bewaaradvies levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

bewaaradvies levothyroxine

Bericht door PaulD »

Hallo !

Ik lees zojuist ergens dat je levothyroxine beter niet in de badkamer kan bewaren en in de verpakking moet laten. Dat inwerking van vocht de werking kan verminderen. Klopt dit ?
Ik zet ze altijd voor 28 dagen uit in medicijndoos die in de badkamer staat. Vindt dat prettiger, kan ik makkelijk controleren of ik ze niet vergeet. (werk ook met kwartjes/halve tbl)

Hoe erg is dit ? Ik doe dit al jaren zo. Wie kan mij hier wat meer over vertellen ?

b.v.d.. Paul
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: bewaaradvies levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Paul,

Iedere verandering van bewaren, pillen uitzetten, tijd en condities van inname, heeft invloed op de inhoud van de pillen levothyroxine.
Dit luistert nauw.
Het allerbeste is de pillen iedere dag op dezelfde tijd uit de verpakking/blister te halen.

Als je makkelijk je pillen vergeet, dan kan uitzetten voor een kortere periode een oplossing zijn.
Maar om je uitgezette pillen voor een periode van maar liefst 4 weken te bewaren in de badkamer is onverstandig en onwenselijk.
Vochtigheid en zonlicht kunnen de samenstelling veranderingen, waardoor verlies aan werkende stof.
De conditie vocht/zonlicht verschilt daarbij ook nog iedere dag, waardoor de uiteindelijke hoeveelheid geslikte T4 nog een groter vraagteken wordt.

Doe het dan voor een week, en zet het b.v. in de slaapkamer, in het donker.
Ook dan zal er een geringe afname zijn van de sterkte, maar ik denk dat je hoeveelheid beter is aangepast aan je behoefte en de wisselingen minder groot.

Wat de stukjes betreffen: bij het breken van de pillen zal er ook poeder op de grond vallen.
Dus de totale hoeveelheid zal in ieder geval minder zijn dan met hele pillen.
Ook dat is aanpassing.

Heb je behoefte om je schildkliercondities beter in de hand te houden:
neem je pillen iedere dag op dezelfde wijze rechtsstreeks uit de verpakking.

Heb je het idee daarmee wat losser te kunnen werken:
zet de pillen maximaal voor een week uit, in het donker, ver van vocht.


Vriendelijke groet,
Kiek


PS: Overigens zet ik mijn pillen ook uit voor een week, gebroken en wel.
Ver van vocht en licht. En dat gaat al een jaar of twintig prima.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: bewaaradvies levothyroxine

Bericht door PaulD »

Dag Kiek,

Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie. Kon er op internet niet veel over vinden. Uitleg is helder en duidelijk. Ik leer in de korte tijd dat mij op dit forum begeef, meer dan in afgelopen jaren. En kom steeds meer tot het inzicht dat er nog veel valt te verbeteren. Toch verbaast het mij dat deze belangrijke zaken niet door b.v. de apotheek onder de aandacht worden gebracht. Er staat weliswaar in de bijsluiter wel vermeld (zag Ik nu) dat de tabletten niet vochtig mogen worden. Ik heb daar vast overheen gelezen. Zal vast niet de enige zijn.

Ik ga mijn pillen vanaf niet meer in de badkamer bewaren, hoe makkelijk dit ook was. En laat ze voortaan indien mogelijk in de verpakking.

Zeer bedankt ! , Paul
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: bewaaradvies levothyroxine

Bericht door essy »

Oh jee ik bewaar mij euthyrox ook sinds kort in de badkamer, wel in de verpakking in een afgesloten kastje dus zal het kunnen of niet?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: bewaaradvies levothyroxine

Bericht door Kiek »

Het is heus beter om medicijnen niet in een vochtige omgeving te bewaren.
Altijd donker en droog (en < 20 graden).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie