Oproep voor NVE en SON

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Oproep voor NVE en SON

Bericht door Kiek »

Volgens de huidige stand van de wetenschappelijk kennis is het onbegrijpelijk en onverantwoord dat een bepaling van TSH/FT4 achterwege gelaten wordt vóór de switch naar een nieuw merk levothyroxine.

Zonder een uitgangs-TSH/FT4-bepaling, de individuele referentie, is het niet mogelijk om effectief en snel de dosering na 6 weken omhoog of omlaag en met hoeveel µg aan te passen.

Het lijkt erop dat de grote 'sus-actie' (ach, maak er toch geen drama van, het scheelt maar van 98-102%) het heldere beoordelingsvermogen van de NVE, en van iedereen die hier beroepsmatig mee te maken heeft, vertroebelt.

Ik vind het beschamend dat zelfs de bekende kwetsbare groepen hierin meegesleurd worden.
Stel dan op z'n minst in het protocol dat van kinderen, zwangeren en ouderen wél een uitgangs-TSH-FT4 wordt bepaald.

Zonder een uitgangsreferentie zullen er veel meer na-bepalingen verricht moeten worden.
En wordt het insteltermijn nodeloos verlengd.
Dit is schadelijk voor de gezondheid van schildklierpatiënten.
SON denk aan je doelgroep!

Kiek

https://nl-nl.facebook.com/schildklier.nl
https://www.knmp.nl/patientenzorg/genee ... rax-duotab
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Oproep voor NVE en SON

Bericht door sopje »

Maar soms is het toch ook niet mogelijk?
Als ik overga op euthyrox zit ik pas een kleine drie weken op de nieuwe dosis thyrax van 0,100 en dan heeft meten toch geen zin ?
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Oproep voor NVE en SON

Bericht door ElsLammie »

Zonder een uitgangs-TSH/FT4-bepaling, de individuele referentie, is het niet mogelijk om effectief en snel de dosering na 6 weken omhoog of omlaag en met hoeveel µg aan te passen.
Kijk zo moet het, en mijn arts snapt dat :D

Ik moet van mijn huisarts eerst bloedprikken om te zien hoe de schildklierwaarden ervoor staan. Ik ga dus volgende week donderdag prikken en dan meteen een afspraak maken die week erna voor de uitslag bij de huisarts. Dan bespreken wat we gaan doen.
Plaats reactie