Vraag voor kiek

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Antonie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2015, 14:30

Vraag voor kiek

Bericht door Antonie »

Goedenavond

Ik hoorde dat kiek misschien mijn setpoint wel zou kunnen betekenen?! Graag hoor ik van je.

Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Kiek »

Dag Antonie,

Dat kan alleen als je geschikte waarden hebt van TSH en FT4.
Heb je een hypothyreoïdie?
Dan graag ook de eerste waarden, voordat je startte met levothyroxine.
Slechts een TSH met de bijbehorende FT4 kan meespelen.
En ook waarden die in hetzelfde lab zijn bepaald.
Ik hoor wel van je.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Antonie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2015, 14:30

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Antonie »

Hoi Kiek

Ik slik al mijn hele leven levothyroxine..ooit gestart met thyrax pas sinds september 2015 op euthyrox
Ik kreeg als kindje ziekte van graves
Toen ik 18 was radioactieve slok daarna werkte die te langzaam....
Jaren stabiel tot 2014 toen met de verpakkingsverandering. Ik heb geen tsh waardes van toen ik kindje was (toen ik begon met medicijnen)ik weet wel de laatste waardes voor ik overstapte van thyrax naar euthyrox en waar ik nu zit...

9-4-2014 (op thyrax)
Tsh 0.60
Ft4 19.0

11-8-2015 (op thyrax)
Tsh 5.33
Ft4 15.5

31-8-2015 (op thyrax)
Tsh 5.07
Ft4 16.7

4 september 2015 over gestapt op euthyrox

28-10-2015 (euthyrox
Tsh 0.2
Ft4??

3-11-2015 (op euthyrox)
Tsh 0.05
Ft4 23.1

27-11-2015 (euthyrox)
Tsh 0.15
Ft4??

11-01-2016 (euthyrox)
Tsh 0.13
Ft4?


Allemaal rond zelfde tijd, niet nuchter en met medicatie bij zelfde lab. Dokter zei dat dit ok was

Meer heb ik niet voor je kan je hier wat mee?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Kiek »

Je hebt een paar TSH's zonder FT4.
Die heb ik weggegooid.
Het set point gaat over juist de relatie van de TSH mét de FT4.
Er bleven zo 5 setjes over.

Hieronder het resultaat:

Je set point zit ongeveer op een TSH van 1 mU/l met een FT4 van 18.5 pmol/l.
De curve laat ook zien dat je nogal gevoelig reageert op hele kleine dosiswijzigingen.
Ga dus niet met 25 µg Euthyrox omhoog of omlaag, maar wel met kleine beetjes van 6,25 µg of nog kleiner.

Hieronder je curve. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Bijlagen
Antonie.jpg
Antonie.jpg (39.04 KiB) 861 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Antonie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2015, 14:30

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Antonie »

Hoi kiek ik ben heel nieuwschierig hoe je dit berekend. Dat tsh rond 1 mij zou passen.
Heeft dat te maken met de tsh en de ft4 samen? De verhouding ervan? Nu ik 2 wkn terug met tsh van 0.13 zat ben ik 12.5 micr gr euthyrox geminderd ik merk dat veel klachten verdwijnen alleen mijn intens erge hoofdpijnen niet....ik heb sinds de tsh 5.7 was al hoofdpijnen maar niet zulke ernstige sinds de tsh 0.05 was! Kan jij mij vertellen of die hoofdpijnen aan mijn lage tsh gerelateerd zijn? En dus miss wggaan als ik rond de 1 zit? Groetjes
Antonie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2015, 14:30

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Antonie »

Ps bij alle bovengenoemde bloedwaardes voelde ik mij niet goed!! Krijg je dan wel een goed beeld? Die tsh 1 en ft4 18.5 ?? Want dat is dan genomen van de vermelde bloedwaardes waarbij ik mij slecht voelde...
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Kiek »

Dag Antonie,

TSH en FT4 hebben een vaste relatie met elkaar.
Gaat de FT4 omlaag, dan stijgt de TSH (=stimulator van de schildklier) in de hoop dat de schildklier meer gaat produceren.
Gaat de FT4 omhoog, dan daalt de TSH weer.
De TSH en FT4 hebben samen een evenwichtspunt. Dat is het set point.
De mate van daling en stijging, van samenwerking, is strikt individueel.
Hiermee ben je geboren.

Dat de TSH en FT4 samenwerken al heel lang bekend.
De uitwerking hiervan, de theoretische achtergrond, is nog maar kort bekend.
Een tijdje later vond men het punt van evenwicht, het set point.
Een app berekent die relatie, en duidt de plaats van het set point.

Misschien is je hoofdpijn gerelateerd aan de hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed?
Dat kan best.
Als ik teveel Thyrax slik, dan krijg ik in ieder geval prompt hoofdpijn.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Antonie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2015, 14:30

Re: Vraag voor kiek

Bericht door Antonie »

Hoi kiek

Dank voor je heldere uitleg.
Ik slik geen thyrax meer maar euthyrox inmiddels ik denk ook dat er teveel hormoon in mijn bloed zit vandaar dat we aan t zakken zijn..
Ik hoop dat dat de oorzaak van de hoofdpijn is want dat betekend dat het straks over paar weken beter zal gaan.
Niet fijn voor jou van die hoofdpijn maar wel fijn voor mij om te horen dat jij dat ook hebt bij te veel hormoon...dan is er nog hoop voor mij :lol:

Dankje wel voor de moeite en een fijne dag!
Plaats reactie