Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door ElsLammie »

Kiek schreef:Hallo Ella,

Ja, flink minderen met de levothyroxine.
Mits je ze onder dezelfde omstandigheden hebt laten prikken, in hetzelfde lab.
Was je goed ingesteld met een FT4 van 17 pmol/l?
Nu heb je 24 pmol/l met dezelfde dosering.

Het rekensommetje is dan: 17/24 x dosering 225 = ca. 160 µg levothyroxine.
Dus een verlaging naar 200 µg is zeker geen extreme verlaging in deze omstandigheden.

Dag!
Kiek
Hoi Kiek,

Als ik jou rekensommetje zo zie zou ik dus nog wel verder omlaag kunnen later!

Eerst maar eens afwachten of dit helpt van 225 naar 200 ik houdt jullie op de hoogte. De arts heeft gezegd met 3 maanden prikken maar ik zal eerder aan de bel trekken als het nodig is en dat weet hij ook ;)

Groetjes Ella
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bep »

Ik plaats mijn ervaringen met de overstap nog eens.

28-4-2016 Al 2 mnd extreem slaperig, ook overdag, moe en futloos. De Tsh 4.14 Ft4 16.4
Advies endo: De komende 3 mnd ophogen naar 0,0625 en gelijk overstappen van Thyrax op levothyroxine van Teva.
Daarna zo nodig naar 0,075 per dag.
Ik heb besloten beetje bij beetje de thyrax door levo te vervangen.

29-4-16 tot 4-5-16 begonnen met ophogen met uitsluitend thyrax, om de dag 1 x 0,025 erbij.
4-5-16 tot 11-5-16 begonnen met 14 thyrax en 4 levothyroxine over de week verdeeld.
Ontlasting sinds maanden weer normaal, soepel ipv beton hard.
Al 2 nachten nauwelijks geslapen, kan ook door hitte zijn. Toch geen slaap overdag, en iets fitter.

11-5-16 tot 18-5-16 begonnen met 9 stuks thyrax en 9 stuks levo
Ik sliep beter
18-5-16 tot 25-5-16 begonnen met 12 stuks levo en 6 thyrax
Ik voel me wat beter dan 4 weken geleden al heb ik soms tegen de avond erg lamme benen.
Slaap regelmatig een nacht door.
25-5-16 tot 1-6-16 Nog eens 12 stuks levo en 6 thyrax.
Voel me weer iets fitter en ben actiever met klusjes, ook in de middag. Slaap goed.
Gewicht 63 kg. ondanks een week vakantie en vaak in een restaurant eten.

1-6-16 tot 8-6-16 Herhaling van de vorige 2 weken 6 thyrax en 12 levo.
Doodmoe soms, maar waarschijnlijk door de hitte die ik niet verdraag. Na een vermoeiend karweitje ben ik wel wat sneller fit.
8-6-16 tot 15-6-16 Herhaling van de vorige weken 6 thyrax en 12 levo.
Ik ben toch wel erg vaak moe, heb lamme benen na een klein stukje lopen. Slapen gaat wel goed.
15-6-16 tot 22-6-16 Herhaling van de vorige weken 6 thyrax en 12 levo.

enzovoort....

Nu, 13-7-16 voel ik me nog even moe dan voor de verhoging en overstap in april. Na een wandelingetje van 20 min. slaap ik 1-2 uren, net als na een klein hh karweitje. Ik sta laat op, rond half 9, begin om 10 uur met wat Hh werk en ben om 12 uur bij de boterham al zo slap als een vaatdoek. Ik voel me niet ziek, maar moe, moe en nog eens moe. Hartslag al weken rond 82, ik weet niet wat die voorheen was?
Wie herkent dit? Ik had zo'n goede hoop door de ophoging en omdat levothy. 'sterker' lijkt te werken dan thyrax. Maar ik merk er niets van :roll:
Helaas pas rond 25 juli bloedprikken en 3 aug. de uitslag.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Bep,

Wat een toestand toch dat overstappen.
'k Heb er ook last van.

Hoeveel slik je momenteel?
En hoe lang slik je nu deze dosis?

Je moeheid kan misschien veroorzaakt worden door teveel levothyroxine.
Ik vind het op elkaar lijken, de moeheid van hypo en de moeheid van een beetje hyper.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bep »

Hallo Kiek.
28-4-2016 Overgestapt en opgehoogd van 0,050 thyrax naar 0,0625 Levothyrox. Ik was al 2 mnd extreem slaperig, ook overdag, ook moe en futloos.
Waarden 28-4-2016 :Tsh 4.14 Ft4 16.4
Advies endo: De komende 3 mnd ophogen en gelijk overstappen van Thyrax op levothyroxine van Teva.
Daarna zo nodig (v.a. augustus) naar 0,075 per dag. na 2 weken voelde ik me iets beter, daarna weer erg moe.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ojee, dat lijkt niet op een hyper, eerder op een tekort aan T4.
Vind je het niet vervelend om zóóó lang te moeten wachten op het prikken/lab, terwijl je je moe voelt?
Het is namelijk de gewoonte om na zes weken op dezelfde dosis weer te prikken om te zien of er iets bijgesteld moet worden.

Maar misschien wil je juist graag heel voorzichtig omhoog met je dosering.
Alleen duurt het allemaal wel dubbel zo lang.

Ervaringen met omschakeling naar Teva zijn er niet zo erg veel.
Bij Euthyrox lijken veel (de meeste?) te gaan hyperen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bep »

Mijn endo is goed, maar blijft drammen over 3 mnd. slikken, dan pas prikken. Ik ben ook hartpatient, dus moet wel langzaam ophogen en mag niet onder tsh 2 komen..
Wat is tekort T4? Zelfde dan Ft4 ? Nee zeker :-) Ik zie nu ergens dat t4 de t3 moet aanmaken, ik ben niet zo'n kenner, T3 wordt volg. week voor het eerst mee geprikt zolang ik me kan heugen, misschien komt er wat uit.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ja, ik bedoel die pilletjes levothyroxine. Daarin zit T4. Als dat in je maag komt, en wordt opgenomen in je bloed, dan is het eventjes vrije T4 (=FT4). Daarna wordt het snel gebonden aan eiwitten. En dan noemen ze het T4. Zonder de F van free/vrij.

Wat vervelend voor je dat je TSH niet onder de 2 mag komen, Bep.
Misschien lukt het je om net op die 2 terecht te komen.
Hoe laat ga je naar het lab?
's Ochtends vroeg?
Heb je dan al je levothyroxine/Thyrax in je maag?

Je moet weten dat die TSH de hele dag en nacht een beetje zwiert.
Overdag is de TSH wat lager dan 's nachts.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Bep »

Hallo Kiek,

met Tsh rond de 2 , en Ft4 tussen 13-16 voel ik me goed. Natuurlijk nooit meer zo dan vroeger, Ik heb per slot ook coeliaki, een niet meer werkende slokdarm, copd, etalagebenen, en het hart natuurlijk, dus ik ben altijd wel ergens moe van. :P
Maar die beperkingen heb ik aanvaard. Want anders maak je jezelf helemaal gek (denk ik)

Maar deze moeheid duurt te lang, rusten of slapen helpt nu niet meer.

Ik ga al 7 jaar rond 8 uur in de ochtend, nuchter, ook zonder thyrax/levo/ prikken.

Groetjes, zelf ook sterkte en je hoort van mij als er iets verandert.
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Maira »

Mijn laatste waarden TSH 0,02 T4 vrij 25 in de ochtend nuchter geprikt.
Ik voel me redelijk goed maar toch maak ik me zorgen of mijn hart en/of botten er niet onder -gaan- lijden.
Vraag me ook wel eens af of mijn tolerantiegrens anders ligt dan bij anderen.
Of ik teveel gewend ben aan ongemakken of ze weg relativeer of met iets anders associeer.
Heb wel eens in periodes "een vlindertje "in mijn borstkas gevoeld wat duid op een overslaand hartritme maar ik ervaarde het niet als beangstigend.
Last van spieren en botten kan ook door de overgang komen ( ben 51)
Aan de andere kant kun je echte serieuze klachten niet negeren.
Ik ben er een beetje onzeker van.

Heb nu mijn nieuwe huisarts wederom gesproken maar ik twijfel nu aan haar kennis.
Mijn waarden zouden prima zijn en helemaal geen zgnmd "hyper"waarden.
T4 zou niet eens gemeten hoeven te worden want dit zou niets zeggen en de TSH moet zo laag mogelijk blijven volgens haar.
Dit schijnt een endocrinoloog haar verteld te hebben
Het protocol wat zij hanteert bij het overstappen van het ene naar het andere schildklierhormoon komt bij de apotheek vandaan.
Die zal ik eens even vragen of dat ook zo is.
Misschien toch een nieuwe huisarts.?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Kiek »

Laatste las ik dat een endocrinoloog/endocrinologen in het AMC inderdaad een FT4 niet nodig vinden.
Je schreef al dat je huisarts vertelde dat de FT4 schommingen zou vertonen.
Waardoor een bepaalde FT4-uitslag op een moment eigenlijk niets zegt.
Daarom zou een FT4 overbodig zijn.
Ze vertelt er niet bij dat dit geldt voor mensen met een gezonde schildklierproductie.
Bij gezonde schildklieren kan de FT4 inderdaad sterk variëren. Bij de ene mens wat meer dan bij de ander.

Mensen zonder gezonde schildklier, die afhankelijk zijn van levothyroxine, hebben verhoudingsgewijs een vlak patroon over de dag en nacht. Een bergje nadat je je T4-pil hebt ingenomen, en na ca. 4 uur daalt dat langzaam tot je de volgende ochtend weer je pilletje T4 inneemt. Waarna een bergje, gevolgd door een gestage daling. Enzovoort.
Ik heb daar laatst ergens op dit forum een plaatje van Saravanan gekopieerd. 'k Ben het kwijt.
Laura heeft een paar dagen later rondom dat plaatje een blog geschreven op Schildkliertje.

Je TSH van 0.02 is heus te laag.
Want flink onder de referentiewaarden.
In de meeste gevallen betekent dit teveel schildklierhormoon.
Ik zou me daarbij niet meer veilig voelen.

Misschien is het mogelijk je huisarts wat 'bij te scholen', zodat andere schildklierpatiënten daar ook van profiteren?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie