Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Hoor zojuist van mijn huisarts ,die adhv wat vage klachten van mij ,ook passend bij schildklierproblemen,dat ik een hoog TSH heb van 100 en een erg laag FT4 van 1,5.
Als ik zo rond lees her en der ,dan zit ik met mijn waardes erg extreem.

Is er een idee te geven van wat ik hieruit mag opmaken?
MijnB12 en D waren goed.
Dat is het malle ,ik voel me de laatste maanden verder eigenlijk wel OK.Beetje moe,maar niet onprettig .Moeheid is me in dit seizoen bekend ,komt ook een beetje omdat ik altijd luchtweginfecties heb (al zeker 15 jaar langdurig verkouden s'winters etc) .Die blijven altijd hangen en gaan over in een soort dufheid door beestjes uit mijn neusbijholtes.
Mijn hoofd zit dicht van de verkoudheid ,en gek genoeg is dat mijn hoofdklacht elk jaar,die dufheid daardoor.

Ging naar de ha , omdat mijn bloeddruk laatse tijd rommelde(hoog/laag ,nooit last van) ,ik na 3 jaar weer eens een reeks verkoudheden had(ik had me 3 jaar geleden eens goed opgeladen met B12(,dat hielp 2 jaar uitstekend(wonderlijk genoeg bij een redelijke uitgangswaarde van 329 pmol/l) ,dus hoopte er vanaf te zijn maar nee),duf en kouwelijk was,gewichttoename , ,maar vooral omdat mijn omgeving zei dat mijn ogen er anders uitzagen(wat vocht rond de ogen,viel me ook wat op,en dat kan natuurlijk met je schildklier te maken hebben).
Vanmiddag weer eens op de fiets gespongen en stuk gefietst.Totaal niet moe bij thuiskomst.
Tevens wandel ik als laatslaper een stuk s'avonds .De laatste paar dagen loop ik zelfs langere stukken ,en kom dan nog niet vermoeid thuis.Even wat grindtegels tillen in de tuin ,geen probleem.Graag wat extra fysiek werk zelfs met mijn bureaubaan.
Hoofd en romp werken dus min of meer gescheiden.Het is die verkoudheidsdufheid die eigenlijk overheerst.

Is er iemand die deze ervaring ook heeft?Je zou toch aanzienlijk meer vermoeidheid verwachten...
Haaruitval schijnt ook een symptoom te zijn ,maar die natuurlijke haaruitval die je ook in gezonde toestand altijd wel wat hebt,is ,sinds een paar maanden gek genoeg zelfs geheel gestopt,da's voor het eerst sinds veel jaren.

Als ik zo rondgoogle ,dan zijn er niet veel mensen met 3 cijferige TSH waardes en ok de FT4 van de meesten ziet er een stuk beter uit, maar bij hen wel de klassieke symptomen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Welkom, pga!

De TSH is het resultaat van je FT4.
De FT4 doet het werk.
Jouw FT4 is erg laag.
Bij een ordinaire hypothyreoïdie sluipt het tekort erin.
Lang sukkel je door, tot een moment dat je de trap niet meer op kunt lopen, zonder heftige pijn in je benen.
Als je een jongen bent: zijkanten van je benen tonen grote kale plekken. Ook je armen zijn minder harig.

Niks OK, beetje moe.
Je bent je maar voor de helft bewust van wat er om je heen gebeurt.
Je bent niet meer alert.
Je hersens werken slecht.
Je creativiteit verdwijnt.
Je spraak trager.

Dat merk je ook, als je met levothyroxine ingesteld raakt.
Op weg naar beter ontdek je wat je nog niet miste.
Je gehoor wordt scherper. Eelt her en der verdwijnt.
En uiteindelijk ziet de wereld er veel beter uit dan voorheen.

Toch hiep hoi levothyroxine!
Weliswaar voor heel veel verbetering vatbaar.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Niks OK, beetje moe.
Je bent je maar voor de helft bewust van wat er om je heen gebeurt.
Je bent niet meer alert.
Je hersens werken slecht.
Je creativiteit verdwijnt.
Je spraak trager.
Ben benieuwd wat thyroxine gaat doen
Geloof zeker dat verbetering voelbaar zal zijn ,wat jij beschrijft heb ik tot op zekere hoogte nu mijn ''kop dicht zit''(otrivin doet al een hele hoop ter verbetering...) ,maar 8 weken geleden nog nauwelijks ,was meer een beetje overrelaxed,niet onprettig overigens :D
Ben de man die op kantoor altijd wordt toegelachen omdat hij meteen alle ramen openzet want altijd warm ,toch niet echt een symptoom te noemen van een hypo.Toch heb ik het idee dat ik er al heel lang mee rondloop vanwege vage klachten.Kreeg het overigens pas koud bij mijn luchtweg inf.
Zie wel van die kleine symptoompjes als verminderde haardikte en de kenmerkende dunner wordende wenkbrauwen en klein beetje vocht rond de ogen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Het opmerkelijke van steeds beter-worden is het toenemend besef van bestaande afwijkingen.
Het lijkt zo tegengesteld, maar je zult meer klachten ervaren op weg naar herstel.

Je behandelaar zegt op een bepaald moment dat je goed bent ingesteld.
En jij voelt je nog niet helemaal tof.
Dat is het resultaat van een niet-werkende schildklier, die nimmer nagebootst kan worden met pilletjes levothyroxine.
Het verschil tussen een gezonde schildklier en levothyroxine is groot.
Hoewel voor de meeste mensen wel werkbaar.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Ben nu sinds 3 weken bezig met 100 mcg Euthyrox,nu lab laten prikken.Lijkt tamelijk vlot te gaan.
FT 4: 10.9
TSH 59

Moet zeggen dat ik na een dag of 2 al wat voelde ''aanslaan''.Neem s'avonds in half uur voor een boterhammetje om middernacht(avondmens...) ,schijnt beter op te nemen s'avonds ,dat blijkt ..Normaalwaarden lab voor FT4 hier zijn 12-24,dus dat gaat snel.
Voel me nog steeds maf en raar in mijn hoofd .Stomme verkoudheid ,dat wil maar niet ophouden.
Temp gaat eind van de week omhoog ,dat wil vaak wel helpen .
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Dat gaat zeker snel.
Je levothyroxinepillen doen het!

Het zijn weliswaar nog geen representatieve waarden, omdat ze te fors wiebelen na zo'n korte periode.
Dat zwieren van de waarden wordt steeds minder in de loop van de zes weken op één dosis.
Dat heeft te maken met de halfwaardetijden van de stoffen.

De lente komt er weer aan!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

In hoeverre beïnvloedt een inname om 24 u eigenlijk een labbepaling de volgende dag om 11 uur?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Schildklierhormoonwaarden laten zich eenvoudig beïnvloeden door allerlei factoren.
Voeding, tijd, overige medicatie, etc. etc.

Daarom is het best om het bloed 's ochtends vroeg te laten afnemen.
Altijd dezelfde tijd, altijd dezelfde omstandigheden.
En zónder levothyroxine in je maag.

Jij neemt 's avonds je pillen in.
Je hebt dan in ieder geval geen last van het bekende effect van de inname op de TSH (=daling) en op de FT4 (=tijdelijke stijging).

Als je je lukraak op de dag laat prikken, zonder rekening te houden met de omstandigheden, dan is het niet mogelijk je waarden met elkaar te vergelijken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Nu na 6 weken zit ik op een FT4 van 12,3 .
Beetje rare stijgingsafvlakking.
Eerste 3 weken van 1,5 naar 10.9
De 3 weken erop volgend van 10.9 naar 12.3.
Is dit een normaal beeld?
TSH was op dag 0 :groter dan 100,na 3 weken : 59,na 6 weken :31.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Zit nu na ongeveer 3 maanden instellen op een FT4 van 16 en een TSH van 10,5.
Al kort na het starten van de Euthyrox(continu 100 mcg) voelde ik effect,spiegel steeg snel.Conditie knapte op.Alleen de laatste paar weken ,krijg ik, nu ik dus weer een normale spiegel heb ,juist weer de hypo-achtige klachten terug.
Sloom,vaak behoefte om te slapen,traag/weinig initiatief,snel moe.
Alsof je met de pillen bent gestopt of placebo's slikt...
Zijn dit normale verschijnselen?
Plaats reactie