Vraag over Strumazol

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
nico
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2016, 10:51

Vraag over Strumazol

Bericht door nico »

Hallo, ik zit met een vraag.

Ik ben sinds twee weken begonnen met titratie therapie. Mijn dosering Strumazol is aangepast van 30mg naar 10mg per dag. Bij mijn laatste controle was T4-vrij goed (binnen de normaalwaardes).

Nu heb ik ook sinds twee weken ineens last van enorme zweetaanvallen zodra ik buiten in de zon loop (en zelfs in de schaduw bij inspanning). De laatste keer dat ik daar zo'n last van had was voordat ik werd gediagnosticeerd met Graves, twee jaar geleden.

Het lijkt mij dat dit zou kunnen wijzen op hyperthyreoïdie, maar ik ben in de afgelopen twee jaar ook wel eens hyper geweest, zonder dat ik dusdanig veel last had van overmatig zweten. Ik begrijp dus niet helemaal waar dit ineens weer vandaan komt. Mijn gewicht is op zich prima.

Nu vroeg ik me af of het wellicht een optie is om zelf mijn dosering op te hogen van 10mg naar 20mg per dag, in de hoop dat ik er wat minder last van heb de komende tijd. En zo ja, hoe kan ik dat dan het beste doen; 30mg afwisselen met 10mg (om en om), of gewoon twee tabletten van 10mg nemen? Heeft iemand hier enige ervaring mee? En, is het überhaupt verstandig?

Mvg, Nico.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag over Strumazol

Bericht door laura »

hallo Nico,

Wellicht toch een idee om even contact op te nemen met je arts?
Misschien was het net te veel van 30 naar 10 strumazol.

Maar vergeet niet: het is de afgelopen dagen heel vochtig en met periodes broeierig.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie