medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Sanne84
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016, 21:37

medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Sanne84 »

Hallo allemaal,

Ik ben Sanne en ben 31 jaar oud. Sinds ongeveer een jaar weet ik dat ik last heb van een langzaam werkende schildklier. Ik zat al een poos niet lekker in mijn vel terwijl daar geen reden voor was. Ik genoot niet meer van leuke dingen, had nergens zin in en voelde me gewoon heel 'vlak' terwijl ik juist een heel positief en vrolijk persoon ben.

Dit was overigens niet de reden dat ik naar de huisarts ging, maar omdat ik vocht vast hield en in korte tijd veel aan kwam. Aan de schilklier had ik niet eens gedacht, maar de huisarts verwees me gelijk door voor een bloedonderzoek. Ik schrok dus ook wel even toen het dus echt mijn schilklier bleek te zijn.

Toen ik later ging kijken wat een traag werkende schilklier nou precies inhield viel alles wel op zijn plek en kon ik mijn 'negatieve' gevoel dus ook wel plaatsen. Ik kreeg 100 mcg levothyroine voorgeschreven en dat werkte al snel heel goed. Al snel had ik weer normale waarden en ging het goed met me.

Nu moest ik vorige week weer bloedprikken en blijken mijn waardes nu te hoog te zijn. Ik heb wel sinds een aantal weken medicijnen van een andere leverancier en ik heb zelf het gevoel dat het daar misschien door komt? Ik moet zeggen ik voel me heerlijk bij deze waardes. Ik heb veel energie, zit lekker in mijn vel dus wil graag deze dosering houden, alleen wil mijn huisarts dat ik ga minderen. Zij wil dat ik de ene dag 100 mcg neem en de andere 75 mcg.

Zelf zie ik dit dus niet zo zitten en zou het liever nog 6 weken zo proberen. Bij klachten zou ik uiteraard wel gaan minderen, maar ik voel me kiplekker. Dit advies heb ik overigens van de doktersassistente te horen gekregen na overleg met de huisarts dus ik heb de huisarts zelf niet gesproken.

Zouden jullie terug gaan naar de huisarts en vragen om toch op deze dosering te blijven? En is het schadelijk als de waarden iets te hoog zijn? Alvast heel erg bedankt voor jullie advies.

Hieronder nog even mijn waardes:
2 juli 2015 tsh 57 T4 5,3
17 aug 2015 tsh 1,7 T4 21,4
15 okt 2015 tsh 0,72 T4 21,1
15 jan 2016 tsh 0,66 T4 19
15 apr 2016 tsh 0,15 T4 26,5
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door laura »

hallo Sanne,

Welkom op het forum.

Wat mij het eerste te binnen schiet: hoe heb jij laten prikken?
Was dat na het slikken van de levothyroxine of was het voor het slikken?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Joze »

Hoi

Als je waardes te hoog zijn zit de kans dat je hyperd erg groot en op de lange duur is dat niet goed.
Uiteindelijk zul je denk ik ook klachten krijgen.
Ikzelf voel me goed bij een TSH van rond de 1 en een ft4 van rond de 20 ...maar das voor iedereen anders.

Een dag 100 en 1 dag 75 mcg kan net het verschil uitmaken dat je waarden goed zijn en je je ook goed blijft voelen.

grt Joze.
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Sanne84
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016, 21:37

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Sanne84 »

Hallo Laura,

Ik heb me een paar uur na het slikken laten prikken. Maakt dit veel verschil? Ik let er nooit op eigenlijk en prik wanneer het uit komt. Is het beter om nuchter te prikken?
Sanne84
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016, 21:37

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Sanne84 »

Bedankt voor je reactie joze.
Jij raad me dus aan om toch wat om laag te gaan. Zou het niet zo kunnen zijn dat deze waarden voor mij wel goed zijn of is het echt te afwijkend? En wat gebeurt er precies als je hypert?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Teun »

Dag sanne, ik heb geen idee of je de vorige keren ook hebt laten prikken vlak na inname van de medicatie, maar dat kan wel een groot verschil zijn. Het beste is om je altijd te laten prikken voor je de medicijnen hebt ingenomen. Je verteld ook dat je op een ander merk bent overgestapt. Weet niet welke switch je hebt gemaakt, maar Ik ben destijds van levothyroxide overgegaan naar euthyrox en ik voelde een groot verschil, het leek er duidelijk op dat euthyrox sterker is.
Als ik je van advies mag dienen zou ik met deze waardes inderdaad het advies volgen en iets lager gaan zitten. Wel slim om niet alles ineens te verlagen, om en om is gemiddeld 12,5 mcg per dag verlagen. Lijkt me dat je dit moet proberen en over 6 weken nuchter te prikken. Persoonlijk zou ik daar voor gaan. Succes.
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door sopje »

Volgens mij is te lage TSH slecht voor je botten :idea: (botopbouw)
Sanne84
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2016, 21:37

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Sanne84 »

Hallo teun.
Bedankt voor je reactie. Ik slik al sinds het begin levothyroxine, maar ik kreeg een aantal weken geleden toen ik nieuwe medicijnen haalde een brief erbij dat ze nu van een andere leverancier kwamen. De pilletjes zien er ook anders uit en zitten in een ander potje.

Ik lees hier op het forum ook veel over verschillende merknamen, maar op mijn potje staat alleen levothyroxine. Hoe kom je daarachter dan?

Ik denk dat ik inderdaad maar iets moet gaan verlagen dan. En dan hopen dat ik me daar ook fijn bij blijf voelen. Ik zal de volgende keer ook nuchter gaan prikken. Benieuwd wat het resultaat dan zal zijn.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Teun »

Op het potje moet de merknaam staan, dus ik neem aan dat dat ook bij jou het geval is. Ik had de levothyroxide altijd in een potje. Tja en dan moet je ervan uitgaan dat het de goede medicatie is. In de praktijk van de thyrax is in het verleden gebleken dat er wel een verschil zat in de levering in potjes of in strips.
Joze
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 aug 2014, 08:34

Re: medicijnen verlagen of terug naar huisarts?

Bericht door Joze »

Hoi Sanne.

Als je hyperd kun je hartkloppingen krijgen ,slecht slapen onrustig worden eigenlijk ook net als bij hypo vanallerlei klachten....
Hyper is ook op den duur slecht voor je hart ...en de rest van je lichaam.
Ik begrijp heel goed dat het verschil tussen hypo en hyper bij sommige mensen zoiets geeft van ...yes ik heb weer energie....maar bij een goede instelling heb je ook energie en het is gewoon veel beter voor je lichaam, dan heb je soms eens een slechte dag maar daar valt mee te leven...

Ikzelf ga altijd prikken zonder medicamenten en zonder gegeten of koffie gehad te hebben ...het is belangrijk dat je steed onder dezelfde omstandigheden prikt.... of steeds zonder of steeds met medicamenten.
Grt Joze
TSH 10 T4 15,2.25 mcg euth
TSH 9,7 T4 17,6 .75 mcg Euth
TSH 3,4 T4 17,1 .75 mcg Euth
Tsh 7,1.T4 17,6.100 mcg euth
TSH 1,4 T4 19,6 TPO antistoffen 4237.Hashimoto.
TSH rond 1,1 112,5mcg /118,75mcg om de dag
Plaats reactie