Fluctuerende waarden

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
WouterW
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:39

Fluctuerende waarden

Bericht door WouterW »

Dag,

Sinds 2013 heb ik de diagnose (subklinische) hypo, sinds deze zomer Hashimoto. Wat mij opvalt en waar ik veel last van heb zijn mijn sterk fluctuerende waarden. Zou je iets kunnen zeggen over mijn TSH en FT4? Ik ben nieuw hier en zie curves langskomen die aangeven wat een juiste verhouding is van het een tot het ander. Ik ben benieuwd hoe dat bij mij zou kunnen zijn en hoe ik wat stabieler kan worden. Regelmatig heb ik flink last van vermoeidheid en zere spieren.

TSH/FT4
14-2-13: 8,9/14,2
01-4-14: 0,3/14
16-5-14: 5,4/-
25-8-14: 3/21
12-1-15: 5,68/14,8
16-3-15: 0,25/23
22-9-15: 4,8/17,3
8-12-15: 0,75/20,2

Ik prik tegenwoordig voordat ik de medicatie neem, 's ochtends. Op dit moment slik ik dagelijks 0,175 mg Thyrax (een roze en een blauwe).
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Fluctuerende waarden

Bericht door Kiek »

Hallo Wouter, welkom!

Niet alle waarden heb ik erin gezet: die ene TSH zonder FT4 heeft geen nut, en de FT4 van 21 met een TSH van 3 zette ik ook apart. De app gooide er nog eentje uit: dat rode kruisje.

Met de overgebleven waarden maak je een prima set point van een FT4 van 18.26 met een TSH van 1.72.

Omdat alle dingen in je lijf continu in beweging zijn, bewegen je waarden de hele dag en nacht door rondom je set point, chronisch op zoek naar evenwicht. Net als een knikker in een kommetje.
Ook maakt jouw TSH een bepaalde golfbeweging over 24 uur.
Daarom zijn vaste tijden zo erg belangrijk.
En als je een dosiswijziging hebt gehad, laat dan pas na een week of 5 weer prikken.

De prikcondities moeten zoveel mogelijk de zelfde zijn.
Daarom ook altijd hetzelfde lab.
Want dan krijg je waarden die je goed met elkaar kunt vergelijken.

Ik kan me niet voorstellen dat veganisme iets te maken heeft met de hoogte van je waarden. Of met de relatie van TSH/FT4. Alleen vasten heeft invloed op je waarden, denk ik.

Hieronder het plaatje van jouw curve.
WouterW.jpg
WouterW.jpg (39.5 KiB) 674 keer bekeken
Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Fluctuerende waarden

Bericht door Teun »

Ter informatie, veganisme heeft wel forse invloed op vitamine B12. Dit is een van de bekende factoren waardoor een vit B12 deficiëntie kan ontstaan. Maar waarschijnlijk weet je dat zelf ook. Succes met alles.
WouterW
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:39

Re: Fluctuerende waarden

Bericht door WouterW »

Dag Kiek, geweldig, dank je wel!

Ik begrijp dat het 'set point' de waarde is om naar te streven.
Ik neem het mee, morgenochtend, naar mijn huisarts.
WouterW
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:39

Re: Fluctuerende waarden

Bericht door WouterW »

En ja, Teun, dat weet ik. Mijn tekort stamt al van vóór mijn veganisme.
Gast1

Re: Fluctuerende waarden

Bericht door Gast1 »

Welkom Wouter!

Wat vond je HA eigenlijk van waardes/setpoint?
Plaats reactie