Wel niet nuchter medicatie innemen ,ATA zegt voedsel geen probleem

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Wel niet nuchter medicatie innemen ,ATA zegt voedsel geen probleem

Bericht door pga »

Ben verse hypothyreoïdie-kandidaat sinds een week .
Ben me wat in de medicatie enz aan het verdiepen.
Liep aan tegen het artikel van de ATA
Zie linkverwijzing naar PDF bovenin artikel

http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rgeet.html

De American Thyroid Association stelt in haar handleiding.

''You can take your pill with any liquid except soy milk. Cow's milk is probably fine. Grapefruit juice and coffee should be avoided. Do not try to swallow your pill without liquid; if it dissolves in your mouth or throat, not enough medicine will be absorbed into your blood.
It does not matter whether you take your pill on an empty stomach or with food, as long as you always do the same thing. That is because foods and medicines can interfere with the body's ability to absorb thyroxine. If you always take your pill with food, you may need a higher dose than if you always take it on an empty stomach.''

Misschien is dit hier allang behandeld,maar hoe wordt er hier over gedacht ,en zijn er ervaringen over hoeveel minder er zou worden opgenomen van de T4?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wel niet nuchter medicatie innemen ,ATA zegt voedsel geen probleem

Bericht door Kiek »

Hallo pga,

Als je de keuze kunt maken, dan is het het beste om levothyroxine op je nuchter maag te slikken.
Of 's avonds laat voor het slapen.
Altijd op dezelfde wijze.

Op PubMed zocht ik met de termen levothyroxine empty stomach.
Opvallend gebrek aan de nieuwste onderzoeken is tijdstip van TSH/FT4-bepaling. Dat schijnt niet vastgelegd in het protocol. Toch varieert de TSH ook zonder enige wijziging best flink over de dag.
Daarnaast hebben de onderzoekers weer alle waarden op een hoop gegooid.
Die onderzoekers denken dat jouw FT4 iets te maken heeft met mijn FT4.
Dat is niet zo.

In doorgaans nuchtere omstandigheid bedraagt de opname van levothyroxine ongeveer 75%. En bij gelijk gebruik van verschillende soorten voeding en/of producten kan die levothyroxine-opname afnemen tot 35% à 40%.

Er zijn omstandigheden waarbij mensen geen levothyroxine kunnen innemen voor het ontbijt. Dat is volgens mij een enkeling.

Een andere groep kan het geen barst schelen of ze een half uur wachten of niet.
Beter is dat absoluut niet.
Wel voor de farma natuurlijk.
Vanwege de hogere doses.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Wel niet nuchter medicatie innemen ,ATA zegt voedsel geen probleem

Bericht door pga »

Bedankt voor je reactie ,Kiek.
Misschien minder last van bijwerkingen met wat voeding?
Of met een glas melk s'avonds zoals de ATA schrijft.
Moet nog beginnen ,maar op een lege maag is bij mij niet zo'n succes meestal.Weet ook niet of dit soort middelen erg berucht zijn met gebruik op lege maag.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wel niet nuchter medicatie innemen ,ATA zegt voedsel geen probleem

Bericht door laura »

hoi pga,

In die brochure van de ATA gaat het ook over therapietrouw.
Een beetje tuttig woord, maar het is bedoeld als zetje om vooral elke dag te slikken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie