-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Maar het brengt schildklier-aandoeningen en sport en de problemen die je krijgt wél even onder de aandacht en dat leidt dan weer tot nuttige interacties, informatie-uitwisselingen , etc. En als het dan een paar mensen helpt tijdig schildklier-problemen op te sporen, is dat ook winst.


Wat ik gewoon niet snap is dat er geen onderzoeken zijn van (groepen) mensen die een training of inspanningstest doen met voor, tijdens en na een controle TSH/T4/T3; en dan liefst +3, +6+ +12 uur nog een keer prikken. En dan inderdaad niet met 1 iemand (wil ik best doen), maar gewoon eens met wat meer. En een keer intensieve test, een keer rustige test; op vast-gestelde intensiteitsniveau's. Zo moeilijk lijkt me dat niet.


Wat vind je trouwens van het bericht ervoor? Eerder wat lager in dosering LT4, zónder LT3 blijven, om TSH nog iets richting 2 te krijgen ipv strak rond die 1 (wat het streven van de internist is)?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Strak op de 1 mU/l lijkt me wel pittig.
Daar hoort bij jou een bijbehorende FT4 bij van haast 23 pmol/l.
Alleen op levothyroxine dus.

Iets boven de 1 mU/l lijkt me veiliger.
Denk je niet?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ja, zou mijn streven ook zijn.
Twijfel dus of ik volgende week naar 106mcg ga zonder T3 en dan over 6 weken prikken, of richting 112mcg en dan prikken.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

In overleg met internist de knoop doorgehakt en vanaf vandaag 112mcg Levothyroxine (Euthyrox) en géén Cytomel meer.
Over 4 weken opnieuw prikken en evalueren.

We'll see!
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

M'n internist had me al verteld dat een mogelijke bijwerking van Cytomel een hogere hartslag is.

Toen ik in januari weer rustig aan ben kunnen beginnen met hardlopen, viel mij dat wel op.

Na november ben ik gestopt met het meten en bijhouden van allerlei extra data en gegevens (rust hartslag, gewicht, uren slaap, etc). Incidenteel heb ik wel nog eens m'n ochtendpols (rusthartslag) gemeten, net na wakker worden, liggend in bed).

Vroegah, was dat 39 (sinds 2013-14). Mét Cytomel was dat steeds 42-43.

Vanochtend was m'n ochtendpols 36...

Zelfs tov. 39 is dat een forse daling, tov 42-43 vind ik het mega. Ik zoek er niks ernstigs achter, maak me er niet druk om, en denk dat het misschien zelfs een heel positief teken is (teken van toch nog altijd goede conditie, sport-hart).

Herkenbaar? Ervaring?
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Eindelijk weer waardes en wat afspraken.

TSH is 2.7, FT4 20 en FT3 5.1

Ga ophogen naar 125, al heb ik het vermoeden dat 118 beter is.

19-4 Inspanningstest bij UMC Utrecht.

Die ochtend laat ik eerst prikken in m'n gebruikelijke lab.
24 en 48 uur later weer. Telkens TSH, T4, T3.


26-4 Afspraak met prof Backx.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hoi Marc,

Je laatste punt past mooi pal op je curve.
Hij staat vlak boven de oranje ster.
Doel is, denk ik, juist onder die ster.
Dan zit je ongeveer op een TSH van 1.5 met een FT4 van 21.

(Op deze curve doet je Cytomel-avontuur niet mee.)

Ja, ik zou tot 118 µg verhogen en dan na 6 weken prikken.
Maar ik ben wel altijd voorzichtig terughoudend met de 'finetuning'.
Bijlagen
Mcoumans.maart.2016.jpg
Mcoumans.maart.2016.jpg (18.92 KiB) 795 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Thanks!

Dan ga ik internist "melden" dat het 118 wordt om en om.

En zoals ik in bericht hier (niet in PB) al schreef: de 19e is een inspanningstest. Dan ga ik bij eigen lab (zoals altijd) 3 ochtenden achterelkaar prikken om invloed sport op schildklier te helpen onderzoeken.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Toch besloten te verhogen naar 125. 118 is gewoon te lastig, ofwel om en om 112 + 125, ofwel 75 + 1/2x 88

Vanochtend auto weggebracht en 2 km terug gewandeld. Rond de middag vice versa. Tijd tegen vermoeidheid gevochten, maar uiteindelijk toch maar 2 uur op de bank geslapen. Zal wel niks met elkaar te maken hebben... :-/


06-04-2016 Gewicht: 81,6 Vet%: 17,6
06-04-2016 Laatste looptraining: 7-4-2016, https://connect.garmin.com/modern/activity/1076232687
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hieronder de uitslagen:

19-4-2016: ?? (niets ontvangen en lab. vanmiddag telef.niet bereikbaar) - is er iets mis gegaan??
20-4-2016: TSH 1.0 - FT4 21.3 - FT3 4.9
21-4-2016: TSH 1.1 - FT4 20.4 - FT3 4.9.

Tja, zonder baseline, waardes van de ochtend vóór de inspanningstest (en 's middags intensief loopje), heeft de hele exercitie geen zin gehad.
Plaats reactie