Even voorstellen en wat vragen!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Akke
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2016, 21:33

Even voorstellen en wat vragen!

Bericht door Akke »

Hallo,
Ik ben 57 jaar en heb al een aantal jaren klachten die ik toeschreef aan de overgang en de astma (waar ik eigenlijk niet eens veel last van heb)
Door gewrichtsklachten aan mijn knie kwam ik eindelijk eens bij de huisarts. Toen ook maar eens mijn andere klachten, moeheid, emotioneel instabiel voorgelegd.Ik was mezelf niet. Gelukkig kwam de huisarts snel op het idee dat de schildklier wel eens niet goed kon werken en dat was ook zo. Geen idee van allerlei bloedwaardes heb ik er veel aan mij voorbij laten gaan (toch maar eens opvragen)
Vanaf maart vorig jaar ben ik al aan het opbouwen met Thryax. Echt rustig aan begonnen . Nu zit ik op 0,1 Thryax. Mijn klachten zijn verergerd.
Van gewrichtspijnen, spierpijnen, droge mond, schorre stem en flinke moeheid. Kan niet meer goed functioneren.
Mijn vraag is: Hoe lang gaat het opbouwen nog duren? Is het normaal dat je er zolang over doet?
De waardes die ik nog weet zijn:

maart 2015: alleen een TSH waarde 13
28 juli 2015 : T411 en TSH 15
18 dec 2015: T4 12 en TSH 13

Aangezien ik van al die waardes niet veel snap vraag ik hulp om het een beetje te begrijpen.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Even voorstellen en wat vragen!

Bericht door Rick »

Dag Akke, welkom op dit forum.

Een korte uitleg: je TSH is een soort van alarmsignaal dat afgaat wanneer je schildklier te weinig T4 produceert. Te weinig FT4 betekent dat de TSH in waarde stijgt. Voor beiden zijn referentiewaardes (kun je opvragen bij je lab); voor mijn lab geldt ref. waardes TSH 0,4-4,0 en FT4 10-24
Je eerste streven moet zijn je bloedwaardes binnen de referentiewaardes te krijgen. Dat is nu niet het geval en het is logisch dat je je daarbij beroerd voelt. Moeheid, algemene lamlendigheid en wat je verder opnoemt past bij hypo (trage schildklier)
Puur afgaand op je bloeduitslagen concludeer ik dat je nog niet genoeg schildklierhormoon slikt; daar kan nog best wat bij. Je TSH zal dan dalen en je FT4 stijgen. Slik je teveel, dan ga je "hyperen": hartkloppingen, gevoel van "strak staan" kunnen het gevolg zijn.
Maar let op: eens je bloeduitslagen binnen de referentiewaardes zitten, betekent dat niet dat je je ook "goed" voelt. SK-patienten streven _in het algemeen_ naar een TSH van rond de 1 en een hoognormale FT4 van rond de 20. Tegelijkertijd is instellen een individueel proces, dus je zult wat moeten uitvogelen bij welke bloeduitslagen jij je het beste voelt. Maar laat je niet door een arts met een kluitje in 't riet sturen "uw bloed is goed, dus u voelt zich goed".

Instellen kan een langdurig proces zijn, zeker als je "van ver" moet komen.
Ik heb er zelf twee jaar over gedaan om mijn lijf i.c.m. thyrax opnieuw 'uit te vinden' en ben daarna nog twee jaar aan het finetunen geweest. Maar het wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo geldt, maar reken toch minstens op maanden tot een jaar.

En: als ik jou was zou ik met de huidige thyraxperikelen zsm overstappen naar een ander merk; euthyrox bijvoorbeeld. Je bent nu toch nog aan het instellen.
Plaats reactie