Voel mij niet lekker na ophogen thyrax

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Voel mij niet lekker na ophogen thyrax

Bericht door sopje »

Ik ben op advies van de HA, sinds 3 dagen weer opgehoogd met thyrax van 0,087,5 mg naar 0,100 mg
Voel me nu echter niet lekker.
Onrustig/gejaagd
Kriebelige keel van binnen
Duizelig
Drukkende "hoofdpijn"
Moe
Slechte concentratie.
Is dat nou normaal, of slik ik dan toch teveel thyrax?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voel mij niet lekker na ophogen thyrax

Bericht door Teun »

Hallo sopje,

Ik vraag me af of deze reactie nu al van de ophoging van de medicatie komt. De halfwaardetijd van de thyrax is ongeveer een week, dus is het wel heel snel dat je na drie dagen al zo' n reactie op de vehoging hebt. Maar misschien kan iemand die veel meer verstand van de schildklier en de medicatie hiervoor heeft je meer vertellen.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Voel mij niet lekker na ophogen thyrax

Bericht door ineke »

:
Teun schreef:Hallo sopje,

Ik vraag me af of deze reactie nu al van de ophoging van de medicatie komt. De halfwaardetijd van de thyrax is ongeveer een week, dus is het wel heel snel dat je na drie dagen al zo' n reactie op de vehoging hebt. Maar misschien kan iemand die veel meer verstand van de schildklier en de medicatie hiervoor heeft je meer vertellen.

NB Dit staat op de weblog van Laura

Halfwaardetijd

Een begrip dat je vaak tegenkomt als het over schildklierhormoon gaat is halfwaardetijd.

De biologische halfwaardetijd van een stof is de tijd die het duurt voordat de stof de helft van zijn activiteit verliest. Bij schildklierhormoon gaat het om de tijd die zit tussen de productie of opname van schildklierhormoon en de afbraak van schildklierhormoon. Het gaat om het hormoon dat de schildklier zelf maakt, maar het gaat ook om het hormoon dat iemand slikt.

Hier gaat het over het schildklierhormoon levothyroxine (Thyrax, Euthyrox). Bij Cytomel is de halfwaardetijd veel korter.

Als je schildklier zelf schildklierhormoon maakt
•Werkt de schildklier goed, dan is de halfwaardetijd 6 tot 7 dagen.
•Maakt de schildklier te veel hormoon, dan is de halfwaardetijd ongeveer 3 tot 4 dagen.
•Maakt de schildklier te weinig hormoon, dan is de halfwaardetijd ongeveer 9 tot 10 dagen.

Als je schildklierhormoon slikt
•Is de dosis schildklierhormoon goed, dan is de halfwaardetijd 6 tot 7 dagen.
Is de dosis te hoog, dan is de halfwaardetijd korter.
•Is de dosis te laag, dan is de halfwaardetijd langer.


http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html


.
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Voel mij niet lekker na ophogen thyrax

Bericht door sopje »

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Ik heb een kwartje minder ingenomen en het is meteen stukken minder....
Ik moet erbij zeggen dat ik altijd wel vrij snel op alle medicijnenen reageer.
Plaats reactie