Vergoeding Cytomel 12,5 mcg en 5 mcg

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Vergoeding Cytomel 12,5 mcg en 5 mcg

Bericht door laura »

Vergoedingslijst doorgeleverde apotheekbereidingen bekend

De zorgverzekeraars hebben een landelijke vergoedingslijst van apotheekbereidingen vastgesteld die op 1 januari 2016 van kracht wordt. Alle zorgverzekeraars gaan die hanteren. Daarmee komt er een einde aan de onduidelijkheid voor verzekerden.

Cytomel 12,5 mcg en 5 mcg staat ook op de lijst.

Dat is de uitkomst van het overleg dat patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars, apothekers en artsenorganisaties de afgelopen maanden voerden. Het gaat om eigen en doorgeleverde apotheekbereidingen (niet-geregistreerde geneesmiddelen die in de ene apotheek worden gemaakt voor een patiënt van een andere apotheek). Apotheekbereidingen zijn medicijnen-op-maat, die soms nodig zijn wanneer een standaardmiddel niet voldoet.

Als een middel niet standaard wordt vergoed, kan de zorgverzekeraar in uitzonderingsgevallen op basis van een gemotiveerde aanvraag van de behandelaar via een machtigingsprocedure toch besluiten tot vergoeding over te gaan. Zorgverzekeraars zullen hun verzekerden verder informeren over de maatregel.

Dit jaar kan de vergoeding per zorgverzekeraar nog verschillen, omdat sommige zorgverzekeraars een overgangsregeling hanteren. Bovendien is soms de vergoedingsstatus tussentijds gewijzigd. Daardoor is het mogelijk dat sommige patiënten – achteraf ten onrechte – hun geneesmiddel zelf hebben betaald. Die mensen kunnen zich wenden tot de klantenservice van hun zorgverzekeraar met een verzoek om restitutie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
heja
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2015, 19:54

Re: Vergoeding Cytomel 12,5 mcg en 5 mcg (Help!!!)

Bericht door heja »

Beste Laura,

Ik heb zojuist bericht gehad van mijn zorgverzekeraar dat zij mij NIET de Cytomel 5 mcg tabletten willen vergoeden.
Ondanks de artsverklaring die ik van mijn endocrinoloog gehad heb.
Hiervoor gebruikte ik de 12,50 mcg tabletten, die werden wel vergoed.

Zij geven als reden op: is een experimenteel medicijn en staat niet in de GVS.

Ik schrik hier nogal van, want dat betekent dat ik de Cytomel van de laatste maanden zelf moet betalen.

Betekent jouw bericht dat Cytomel 5 mcg vanaf 2016 wel door elke zorgverzekeraar vergoed wordt?
Mijn zorgverzekeraar meldt dit nl. niet.
Voor mij belangrijk om te weten, want dan moet ik deze maand nog overstappen naar een andere zorgverzekeraar.

Zijn er verder mensen die Cytomel 5 mcg WEL vergoed krijgen?
En via welke verzekeraar?

Heel graag jullie reacties!!

Groeten,
Heja
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vergoeding Cytomel 12,5 mcg en 5 mcg

Bericht door laura »

hallo Heja,

Op de lijst staat liothyronine als 5 mcg en 12,5 mcg als middelen die vergoed worden.
Zie 'patiëntenversie' via http://www.knmp.nl/nieuws/vergoedingsli ... gen-bekend
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
heja
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 okt 2015, 19:54

Re: Vergoeding Cytomel 12,5 mcg en 5 mcg

Bericht door heja »

Hallo Laura,

Vanaf 1 jan 2016 dan, maar ik krijg het niet voor elkaar de Cytomel van de afgelopen maanden vergoed te krijgen.

Iemand tips?

Gr. heja
Plaats reactie