Schildklier?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Mohjito
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2015, 20:36

Schildklier?

Bericht door Mohjito »

Hoi,

Ik zal me eerst snel voorstellen, ik ben Anita en 36 jaar oud. Bekend met vitamine B12 en vitamine D-tekort waarvoor ik behandeld word. Daarnaast in 2009 de diagnose Lichen Sclerosus (auto-immuun) gekregen. Altijd last gehad van snelle stoelgang (richting diarree), veel kunnen eten en geen grammetje aankomen.

Sinds een half jaar ben ik ineens 6 kilo zwaarder geworden. Dit is op zich niet erg aangezien ik nog maar 66,5 kilo weeg en 180 cm lang ben. Dit bevreemdt mij echter, omdat ik niet anders ben gaan eten.

Daarbij heb ik ineens een stoelgang van twee keer per dag, ben ik erg in de rui, heb ik soms het gevoel dat mijn hart overslaat/langzaam is, en heb ik het sinds een maand of drie/vier continue koud. Was altijd al kouwelijk, maar nu met het verschil dat mijn hoofd en lichaam gloeit en daarbij zweet ik ook gewoon. Verder veel last van stijve spieren.

Ten tijde van het vaststellen van de vitaminetekorten is ook de schildklier een tweetal keren geprikt, waardes waren toen 2.2/2.3 voor TSH en 19/15 voor FT4.
Als ik de symptomen lees die bij een trage schildklier horen, dan komen mij er een aantal aardig bekend voor.

Ik vraag mij af of dit mogelijk een teken kan zijn dat mijn schildklier vertraagd? Daarbij ook het gevoel dat de onderkant van mijn hals aan de buitenzijde iets dikker is. Alsof ik daar vocht vasthoudt. Hoe is een en ander bij jullie ontdekt? Welke klachten had je precies?

Is het wijs dat ik toch maar weer eens de schildklierwaarden laat prikken? Ik wil niet te vaak naar de dokter rennen, heb er de afgelopen jaren al veel te vaak gelopen.

Ik hoor graag van jullie!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Schildklier?

Bericht door Teun »

Het zou heel goed kunnen dat je naast je vit b deficientie en andere immuunziekte nu ook een schildklierafwijking hebt. En de enige manier om daar achter te komen is huisarts en bloedprikken. Helaas. Maar dan weet je het in ieder geval en ook al valt het instellen op medicatie tegen, er is wat aan te doen. Succes bij de huisarts.
Bibi
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jul 2014, 20:47

Re: Schildklier?

Bericht door Bibi »

Het lijkt er inderdaad wel op.
Bij mij viel het samen met de overgang dus ik heb heel lang de klachten genegeerd tot ik zo moe was dat ik bijna niet meer kon lopen.
Ook kwam ik 100 g per week aan, wat ik ook deed om dat tegen te gaan. Ik was op het laatst 10 kg zwaarder, had het altijd koud, zag bleek, was extreem vergeetachtig, het gevoel uit mijn handen verdween soms zomaar spontaan en mijn stem werd schor.Verder kreeg ik ineens huidklachten, spier-en gewrichtspijn en mijn nagels kregen een golfplaatmodel :mrgreen:
Douchen deed zo zeer dat ik het in die tijd maar bij een bad hield, dus elke dag in een heet bad om ook die kou te verdrijven.
Achteraf bezien was het een beroerde tijd maar ik voel me nu 90 % beter!
Hop, naar je huisarts!
Mohjito
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2015, 20:36

Re: Schildklier?

Bericht door Mohjito »

Dat golfplaatmodel op de nagels ken ik ook. In de lengte zeker he? Heb de laatste tijd ook veel last van acne, met name in de hals, waar ik het nooit eerder heb gehad. En veel duizelig, spierpijn in nek, schouders en rug. Koortsig gevoel (koud, met een gloeiend lichaam en zweten), maar temperatuur is 36,5 overdag. En mijn hartslag is aan de lage kant, soms lijkt het alsof ie overslaat. Zo ongeveer 68-70 in rust.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Schildklier?

Bericht door Rick »

Dag Anita,

Veel van wat jij beschrijft valt bij mij onder de noemer 'hyper' ipv hypo.
Ik maak nu de overstap van thyrax naar euthyrox en ben daardoor wat overgedoseerd.
2x daags stoelgang, spierpijn/verkrampte spieren zijn voor mij echt tekenen van hyperen, net als een hartslag in rust van 68-70; normaal zit ik in rust 45-50.
Het is wel bekend dat hypo en hyper verschijnselen door elkaar lopen; van hyperen word je ook moe bijvoorbeeld. Er is maar één manier om te weten of het goed zit: bloedprikken. meten = weten zegt mijn internist altijd.
Plaats reactie