheker kan omgaan met recepten voor capsules of tabletten met schildklierpoeder. Ook wordt informatie gegeven over de grondstof schildklierpoeder, de verhouding van T4 en T3 in de capsules of tabletten, beschikbaarheid van bijsluiters, het ontbreken van richtlijnen of protocollen, kwaliteit, vergoeding en beschikbaarheid. Aandacht wordt ook besteed aan de verantwoordelijkheid van de apotheker.

Rationaliteit in complementaire geneeskunde
Ook binnen de complementaire geneeskunde geldt ons inziens dat een therapeutische toepassing van
een middel meer of minder rationeel kan zijn. Op Nederlands populatieniveau is de rationaliteit voldoende
als landelijk erkende deskundigen het eens zijn over een goede balans tussen werkzaamheid en veiligheid.

Zij moeten die mening dan op een geprotocolleerde manier in een standaard vastleggen. De in aanmerking
komende deskundigen [8] hebben dit (nog) niet gedaan. Ook is er geen overtuigende review [9] beschikbaar.
Daarom is ook binnen de complementaire geneeskunde de rationaliteit op Nederlands populatieniveau onvoldoende
onderbouwd.

8. Artsenvereniging Voor Integrale Geneeskunde, http://www.avig.nl
9. Alternative Medicine Review, http://altmedrev.com
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Beste Anneke van de VGNS,

De VGNS schrijft op dit onderwerp op 22 nov. 11.18, om 19.43 en om 22.51:
”De bron heb ik genoemd, dat zijn de verstrekkende apotheken.”
“Variatie in batches: De variatie in TH (Thyreoid Hormonen) bij schildklierpoeder valt binnen de marges die klinisch relevant zijn.”
“Hillary Clinton is ook hypo en gebruikt niet de medicatie die standaard wordt voorgeschreven maar dierlijk schildklierhormoon.”

Dat zijn dezelfde verstrekkende apothekers die beweren dat de verschillen van T4-inhoud van thyreoïdum ‘klinisch niet relevant’ zijn.

De specificaties van de batches laten zien hoe groot en structureel de variaties zijn in gehalte T4. Pillen worden op inhoud van T3 afgestemd, waardoor de verschillen in T4 oplopen tot ruim 30%.
Want, zoals hierboven al gemeld, achten deze ‘apothekers’ de verschillen in T4 niet van klinisch belang.

De Thyrax-affaire heeft dit jaar laten zien wat er kan gebeuren als de hoeveelheid van een T4-pil een tikje wijzigt.
De Inspectie heeft onderzoek gedaan en de fabrikant op het matje geroepen. Radar heeft er in februari dit jaar een uitzending aan besteed.
Bij Thyrax ging het over verschillen van 2 of 3 µg per pil T4 van 100 µg.
Dat is dus een verschil van 2 à 3 %.
Zo’n T4 verhoging stapelt, waardoor op een bepaald moment de anticipatie- en acceptatiegrens bereikt is, en hyper toeslaat.

Je zou denken dat alle producenten van soorten T4 op de NL-markt gewaarschuwd zijn door deze Thyrax-geschiedenis.
Dit blijkt niet zo te zijn.
De controle is onterecht voorbijgegaan aan het thyreoïdum.
In Nederland worden verschillen voor T4 kennelijk geaccepteerd van maar liefst 30% per pil.
Dat wil zeggen dat de mensen de ene keer ca. 28 µg T4 per pil binnenkrijgen, en de volgende keer 39 µg T4.

De VGNS, als verspreider van het heil van thyreoïdum en natuurlijk ook de hoeder van de kwaliteit van thyreoïdum, is verplicht hieraan wat te doen.
Voorstel:
- Bel Forest Laboratories en zorg dat het stabiele ArmourThyroid zonder problemen ingevoerd kan worden.
- Bel de Inspectie en vraag verbod op invoer van het instabiele grondstof thyreoïdum voor humaan gebruik.

Want Anneke, deze ongecontroleerde inhoud en enorme wisselingen van T4, vormen een gevaar voor de gezondheidszorg.
De opmerking dat zulks ‘klinisch niet relevant’ is, getuigt van een gebrek aan de meest basale schildklierkennis.
En omdat je het zelf aandraagt: Hillary Clinton gebruikt ook het stabiele Armour Thyroid, met vaste inhoud.
Ze gebruikt niet de instabiele grondstof thyreoïdum, zoals gepropageerd door de VGNS.

In afwachting,
met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie