niet gehoord worden...moedeloos

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Erna
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2015, 12:33

niet gehoord worden...moedeloos

Bericht door Erna »

Ik word er moedeloos van, ik word niet gehoord!!!

Al jaren klachten totdat ik zelf vroeg om mijn schildklier te testen. Waardes: 1-12-2015 TSH 7,2 en FT4 10,8
Door huisarts in opleiding aan de 100mg Thyrax gezet. Moest letten op gejaagdheid en hartkloppingen. Daar heb ik geen last van. Mijn "oude"klachten zijn erger geworden. ontzettend moe, spierpijn, ochtendstijfheid en vergeetachtigheid voeren op dit moment de overhand. Al 5 jaar op rij depressieve klachten in de winterperiode, totdat men afgelopen oktober dacht dat ik een burn-out had. Toen vroeg ik dus zelf om de schildklier te testen. Mijn nagels brokkelen en ik heb vertikale strepen over mijn duimen lopen. Nu in de overgang maar mijn de laatste jaren van mijn menstruatie ontzettend zware menstruaties gehad. Om maar een paar andere klachten te noemen. Zojuist naar mijn eigen huisarts geweest, die sprak alleen dat mijn waardes van 1-10-2015 wel meevielen ( ze zijn inderdaad niet extreem) maar naar mijn klachten word niet geluisterd!!! Hier word ik nu moedeloos van. Zie het even niet meer zitten :-( Hebben meer mensen deze ervaring en wat hebben jullie gedaan?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: niet gehoord worden...moedeloos

Bericht door Kiek »

Hallo Erna, welkom!

Een hypothyreoïdie geeft zo'n breed scala aan klachten, dat alles wel past bij die kwaal.
Want een tekort aan schildklierhormoon treft alle cellen in je lijf.
Zelfs je hersencellen.
Bij de een zal het meer van het ene soort klachten zijn, bij de ander meer van het andere soort.

Misschien vinden huisartsen dat lastig, omdat geen enkele klacht specifiek is voor te weinig schildklierhormoon.
Zij kunnen dan alleen maar gelaten luisteren.
Nu je begonnen bent met de Thyrax, moet je lijf wennen aan een ander schildklierhormoon-verdeling.

Vrijwel iedereen krijgt vroeg of laat last van spieren, zolang de schildklierhormonen nog niet uitgebalanceerd zijn.
Die spieren zitten overal in je lijf.
Het is de clou om nu zoveel te slikken, zodat jij weer redelijk door kunt gaan.
Dat kan best lang duren.
Toch zul je je steeds een beetje beter voelen.

Je schrijft dat je op 1-12-2015 een TSH had van 7.2 en een FT4 van 10.8.
Een paar regels verder schrijf je dat je waarden van 01-10-2015 wel meevielen.
Wat waren je waarden toen?
Laat je ze in het vervolg wel 's ochtends heel vroeg prikken, zonder Thyrax in je maag? Dat witte pilletje neem je gewoon mee, om te slikken na het prikken.
De TSH is 's nachts het hoogst, en 's middags het laagst.
's Ochtends vroeg heb je nog een beetje profijt van de hoge nachtelijke TSH.
Dat kan je onderhandelingspositie over je Thyrax-dosis versterken.

Succes,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie