Overgang en schildklierhormoon

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
heja
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2015, 19:54

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door heja »

Hoi Kiek,

Super goed dat je dit zo uitgezocht hebt!

Inderdaad belangrijk dat er geen "indianenverhalen" komen....het is zonder verhalen al lastig genoeg, nietwaar?! ;)

Groet,
Heja
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door Jackie »

Bedankt Kiek voor de toelichting.

De blog waar naar is verwezen is van een webredacteur van SON je zou dan toch verwachten dat er dan iets zogvuldiger met gegevens wordt omgegaan en bronnen gecontroleerd. Slordig.
heja
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2015, 19:54

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door heja »

Hallo allemaal,

Nog wat vragen over de overgang:

....omdat ik me er veel zorgen over maak en niet weet of dit terecht is......


Ik begrijp dat je dan te maken krijgt met schommelende hormoonwaardes van o.a. oestrogeen.
Betekent dit dan ook dat je wisselende hoeveelheid schildklierhormoon nodig bent om die schommelingen op te vangen?

Wat heeft de schildklier met de overgang te maken?
Waar moet ik rekening mee houden als ik een niet-werkende schildklier heb en in de overgang kom?
Loop ik risico om heftigere klachten te krijgen dan iemand met een goed werkende schildklier?
En wat zijn die klachten dan precies?

Ik zie nogal tegen de overgang op.
Ik heb een hele moeilijke tijd gehad met steeds meer aandoeningen en daarvoor vereiste medicatie die mijn schildklierinstelling behoorlijk ontregeld hebben. En waarbij mijn bijnier een flinke tik heeft gehad waardoor die (nog) niet goed werkt. Ik kan nu heel slecht tegen stress en krijg dan psychische klachten.
En ik ben er nog niet. Mijn lichaam moet herstellen en ik moet zoeken naar een nieuwe balans in de juiste schildklierinstelling.

Nu heb ik vorige maand mijn menstruatie overgeslagen, wat mij nog nooit gebeurd is, hoeveel onbalans ik ook in schildklierinstelling heb gehad. Dat had dan wel bv. impact op zwaarte menstruatie, duur cyclus enz, maar ik heb nog nooit een menstruatie overgeslagen.
Gelukkig ben ik net ongesteld geworden, maar kreeg een paar dagen ervoor ineens heftige psychische klachten. Was erg labiel.
Sloeg zo ineens om. Daar schrik ik dan van, dat je zo ineens zo labiel kunt worden.

Ik maak mij zorgen of ik nu in de overgang kom en of dat voor mij dan (weer) een heftige periode gaat worden...
Want hormoonschommelingen hebben helaas veel impact op mij (zeker psychisch).

Wie kan mij vertellen hoe dit normaal gesproken gaat bij een niet-werkende schildklier en de overgang?
Het blijft maar in mijn hoofd spoken en ik kan ervan in paniek raken als ik eraan denk dat er misschien een periode voor me ligt waarin ik het weer zo moeilijk heb en psychisch zo slecht in orde ben.

Zodat ik hier niet zo bang voor hoef te zijn.....

Alvast bedankt,

Heja
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door sopje »

Misschien moet je niet proberen de weg door de overgang te willen regisseren.
Go with de flow en Deal met de problemen als ze zich ook daadwerkelijk voordoen is mijn boodschap.
Je kunt wel overal op de weg beren zien maar misschien is, het beren zien, op dit moment wel een probleem op zich ;)
Mijn moeder zegt altijd.......je kunt je hele leven ergens bang voor zijn en als het dan nooit gebeurd .... heb je stress en zorgen voor niets gehad.
Tuurlijk zijn er overgangs problemen, maar die zijn echt wel in goede banen te leiden als het zover is....
Go with the flow :P
( ik zit er zelf ook in 51 jaar)
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door Teun »

Hallo Heja,
Ik kan het helemaal met sopje eens zijn, ga geen beren op de weg zien. Ik denk ook dat je dan de helft al gewonnen hebt. Ik heb tijdens de overgang waar ik met mijn 47 ste in belande en de gehel menstruatie ook stopte, eigenlijk alleen maar last gehad van nachtelijke opvliegers, ben er verder fluitend door heen gekomen (ben nu 59) Ben ook niet zo gevoelig voor de psychische reacties ( misschien heb ik die wel genegeerd).
Ik had toen nog geen schildklierafwijking, dus hoe het dan zou zijn gegaan weet ik niet. Waarom ik dit dan opschrijf is puur en alleen omdat je op internet over de overgang vooral horrorverhalen leest. Daardoor zien mensen er enorm tegen op, ik wilde dus ook even de andere kant voor jou belichten.
Dus probeer te leven bij de dag, laat het gewoon gebeuren, je kunt er niet omheen en hopelijk kom je er net als ik zo makkelijk doorheen. Sterkte
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door Kiek »

Hallo Heja,

Sopje en Teun geven een mooie beschrijving hoe je het beste met de menopauze om kunt gaan.
Mijn schildklierhormonen hebben er geen last van gehad.
Levothyroxine-gebruikers zijn immers gewend om steeds ietsje aan te passen: een beetje minder, een beetje meer.

Naarmate ik ouder word pas ik mijn dosis aan naar steeds een beeje minder.
Nu lijk ik een grens te hebben bereikt.
Het bevalt me goed.
De noodzaak voor minder hormoon wordt volgens mij veroorzaakt door een bundel factoren die gebruikelijk is bij het ouder-worden, in combinatie met de menopauze.

Je schrijft dat je heel erg extreem gevoelig reageert op de kleinste hormoonveranderingen.
Overweeg daarom te stoppen met de Cytomel.
Je zult na een paar weken al merken hoeveel rust dat geeft.
En ook meer concentratie.
Daarnaast is het beter voor je botten, die toch meer te verduren krijgen naarmate je ouder wordt.
En als kers op de taart ook nog minder last van een zo nu en dan (te) snel hartritme.

Een tip voor een verbeterd goed leven:
. niet focussen op cortisol- en andere tekorten.
. eet gezond en leef regelmatig.


Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
heja
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2015, 19:54

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door heja »

Hallo allemaal,

Ik begrijp jullie beste bedoelingen, maar ik wil graag wat informatie hierover.

Ik leef al gezond en ben er al best goed in geworden om mij niet druk te maken over alles wat nou zou kunnen gebeuren, oftewel beren op de weg te zien.

En ik weet dat er veel horrorverhalen te vinden zijn.

Juist daarom wil ik gewoon graag Informatie over hoe datbdan werkt als je schildklierpatient bent.

Je leest van alles over hormoonschommelingen en andere balans vd hormonen tijdens de overgang. Maar iK weet dan nog niet:

- Of en wat er eventueel veranderd moet worden aan je schildklierinstelling.
- wat doet een gezonde schildklier in de overgang, m.a.w. Hoe werkt dat dan

Ik zou gewoon graag wat meer informatie hebben over schildklier en overgang.
Daar is weinig over te vinden, dus vandaar dat ik die vraag hier gesteld heb. En daarbij wat informatie over mijzelf heb gegeven waarom ik hierom vraag.

Groeten,
Heja


-
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door laura »

hallo Heja,

Eigenlijk ben ik altijd nogal blozerig geweest.
Of dat in de overgang erger was? Wel iets denk ik.

Verder vond ik het vooral prettig toen mijn menstruatie ermee stopte.
Niet vanwege pijntjes of gedoe.
Nee, het zorgde voor rust en regelmaat.

Nachtelijke zweetbuien en zwempartijen heb ik gehad in periodes met hyperthyreoïdie.
Niet in de overgang.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door Kiek »

Hallo Heja,

Als je gewoon bent ingesteld op levothyroxine, dan is er heus niets ongewoons aan de hormonen van de overgang.
Maar als je er Cytomel bij slikt, dan ga je per definitie 'unbalanced' de overgang in.

Cytomel is leuk voor jongeren om te experimenteren.
Maar niet meer als je de leeftijd van de overgang genaderd bent.
Dan heeft je lichaam een meer gebalanceerd uitgangspunt nodig.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
heja
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2015, 19:54

Re: Overgang en schildklierhormoon

Bericht door heja »

Hoi Kiek en anderen,

Maar als je nu zelf niet voldoende T3 omzet/aanmaakt, als dat mechanisme nou niet goed werkt, dan is stoppen met Cytomel geen optie, tenminste niet voor mij.

Ik begrijp heel goed dat dit onnatuurlijke schommelingen geeft, maar zonder Cytomel is voor mij geen goede optie.
Heb dit een tijdje geprobeerd, maar kom dan echt tekort. Helaas.....
Het is kiezen tussen "2 kwaaien".

Maar bedankt voor je reactie, en die van de anderen.

Zie het graag als er nog anderen zijn die hun ervaring willen delen.

Gr. Heja
Plaats reactie