Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Bericht door Kiek »

Je waarden heb ik net in de app getoetst.
Je set point komt uit op een TSH van 1.55 mU/l en een FT4 van 15.96 pmol/l.

Als je de curve voor je ziet, dan zou een punt onder dat groene vierkantje onder die oranje ster een mooi doel kunnen zijn. Dat is een FT4 van ca. 17 pmol/l.
Dan compenseer je iets van de T3 die je nu mist: een beetje meer FT4 om wat meer T3 eruit te halen.
Bijlagen
Annemonique.jpg
Annemonique.jpg (39.21 KiB) 691 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Bericht door annemonique »

Hi Kiek,

Kan je me wat meer uitleg geven over de curve en de bijbehorende waarden? Het zegt me nu nog niet zoveel.. Ik ben eerlijk gezegd tot nu toe alleen nog maar bekend met mijn TSH (daar heeft de dokter het ook constant over als ze mijn waarden doorgeeft). Wat zegt de T3? En begrijp ik het goed dat ik aan de hand van deze curve mijn Thyrax ietsje zou moeten minderen zodat mijn TSH iets ophoogt en mijn T4 iets verlaagt?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Bericht door Kiek »

Ja, dat is de juiste conclusie: iets minder T4/levothyroxine, zodat de FT4 wat lager wordt, en de TSH iets hoger.
De app is gebaseerd op de fysiologische relatie van je hypofyse (TSH) met je FT4 (schildklier).
Onderzoek heeft de aard van die relatie blootgelegd.

De TSH (=stimulator) stuurt de schildklier aan:
bij een lage FT4 zal de TSH iets stijgen, om de schildklier tot actie te manen.
Stijgt het niveau van FT4, dan zal de TSH weer dalen.
Zo danst de TSH als het ware om de FT4 heen, en houdt het geheel op het juiste niveau, passend bij het individu.
Net zoals een knikker op een chronisch (organisch) bewegend schoteltje, heen en weer.
En steeds een bepaald punt passerend: het evenwichtspunt, het set point.

De mate/sterkte van deze samenwerking van hypofyse met de schildklier verschilt bij ieder mens.
Dit is je meegegeven bij je geboorte.

Een reeks van TSH's en FT4's van een individu, nu van jou, toont deze samenwerking.
De app berekent het set point.

De T3 is voornamelijk het resultaat van de FT4.
De T3 beïnvloedt dus niet rechtstreeks de TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Bericht door annemonique »

Wat is jouw advies? Zelf met 0,0125 verlagen of nog een maand wachten tot ik weer mag prikken van de dokter?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Bericht door Kiek »

Met voorbehoud:
- ik ben in de verste verten geen arts.
- je huisarts kent je het beste.

- hoe laat zijn je waarden geprikt?
Vanwege het 24 uurs-ritme van de schildklierhormonen is tijd een indicatie van het niveau van de waarden.
- hoe laat slik je de levothyroxine?
De eerste uren na het slikken van levothyroxine reageert de TSH en de FT4 op de toegevoegde T4-pil.

Je dosis is de laatste keer met 25 µg gestegen.
Je zou kunnen overwegen nu met 12,50 µg te verlagen.
En over 6 weken weer TSH én FT4.
Bespreek dat eens met je behandelaar.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annemonique
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:46

Re: Zelf experimenteren met thyrax dosering?

Bericht door annemonique »

Mijn waarden zijn de laatste keer om 12:30 uur geprikt. Mijn levothyroxine en thyrax neem ik rond 08:15 in (in het weekend meestal wat later), maar altijd ca. een halfuur voor ik ga ontbijten.
Plaats reactie