ziekte van Graves en benauwd

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

ziekte van Graves en benauwd

Bericht door elizabeth27 »

ziekte van Graves en benauwd

Ik hak al ruim 20 jaar met dit bijltje..... sinds twee weken ben ik weer wat aan het hyperen. Het vervelende is dat ik nu ook last heb van vervelende benauwdheid. Dit heb ik al een paar weken. Ik gebruik ook allergiemedicatie en van de beclametason werd ik nog benauwder. Overgestapt op flixonase, dit leek even goed te gaan maar nu ben ik sinds een paar dagen weer benauwd. Vandaag dus maar naar de huisarts geweest. Longen klonken goed, zuurstofgehalte in bloed was ook goed wat haar opviel was dat ik erg hoog in mijn ademhaling zat. Mijn zangdocente had dit twee weken geleden ook al geconstateerd. Het is een drukkend gevoel soms voel ik het bij mijn schildklier als of hij afgeknepen wordt, merk dat mijn ademhalingsspieren ook pijn beginnen te doen en dat alles me heel veel energie kost. Met name als ik veel praat etc. ( ben juf in het SBO, dus daar ontkom je niet aan ) Ben twee weken geleden begonnen met verlagen van de medicatie met een kwart. Mijn huisarts gaf vanmorgen aan dat dat langer tijd nodig heeft, maar ik merkte vaak na een week wel verschil.

Mijn vraag is, wie herkent dit probleem en heeft een goede tip om er beter mee om te gaan? al vast bedankt!
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: ziekte van Graves en benauwd

Bericht door elizabeth27 »

Vandaag na lange tijd weer naar de fysio voor mijn chronische enkelblessure. Ze merkte meteen dat het ook niet goed zat met mijn ademhaling, op de rug liggen, is dan niet echt een pretje. Gelukkig gaat ze dat ook meenemen in de behandelingen. Kreeg ontspanningsoefeningen mee en het geeft wel rust.
Wat ik het moeilijkst vind, is het accepteren dat het even weer wat minder gaat. Het mag er allemaal wel zijn als het me maar niet teveel in de weg zit. Ik wil gewoon mijn leuke leventje blijven leiden zonder al teveel beperkingen. Loslaten vind ik gewoon heel moeilijk. Het is maar goed, denk ik wel eens dat toen het allemaal begon lang geleden dat ik toen niet wist dat je er met periodes weer meer last van hebt. Gelukkig weet ik ook dat er weer betere periodes zullen komen. Dus daar houd ik me maar even aan vast.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: ziekte van Graves en benauwd

Bericht door laura »

hallo Elizabeth,

Hoeveel hormoon slik je eigenlijk?
En weet je misschien de tsh- en fT4-waarde?

Dat geeft een beter beeld wat er aan de hand is.

Een soort benauwdheid op mijn borst heb ik in de loop der jaren wel met periodes gehad.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: ziekte van Graves en benauwd

Bericht door elizabeth27 »

hoi laura,

De uitslagen van twee weken geleden waren: tsh. 0.14 en f4 16, ik slik sinds twee weken 125mcgr. thyrax en daarvoor slikte ik 131,25 mcgr. thyrax. Ik prikte voor het eerst na een half jaar. Daarvoor om de 3 maanden. Over 4 weken ga ik weer prikken. Altijd s morgens om 8.00 en nuchter.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: ziekte van Graves en benauwd

Bericht door laura »

hoi Elizabeth,

Mijn idee is dat je je benauwdheid best zou kunnen komen door iets te veel thyrax.
De dosis is al iets verlaagd. Kijk het nog even aan, zou ik zeggen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: ziekte van Graves en benauwd

Bericht door elizabeth27 »

Ik ga het zeker nog even aankijken. Vandaag gelukkig een dag met minder benauwdheid dus dat geeft de burger moed. Moet wel echt op tijd sprayen, met name s avonds. Hoop dat ik nu weer in de lift omhoog zit. Het mooie weer doet heel veel goed!
Plaats reactie