Jodium klokje?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Sandra
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2015, 09:26

Jodium klokje?

Bericht door Sandra »

Hallo,

Een maand geleden ben ik met vage klachten naar de huisarts gegaan, trillen, moe, onrustig, sterke eetlust enz (helaas hoor ik bij de enkeling die niet afvalt). Na bloedonderzoek is gebleken dat mijn schildklier te snel werkt en ben ik direct doorverwezen naar de endocrinoloog.


Gister ben ik naar de endocrinoloog geweest, daar heb ik veel informatie en uitleg gekregen. Ik heb 2 opties meegekregen:
Optie 1: 1 jaar medicatie slikken; block & replace, Na het jaar kijken of mijn schildklier het weer zelf gaat doen, zo niet dan ga ik automatisch naar optie 2.
Optie 2: Direct door naar de behandeling met radioactief jodium.

Ik heb direct Strumazol meegekregen om de werking te remmen en moet over 6 week bloedprikken om te kijken of de schildklier geremd wordt. Daarnaast is mijn dosis betablokkers verhoogt gezien mijn hartslag nog steeds 110 in rust is. De endocrinoloog heeft aangegeven dat ik moet nadenken wat ik wil en dat ik altijd kan bellen om het traject met het "klokje" te starten. Daarnaast de opmerking gekregen dat ik waarschijnlijk bij optie 2 uitkom gezien de waarden.

Waarden: TSH >0,01 T3 en T4 weet ik niet meer maar die waren erg hoog. Ik had veel antistoffen in mijn bloed (zoals ik me kan herinneren 125).

Nu is mijn vraag, wat zijn de ervaringen met het "klokje" en wat zijn de ervaringen met de medicatie?

Het is voor mij erg lastig om de keuze te maken, ga ik voor de "snelle" oplossing met het "klokje" of ga ik hopen dat de medicatie aanslaat.

Hoor het graag wat de ervaringen zijn.

Groetjes Sandra
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Jodium klokje?

Bericht door Kiek »

Hallo Sandra,

Gelukkig dat je geholpen wordt aan de ellende van teveel schildklierhormoon.
Ervaring heb ik niet. Alleen met slechts een beetje teveel slikken van schildklierhormoonpillen.
Kijk voor echte ervaringen bij het onderwerp 'hyperthyreoïdie'
http://www.schildklier-forum.nl/viewforum.php?f=9

Dat klokje is volgens mij slokje.
Vroeger werd radioactief jodium toegediend als vloeistof, de slok.
En nu is het een capsule, waarin radioactief jodum.

De artsen hebben het vaak nog over 'slokje'.
Verkeerde benaming, lijkt me.

Of zullen de artsen iets totaal anders bedoelen?

Sterkte in ieder geval!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sandra
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2015, 09:26

Re: Jodium klokje?

Bericht door Sandra »

Hoi Kiek,

Het klopt dat er nu een capsule is met radioactief jodium. Gezien voor de meeste mensen een jodium klokje bekend voorkomt heb ik het zo omschreven.

Bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Jodium klokje?

Bericht door laura »

hoi Sandra,

Jodium klokje? Nog nooit van gehoord ;)
De slok is een bekend begrip.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sandra
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2015, 09:26

Re: Jodium klokje?

Bericht door Sandra »

Hmm, misschien is het dan een Gronings begrip... Sorry! :oops:
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Jodium klokje?

Bericht door SNT »

Ik ben wel gegaan voor de block and replace methode. Een 50(-30)% kans om gewoon weer normaal door het leven zonder medicatie lijkt mij een goed streven.

Met het (k/s)lokje is de kans zo groot dat je schildklier te weinig gaat werken en dan moet je voor de rest van je leven aan de medicatie. Plus dat ik het nogal heftig vind om gewoon een deel van je lichaam omzeep te helpen :shock:

Dat is voor mij op dit moment echt geen optie...
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Jodium klokje?

Bericht door MissEllen »

hallo Sandra,

Van een klokje heb ik ook nog nooit gehoord, wel van een slok (slokje klinkt mij te eufemistisch in de oren :-)).
Ik zou me zeker ook laten voorlichten over de titratietherapie.

Mijn verhaal is exact gelijk aan jou (ik viel helaas ook geen ons af) en ik kreeg dezelfde twee behandelmethoden voorgesteld. Ik heb block and replace gedaan met dezelfde overweging als jij. Helaas weigerde mijn arts mij te weinig schildkliervervangend hormoon voorschrijven (max. 60 mg), na een andere arts gezocht te hebben bleek 125 mg voor mij 'het beste' te werken. Ik vermeld dat nu expliciet want de behandelrichtlijn stelt namelijk dat er opgehoogd moet worden totdat de patiënt zelf bepaalt wat de beste hoeveelheid is. Dat staat nergens in een boekje en is voor iedereen anders.

Block and replace was een hel. Elke bijwerking had ik en ik kwam in de periode van 6 weken alleen schildklierremmers 10 kilo aan. Ik kwam daarna ook aan maar ik kon niet meer hormoon slikken want anders ging ik weer 'hyperen'. Na anderhalf block and replace ging ik stoppen. Dat ging anderhalf jaar goed. Nu ben ik met kerst afgevallen en heb in rust een hartslag van 110, kortom: ik ben weer bloed gaan prikken.

De titratietherapie houdt in dat je schildklier afgeremd wordt. Je schildklier wordt dus niet helemaal plat gelegd en je hoeft dus geen schildkliervervangend hormoon te slikken. Had ik mij destijds beter laten informeren dan had ik wellicht hiervoor gekozen. Ik heb er geen ervaring mee maar persoonlijk lijkt mij het beter omdat je minder 'troep' hoeft te slikken. Volgens wetenschappelijk onderzoek bieden beide behandelmethoden (block and replace en titratietherapie) dezelfde uitkomst. O.ahttp://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... ie-en.html.
Plaats reactie