mag/kan chirurg operatie weigeren

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
claudine
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2016, 08:09

mag/kan chirurg operatie weigeren

Bericht door claudine »

Ik heb een goedaardige nodus van 5 x 4 cm. Dit is in het buitenland geconstateerd waar ik ook de meeste tijd van het jaar verblijf. De onderzoeken hebben in een academisch ziekenhuis in Nederland plaatsgevonden. Als ik er geen last van had zou ik zeggen laat voorlopig maar zitten. Echter bij iedere slikbeweging voel je het, kan slecht slapen omdat ik niet op m'n rug en linker zij kan liggen. (druk gevoel). Veel benauwdheid klachten al 4 x gehad dat ik s'nachts wakker werd met het gevoel te stikken. Overdag als ik een boek lees of achter de computer zit krijg ik een soort kriebel in m'n keel en moet of heel hard hoesten of waterdrinken. Het ligt dus aan de houding van mijn hoofd. Als ik mijn hoofd gewoon recht hou heb ik nergens last van. Omdat de longfunctie onderzoek goed was kan ik het dus niet benauwd hebben. De internist zei op een gegeven moment u hoeft mij niet te overtuigen maar de chirurg Toen ik haar vroeg naar de resultaten van de scan omdat ik graag wil weten of de nodus gegroeid is. (ben hier nu 4 maanden mee bezig) en mijn klachten verergeren, was haar antwoord dat weet ik niet. Over 3 maanden vertrek ik weer voor langere tijd naar het buitenland en vraag me nu af ik me daar maar moet laten opereren. Mijn vraag is eigenlijk heeft iemand benauwdheidklachten zonder dat dat uit de longfunctie onderzoek naar voren is gekomen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: mag/kan chirurg operatie weigeren

Bericht door Teun »

Ik verwachte een heel andere vraag bij deze titel. Ik dacht dat je wilde weten of de chirurg een operatie mag weigeren. Hierop kan ik alleen maar ja zeggen dat is zijn goed recht net als dat de patient dit kan weigeren. Hij is verantwoordelijk en ik kan me situaties voorstellen dat er geweigerd wordt. Op de andere vraag kan ik je geen antwoord op geven. Succes.
inge2
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 mar 2015, 21:05

Re: mag/kan chirurg operatie weigeren

Bericht door inge2 »

Bij mij zat er ook een nodus van 5 bij 6 voordat ik geopereerd werd. En voordat ik wist wat er aan de hand was had ik als grootste klacht kortademigheid en benauwdheid. Longfunctie onderzoek en longfoto leverde niets op. Het kwam dus echt van de schildklier.
Na de operatie waarbij mijn halve schildklier verwijderd is hoopte ik van de benauwdheid af te zijn. Maar door een stembandverlamming opgelopen tijdens de operatie kwam ik van de regen in de drup. Hier is nu jammer genoeg niets meer aan te doen.
Groetjes, Inge.
claudine
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2016, 08:09

Re: mag/kan chirurg operatie weigeren

Bericht door claudine »

Teun schreef:Ik verwachte een heel andere vraag bij deze titel. Ik dacht dat je wilde weten of de chirurg een operatie mag weigeren. Hierop kan ik alleen maar ja zeggen dat is zijn goed recht net als dat de patient dit kan weigeren. Hij is verantwoordelijk en ik kan me situaties voorstellen dat er geweigerd wordt. Op de andere vraag kan ik je geen antwoord op geven. Succes.
sorry was wat onduidelijk maar toch bedankt voor de reactie
claudine
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2016, 08:09

Re: mag/kan chirurg operatie weigeren

Bericht door claudine »

inge2 schreef:Bij mij zat er ook een nodus van 5 bij 6 voordat ik geopereerd werd. En voordat ik wist wat er aan de hand was had ik als grootste klacht kortademigheid en benauwdheid. Longfunctie onderzoek en longfoto leverde niets op. Het kwam dus echt van de schildklier.
Na de operatie waarbij mijn halve schildklier verwijderd is hoopte ik van de benauwdheid af te zijn. Maar door een stembandverlamming opgelopen tijdens de operatie kwam ik van de regen in de drup. Hier is nu jammer genoeg niets meer aan te doen.
Groetjes, Inge.
Bedankt voor je reactie. Ik weet niet precies wat een stemband verlamming inhoud (zal even googlen) Maar is het steeds benauwd hebben wel acceptabel?
Plaats reactie