Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Henny »

Ik was hier al eerder i.v.m de overstap op 6 april van thyrax naar levothyroxinenatrium van Teva.
Had de laatste weken echter zoveel klachten, zoals extreem moe, druk achter ogen, lamlendig gevoel
nergens geen zin meer in hebben en was totaal mezelf niet meer. Gisteren naar een endocrinoloog in het
Vumc Amsterdam geweest en al mijn klachten naar voren gebracht. Hij heeft uitgebreid de tijd voor me
genomen en ook wat onderzoekjes gedaan. Verder bloed afgenomen op 30 punten (8 buisjes)en wat urine ingeleverd.
Was voor de eerste keer dat iemand uitgebreid mijn verhaal en klachten aanhoorde en dat is op zichzelf al fijn.
Bij de huisdokter werd steeds gezegd waardes goed en vitamines goed, dus moest ik me maar goed voelen, maar dat
doe ik dus niet. Verder heeft hij me nu euthtyrox meegegeven voor een maand om te kijken of dat verandering geeft.
Slikte van Teva 3,5 tablets van 25 mcg en nu van euthtyrox begin ik met 75 mcg iets lager dus. Hoop dat dat genoeg is.
Laatste waardes met Teva waren 8 juni TSH 2,94 en ft4 12.
20 juli terugkomen voor alle uitslagen dus ben benieuwd. Wanneer zal ik wat gaan merken of die extreme moeheid minder
gaat worden. Ben het zo zat om me zo moe te voelen en zo'n wazig gevoel in mijn hoofd. Wordt er licht depri ook van.
Groetjes henny
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door ElsLammie »

Nou even een snelle update.

Na overleg met de assistente besloten dat ik maandag meteen ga bloedprikken voor de schildklierwaarden, dan heb ik eind van de week de uitslag. Ben benieuwd wat de waarden gaan zijn. Ze heeft nog wel gekeken en mijn B12 en foliumzuur en Vit. D zijn allemaal goed dankzij de medicatie daarvoor dus het moet haast wel aan de overstap van de schilkliermedicijnen liggen mijn klachten. Anders weet ik het ook echt niet meer...

Ik ga in ieder geval lekker rustig aan doen dit weekend. Fijn weekend allemaal!

Groetjes Ella
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Suffy »

Hoi Ella,

Als ik op woensdag bij mijn huisarts bloed laat prikken is de uitslag donderdag binnen.
Jouw lab doet er wel lang over J
Zelfs de vitamine D is binnen, daar deed men vroeger langer over omdat het buisje ingevroren moest worden.

Probeer dinsdag te bellen.
Goed dat de assistente laat prikken.

Rustig weekend.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door ElsLammie »

Hoi Suffy!

Dinsdag bellen heeft geen zin dan is de uitslag er nog niet. Kan het woensdag proberen maar dan heb ik kans dat de uitslag er wel is maar dat de huisarts het nog niet bekeken heeft en schiet ik er nog niets mee op want dan mag de assistente me de uitslag niet geven...

Beetje krom ik weet het maar ik bel liever 1 keer en dat het dan klaar is, dan dat ik er steeds maar weer achter aan moet bellen. Wordt een duur geintje anders, heb alleen een mobiel... en de huisarts alleen een vast nummer.

Ben wel heel benieuwd wat de waarden gaan zijn. Want ik voel me lang niet goed.

Fijn weekend!

Ella
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Suffy »

Ha Ella,

Snap je helemaal. Het ligt er aan hoe alles is georganiseerd en de ha heeft uiteraard de beslissingsbevoegdheid.

Dan rijst vervolgens de vraag: weet een huisarts veel over schildklieren of niet.

Ik hoop dat je in de loop van de week uit de onzekerheid bent en weet wat te doen staat.

Bedenk me net of die misselijkheid veroorzaakt kan worden door hulpstoffen in de Teva-tabletten.
Was je ook misselijk toen je nog Thyrax slikte?

Jij ook een fijn weekend.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door ElsLammie »

Hey Suffy

Gelukkig heb ik een huisarts die veel weet van de schildklier en alles wat erbij hoort ik ben ook al jaren goed ingesteld.

Hij zoekt ook echt verder als iets niet klopt. Zo ben ik vorig jaar ook achter het tekort van Foliumzuur, Vit B12 en Vit D gekomen. Ik dacht dat mijn schildklier op de hobbel was maar hij dacht gelijk daaraan; bloed geprikt en bingo! sindsdien ook aan de injecties en pillen daarvoor. Bovendien heb ik de assistente gevraagd en die waarden zijn goed nu. Daarom besloten om nu maandag alleen voor de schildklier te prikken en dan gelijk alle schildklierwaarden zodat mijn huisarts een compleet beeld krijgt hoe het ervoor staat met dat rotding... :twisted:

Ik was met de Thyrax sinds die in de nieuwe verpakking zit wel misselijk maar alleen vlak nadat ik het innam. Trok vrij snel weg.
Nu met de Levothyroxine Teva ben ik echt de hele dag hartstikke misselijk... daardoor slechte eetlust en hoofdpijn echt niet fijn. Eerst dacht ik nog trekt wel bij, maar ben nu 3 weken verder en het wordt maar niet beter.
Ik heb eigenlijk nooit hoofdpijn en neem er ook nooit wat tegen als ik het al een keer heb. Maar nu, pak ik echt wel 2 paracetamol 500 elke dag.

Groetjes Ella
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Suffy »

Oh, dat is wel fijn dat je huisarts goede kennis heeft van alles.

Mijn huisarts pakte mijn hypo wel goed aan maar het vit D- en B12-tekort niet.
Liet me zelfs nog een jaar met een D-tekort van 17 nmol/l rondlopen en 5 maanden na het starten van Thyrax bleek mijn B12 109 pmol/l te zijn. Toen gingen de toeters en bellen rinkelen en kreeg injecties terwijl ik op een eerdere uitslag een waarde van 143 zag staan waaraan hij niets deed.

Maar goed, dat verhaal hoort op het B12-forum thuis.
Vit D slik ik nu zelf (kreeg dat toch niet vergoed omdat elke dat ampullen doseren voor mij niet werkt). Als alternatief kreeg ik Devaron en binnen no-time was mijn D 136 en liep met dezelfde dosering (2000 IE) terug.
Nu slik ik D3 van Bonusan, gaat heel goed.

Hoop dat je snel uit deze ellende komt.

Groetjes,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Maira »

16 juni voor overstap van Thyrax naar Euthyrox nuchter geprikt uitslag:

TSH <0.020 mIU/l 0,30 4,2

T4 vrij 26,0 pmol/l 12 22


17 juni overgestapt van 0.175mcg Thyrax naar 0.150 mcg Euthyrox.

1 juli nuchter geprikt vandaag de uitslag

TSH 0,02

T4 vrij 25

Waarden praktisch hetzelfde gebleven twee weken na de overstap.
Omdat ik me redelijk goed voel blijf ik de huidige dosis slikken.
Na 4 weken weer prikken.
ernstguus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:02

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door ernstguus »

Ivm overstap Thyrax naar Teva over 3 weken bloedprikken.
Ik was in de buurt van Huisarts dus gelijk Lab formulier mee,lag klaar

Het was een ander formulier dan voorgaande jaren.
Oude formulier had vakjes die aangekruist moesten worden.
Bij mij dus altijd Tsh en Ft4.

Maar op dit nieuwe Lab formulier staat :Aangevraagde bepalingen
TSH. TSH indien afwijkend vrij T4 Heparine Alg.
(De huisarts print het formulier hierop staan alleen de gevraagde bepalingen)

Ze bepalen dus niet meer Ft4 als de Tsh binnen de normaal waarden valt.
Volgens dokter " hoeven we eigenlijk alleen maar de TSH te bepalen "
(word dit Nederlandse standaard : eerst alleen Tsh bepalen, uit oogpunt van kostenbesparing? vraag ik me af)
Ik heb aangegeven tegen assistente dat ik ook de Ft4 wil weten, het formulier niet meegenomen.

In voorgaande jaren is het eens gebeurt dat de Tsh binnen de normaal waarden viel,
maar dat Ft4 te hoog werd en buiten de normaal waarden viel.

Vervelend dat ik nu expleciet moet vragen om ook Ft4 te bepalen en dan afwachten of dat "mag"
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Suffy »

Hoi ErnstGuus,

Jij bent voor hypo onder behandeling.
Om die goed te vervolgen moeten zowel TSH als FT4 bepaald worden.
Dit staat in de huisartsenrichtlijn Schildklieraandoeningen, 2e herziening 2013.

Het prikken van de TSH en, indien afwijkend, de FT4 gebeurt bij de diagnose.

Vraag je arts dus om een ander labformulier.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Plaats reactie