Even voorstellen !

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: Even voorstellen !

Bericht door PaulD »

Goedemiddag !

Even een vraag aan Kiek. Ik ben a.g.v. informatie tot het inzicht gekomen dat ik niet zo vaak meer moet wisselen van dosering. En mij meer moet richten op de Ft4 en minder op de TSH. Ik heb daarom sinds 25-10-2015 mijn dosering van 137 mcg niet meer gewijzigd. Op 27-11-2015 was mijn uitslag: TSH - 3,50 FT4 - 18 T3 - 1,3

Ik heb dit jaar 2 x laten (nuchter) prikken op dezelfde tijd. (had dus ook geen Euthyrox ingenomen vooraf)

Mijn uitslagen:

04-01: TSH - 0,75 FT4 - 17

23-03: TSH - 0,50 FT4 - 16


Wat ik niet goed begrijp is waarom mijn FT4 steeds verder daalt. Bij de berekening van het setpoint adviseerde je om een Ft4 van 19 na te streven. Ik weet niet goed hoe ik dat moet doen. Zoals eerder gezegd wil ik niet meer zo vaak mijn dosering wijzigen. Maar met een TSH van 0,50 lijkt het ook niet verstandig om op te hogen. Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen ? Voorlopig blijven afwachten ?

Vriendelijke groet, Paul


p.s. ik vergeet te vermelden dat nu ik niet meer voortdurend mij dosering aanpas, ik veel minder onrust ervaar. En mij stabieler voel, wel wat somber
Bloem3
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2015, 14:51

Re: Even voorstellen !

Bericht door Bloem3 »

Ik ben Kiek niet maar wil toch even reageren als ervaringsdeskundige ;)

Belangrijkste vraag is altijd hoe je je voelt, hoe voel jij je met deze waarden? De waarden zullen altijd een beetje schommelen, de ene keer een FT4 van 17 en de andere keer 16 wil niet een daling betekenen, gewoon een schommeling. De volgende keer is ie wellicht weer 1 punt hoger. Je TSH is netjes en bijpassend bij je FT4.

Als je geen schildkliergerelateerde klachten hebt zou ik het als ik jou was zo laten en over een paar maanden weer prikken en zien hoe en wat. Heb je wel klachten dan kan je je dosering iets aanpassen.
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: Even voorstellen !

Bericht door PaulD »

Dag Bloem3,

Bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat de belangrijkste vraag is hoe je je voelt. Dat is natuurlijk waarom het draait. Het is mij ook bekend dat waarden wat kunnen schommelen. De reden dat ik vooral Kiek uitnodig voor een reactie is omdat hij mij afgelopen tijd wat heeft ondersteund en gevolgd en van belangrijke adviezen heeft voorzien. En ik vrij uitgebreid verslag heb gedaan van mijn situatie (Het voert te ver verslag van te doen) Hij adviseerde o.a. ook om mij te richten op een FT4 van 19. (op basis van setpoint meting) Ik weet alleen niet goed hoe ik dat het beste kan doen. Wat ik ook niet goed begrijp is waarom de Ft4 daalt terwijl ook de TSH daalt. Dat is de reden waarom ik hoop ook nog een reactie van kiek te krijgen. Hij weet dat erg goed uit te duiden en uit te leggen.

Mvg. Paul
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Even voorstellen !

Bericht door sopje »

Misschien kun je haar een PB sturen!? Dan weet je zeker dat Kiek het leest. ;)
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: Even voorstellen !

Bericht door PaulD »

Goed plan !
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen !

Bericht door Kiek »

Hallo Paul,

Misschien was je eerste FT4 van 17 pmol/l in het echt wel 16.6, en de tweede 16 pmol/l kan in het echt 16.5 pmol/l zijn.
Dat is de pest van die afgekapte getallen. Dat laat het verschil niet zien.
Je set point is desondanks niet gewijzigd: ca. 18 pmol/l waarbij de TSH ca. 1 mU/l is.
Dan zou voor veel mensen een FT4 van 19 pmol/l goed kunnen voelen.
Misschien niet voor iedereen.

Omdat het mogelijk kan helpen, en ondanks je wat lage TSH, zou je in overleg met je behandelaar kunnen proberen je dosis alternerend 137 en 150 te kiezen.
Bijvoorbeeld 4x per week 137 en 3 x per week 150 µg Euthyrox, om en om.
Heel voorzichtig een pietsje verhogen.
Heus niet meer.
Want je schiet makkelijk door, laat de curve zien.

Met vriendelijke groet,
Kiek
grootmoeder
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
PaulD
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 nov 2015, 18:08

Re: Even voorstellen !

Bericht door PaulD »

Dag Kiek,

Bedankt weer voor de heldere uitleg en advies. Ik ga de verhoging in overweging nemen. Meestal heb ik zodra het buiten wat warmer wordt een iets lagere dosering nodig. Ik krijg het anders heel snel warm en heb dan het gevoel die warmte niet meer kwijt te kunnen. Zeker bij inspanning. Merk dan heel goed dat de "thermostaat" niet meer zo best werkt. Dat de Ft4 wordt afgerond en daardoor het verschil misschien wel kleiner is als ik denk, had ik nooit zo bij stil gestaan. Wel handig om in het achterhoofd te houden.

Ik ga er nog eens goed over nadenken, vind het in elk geval belangrijk om het allemaal een beetje te begrijpen.

Dank !

Paul
Plaats reactie