na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
sillytoppertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:49

na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door sillytoppertje »

Hallo
Ik heb het hier eerder gevraagd maar geen reactie gehad
Ik heb op dit moment geen endo of internist en zal waarschijnlijk niet gauw daarbij terecht kunnen.
Ik voel me deprie moe heel moe en niets boeit me eigelijk.
Mankeer van alles maar niemand weet wat.
Allerlei onderzoeken gehad maar niets behalve dat mij waardes ineens vreemd doen!.
Juli 2015
Tsh 0.36 ref 0.4 - 4.

Ft4 20.9 ref 14- 23

Nu uitslag
Tsh 2.68
Ft4 22.5

Son gebeld en die zeggen juist tsh is belangrijk en die is te hoog voor een schildklierpatient
Ik snap uberhaupt niet waarom mijn waarde van de tsh nu zo hoog is met dezelfde medicatie .
Het enige wat ik veranderd heb is dat ik geen blauwe meer wilde slikke dus ben nu de witte aan het snijden erc.
Ik slik namelijk 137.5 thyrax
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door Kiek »

Hoi Sil,

Jouw uitslag is bepaald niet gemiddeld.
Bij je FT4 zou je een lagere TSH verwachten.
Je TSH zit al tegen de hogere waarden aan.
Zoek eerst naar de oorzaak van de combinatie van je ruime TSH en je relatief hoge FT4.

Daarom zou ik het advies van SON niet volgen en je dosis dus niet verhogen.

Een paar opmerkingen.
- Het ligt niet aan je witte kwartjes van 100 ipv 1 blauwe van 0.25. Dat middelt zich uit. (Ik kreeg gister hetzelfde advies van de apotheek!)
- Je slikt natuurlijk iedere ochtend vroeg, m i n s t e n s een half uur voor je volgende maaltijd, je dosis Thyrax.
- Je gaat altijd 's ochtends vroeg naar het lab zonder Thyrax in je maag. (Die neem je mee, en slik ze na het prikken.)
- Regelmaat is zo heel erg belangrijk om je waarden te kunnen beoordelen.

Je schrijft elders dat je baarmoeder verwijderd is.
Is dat lang geleden?
Soms kan een ziekte/ingreep tijdelijk invloed hebben op schildklierwaarden.

Heb je nog oudere waarden van je TSH/FT4? Van hetzlefde lab?
Dan kan ik er misschien een streefwaarde uithalen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sillytoppertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:49

Re: na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door sillytoppertje »

Hoi kiek

Bedankt voor je reactie!

Ik weet alleen niet hoe ik het moet uitzoeken waarom die waarde nu ineens zo anders is. Mijn huisarts (zitten er een stuk of 5 in hetzelfde praktijk) heeft alleen tegen mij gezegd dat mijn ft4 te hoog was en niets gezegd over de tsh! Het is dat ik een kopie vroeg van alle waardes dat ik het thuis zelf zag en schrok.
Ik heb een bel afspraak gemaakt met me eigen huisarts maar die is daar ook niet zo bekend mee dus wou ik een doorverwijzing vragen voor een endocrinoloog.
Maar omdat ik straks over moet op een ander medicijn zoals heel veel.mensen maar met deze waarde ben ik bang dat het compleet fout zou gaan.
Ik heb namelijk echt geen idee wat het zou kunnen zijn.
Ik heb idd wel me thyrax geslikt voordat ik ging prikken zo 3 uur daarvoor. Stom denk ik nu ! Maar zou dat echt zoveel uitmaken?
Baarmoeder is eind aug 2015 verwijderd ivm baarmoederhalskanker.

Uitslagen van hetzelfde lab is.

TSH 1.26 22-7-14
FT4 22.7 22-7-14

TSH 1.51 10-9-14
FT4 21.9 10-9-14

TSH 1.67 30-12-14
FT4 16.0 30-12-14

TSH 0.39 28-7-15
FT4 20.9 28-7-15

TSH 2.68 6-1-16
FT4 22.5 6-1-16

Heb jij dat weleens eerder gezien dat die 2 waardes allebei hoog zijn en wat dat zou kunnen betekenen?
Bedankt alvast voor je moeite. Ik heb trouwens ook al begrepen als ik dan over zou gaan op euthyrox dat daar ook niet voldoende voor is iemand nog een tip op welke ik dan moet overgaan brrr vind het zo eng !
Groetjes sil
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door Kiek »

Er gaat heus niets fout met de overstap naar een ander merk, Sil.
Ik moet ook overstappen.
Over een maand of twee, denk ik.
Maar eerst uitzoeken wat het beste is om te doen.

Misschien heb je een beetje vreemde waarden omdat je de Thyrax slikt, voordat je gaat prikken.
Ja, dat heeft zeker invloed.

Zorg dus allereerst dat je 's ochtends vroeg je TSH/FT4 laat prikken.
En heus, het beste is om geen Thyrax in je maag te hebben.
Neem je pilletje(s) mee, voor direct na het prikken.
Dan is er zo weinig mogelijk dat invloed heeft op het bij jou behorende schildklierwaarderitme.

Met je andere waarden kan ik niet veel.
Heb je nog je waarden van de periode dat je nog geen Thyrax gebruikte?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sillytoppertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:49

Re: na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door sillytoppertje »

Hoi kiek

Nee heb geen waardes voordat ik thyrax gebruikte.
Dat is dan 12 jaar geleden en dat heb ik niet meer.
Jammer dacht dat je bij andere ook de waardes kon berekenen met thyrax maar dan heb ik dat niet goed gelezen.
Na zovaak geprikt te hebben kan durf ik wel te zeggen dat het niet daardoor is dat mijn waardes zo vreemd zijn.
Ik heb namelijk ook ruim een jaar blied geprikt met wel thyrax genomen te hebben en sinds ik het hoorde dat je het nuchter moest doen heb ik dat ruim een jaar ook gedaan maar was het eerlijk waar vorige week echt vergeten.
Dat komt omdat ik me wekker zet om 4 uur snachts en dan nog even verder slaap ;-)
Maar wel gek dat ik er totaal niets over kan vinden of dat andere dat ook hebben gehad?
Want normaal aan de hand hoe ik me voel en de waardes pas ik de medicatie aan maar nu weet ik het gewoon niet.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door Kiek »

Ieder mens heeft een bepaalde werking van de TSH.
Het doet me denken aan een knop van een ouderwetse radio.

Vroeger had je radioknoppen die heel sloom draaiden, en andere radioknoppen die reageerden al bij de minste aanraking.
Zo gevoelig of minder gevoelig kan de TSH ook op de T4 reageren.
Bij de ene wat rustiger, en bij de ander super gevoelig.

Iedereen heeft dus een vast soort relatie van TSH met de FT4.
Dat is je bij je geboorte meegegeven.
Dat probeer ik in beeld te brengen met een rekenmachientje.
Als die waarden zo'n vaste relatie met elkaar niet aantoont, dan kan ik er jammer genoeg niets mee.
Meestal komt dat omdat ze niet onder dezelfde condities geprikt zijn.

Daarom is de hele vroeg ochtend een belangrijk moment om de TSH/FT4 te laten prikken: altijd hetzelfde lab, altijd hetzelfde uur, altijd zonder Thyrax.
Pas dan krijg je waarden die je met elkaar kunt vergelijken.

Zet je wekker toch niet om 4 uur, Sil!
Slaap lekker door, en slik je pillen pas direct na het wakker worden.
En dan niet binnen het half uur ontbijten , of koffie drinken.

Dat is tenminste mijn manier van slikken van de Thyrax.
Als ik op een ochtend m'n TSH/FT4 laat prikken, dan plak ik de vorige avond met een plakbandje m'n dosering of doosje af of dicht.
Als geheugensteun.

Je zou je oudere waarden kunnen opvragen bij je huisarts.
Hij/zij heeft ze vast wel.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sillytoppertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:49

Re: na baarmoederverwijdering ophogen of juist niet ?

Bericht door sillytoppertje »

Bedankt! Heel duidelijk!

Ben vandaag naar de huisarts geweest want ik wust gewoon niet meer of ik nu hyperde of hypo was. Werd vannacht ineens wakker was super onrustig en kortademig dat ik ook zelfs de thyrax niet meer durfde te slikken.
Dus half 12 naar de huisarts en ik heb nu een doorverwijzing voor een endocrinoloog in het umc.
Ze heeft telefonisch overleg gehad over wat ik nu dan aan medicatie moest gaan nemen en moest er 12.5 af doen.
Zij dacht dat ik aan het hyperen was en nu afwachten wanneer ik een oproep krijg.
Gekke was dat ik dus vannochtend wel gewoon gegeten had en gedronken en pas om 12 uur me thyrax heb ingenomen en voelde me vandaag iets rustiger raar hoor !
Ben wel heel gevoelig voor thyrax merk het meestal na 2 dagen of zelfs eerder een dosis verandering!
Ik had bijvoorbeeld de laatste 2 weken elke dag hoofdpijn een soort druk in me hoofd en vandaag kwam dat pas na het innemen na 3 kwartier uurtje heel apart! Zou je bijna denken ligt toch echt aan de thyrax.
Ik hoop dat ik eens goed ingesteld ga raken onder goede begeleiding. En ik zal in het vervolg nu altijd zonder thyrax zelfde uur gaan prikken! En ik zal proberen die waarde ergens op te vragen van toen ik ooit begon, want zou dat nog ergens te vinden zijn na 12 jaar ?
Gr sil
Plaats reactie