Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lady
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2016, 15:30

Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Bericht door Lady »

Ik had vanmiddag een afspraak bij mijn huisarts voor de uitslag van mijn bloedonderzoek en de aanmelding bij een ander ziekenhuis. Mijn Vrij T4 is 12.5 en de TSH is 0.94.

Wat ik hoorde van de huisarts is dat hij na het lezen van de brief van de internist na mijn ontslag tot de ontdekking kwam dat ik na de RAJ (2 december 2015) een schildklierontsteking heb ontwikkeld. Ik had na de RAJ nog twee afspraken bij die internist en hij heeft mij daar niets van verteld. Dat moet ik nu via de huisarts horen.

Ik krijg er geen medicijnen voor. Het moet vanzelf overgaan zei de huisarts. Ik weet nu waarom ik mij zo katterig voel. Zijn er meer mensen die na de RAJ een ontsteking hebben ontwikkeld? Wat zijn de gevolgen? :?:

Groetjes van Lady
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Bericht door SNT »

Kennisje van mij heeft "spontaan" schildklier (geen Graves en RAJ) ontsteking gekregen en is daar toen heel ziek van geweest. Waardes schoten alle kanten op, omdat de schildklier door de ontsteking ook onwijs vergroot was, had ze veel problemen met eten. Maar haar waardes vlogen heen en weer, te snel, te traag, te snel, te traag... Ging als een golfbeweging door de dag.
Het heeft best even geduurd voordat het goed hersteld was, maar nu heeft ze nergens last meer van.

Helaas is het blijkbaar uitzingen. Ik snap dat niet zo goed, dat ze daar niets tegen kunnen doen. Ontstekingsremmers? Strumazol om die schildklier wat kalm te houden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Bericht door laura »

Lady schreef:Mijn Vrij T4 is 12.5 en de TSH is 0.94.
hallo Lady,

Het is mij niet zo duidelijk wat je huisarts bedoelt.
Wat ik zie dat is je vrij T4 en TSH nu op zich in orde zijn na de behandeling met radioactief jodium.
Wat de schildklier nu gaat doen, dat is afwachten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Bericht door laura »

Wat betreft het verschil tussen Graves en een schildklierontsteking.

Bij Graves maakt de schildklier te veel hormoon.
De schildklier wordt daartoe gestimuleerd door TSH-receptor antistoffen.
Die antistoffen doen TSH na.

Bij een schildklierontsteking gaan schildkliercellen kapot.
Doordat die cellen kapotgaan wordt schildklierhormoon in het bloed gedumpt.

Bij Graves helpt strumazol wel. Bij een schildklierontsteking helpt strumazol niet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Lady
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2016, 15:30

Re: Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Bericht door Lady »

Bedankt voor de reacties. Ik begin weer een beetje uit het dal te klimmen. Voel me niet meer zo duf en krijg meer zin in dingen doen. Ook met mijn ogen gaat het beter. In overleg met de huisarts ben ik 27 februari gestopt met de Strumazol en slik nu geen medicatie meer.

Ik heb ook een nieuwe endocrinoloog gevonden en heb daar 31 maart een afspraak. Ik ben benieuwd wat de schildklier de komende 5 weken gaat doen. Mocht het weer fout gaan dan kan de nieuwe endocrinoloog meteen aan de slag. Maar ik hoop dat het goed gaat en dat ik even verlost ben van die doktersbezoeken. Het blijft je allemaal toch bezighouden. :roll:

Groetjes van Lady
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklierontsteking en uitslag bloedonderzoek

Bericht door laura »

hoi Lady,

Goed om te horen dat het weer wat beter gaat.
Wat fijn!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie