Vergoeding Thyreoïdum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
vgns
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2015, 15:44

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door vgns »

Kiek schrijft: "In Nederland worden verschillen voor T4 kennelijk geaccepteerd van maar liefst 30% per pil. Dat wil zeggen dat de mensen de ene keer ca. 28 µg T4 per pil binnenkrijgen, en de volgende keer 39 µg T4.
De VGNS, als verspreider van het heil van thyreoïdum en natuurlijk ook de hoeder van de kwaliteit van thyreoïdum, is verplicht hieraan wat te doen.
Want Anneke, deze ongecontroleerde inhoud en enorme wisselingen van T4, vormen een gevaar voor de gezondheidszorg.
De opmerking dat zulks ‘klinisch niet relevant’ is, getuigd van een gebrek aan de meest basale schildklierkennis".


Het spijt mij het te moeten opmerken, maar de tegenstanders op dit forum van alles wat niet regulier is geven blijk van een ernstig gebrek aan kennis wat betreft de niet-reguliere behandeling en medicatie.
Ik weet niet waar Kiek die variatie van 30 % vandaan haalt. Informatie van de thyreoidum-bereidende apotheker leert dat de variatie in batches tot op heden < 5 %, een variatie die niet klinisch relevant is.

Ik laat het hierbij voor wat betreft mijn reacties op dit onderwerp. Nog één slotopmerking. Er is namelijk iets wat ik niet begrijp, waar ik met mijn verstand niet bij kan.

Wat ik niet begrijp is dat op dit forum met alle mogelijke middelen wordt geprobeerd om die patiënten bij wie synthetische medicatie niet aanslaat af te houden van natuurlijke/dierlijke medicatie. Ik dacht dat men hier was om elkaar te helpen. Wat wil men eigenlijk? Dat deze patiënten dan maar ziek moeten blijven?

Zoals ik schreef in mijn post op 18 november: Ik vind het fijn voor patiënten als ze het wel goed doen op thyrax of euthyrox al dan niet in combinatie met cytomel. Maar helaas blijkt deze medicatie niet bij iedereen aan te slaan.

Het zou fijn zijn als men hier op dit forum wat aardiger werd voor die patiënten bij wie de synthetische medicatie niet aanslaat en ze niet langer te voorzien van onjuiste informatie en ze vooral niet onnodig bang te maken.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Beste Anneke,

Allereerst ben ik geen tegenstandster van T4 met T3.
Integendeel! Het kan een bepaalde groep mensen met een schildklierziekte op weg helpen.
En ik ben geen tegenstandster van het stabiele Armour Thyroid.
Dan weet je dat je pil van 60 mgr altijd 38 µg T4 bevat met 9 µg T3.
Deze therapie kan aangevuld worden met levothyroxine, om een humane verhouding te krijgen.
Daarnaast tracht ik op indirecte wijze mijn bijdrage te leveren aan de totstandkoming van een goed slow-release middel van T4 met T3.

Over percentages:
Als je uitgaat altijd 28 µg T4 te slikken (volgens bestaand voorbeeld), en je krijgt bij een volgend apotheekbezoek een batch volgens bestaand voorbeeld waarin 39 µg T4 per pil, dan is dat een T4-stijging van 39.28%. Veel meer dan mijn zeer grove gok van 30%.
Ik begrijp dan ook niet wat de apotheker bedoelt met die minder dan 5%.
De variaties van T4 en T3 zijn enorm veel groter.
Welke literatuur gebruikt de apotheker wat betreft zijn/haar opmerkingen over klinische relevantie?

Over je andere opmerkingen:
De VGNS verwerpt de waarde van TSH en FT4 bij de diagnose en behandeling van schildklierziekten.
De VGNS propageert diagnostiek met temperatuur, urineonderzoek en klachten.
Hierop schrijven de natuurartsen instabiel thyreoïdum voor.
Zo worden gezonde mensen uit hun natuurlijke schildklierevenwicht gebracht.

Nu we de laatste 10 jaar de beschikking hebben over richtlijnen, hebben we veel kunnen leren over schildklieren en aanverwante zaken.
Een behandeling van mensen met een goede TSH/FT4 op basis van urine, temperatuur en klachten is mijns inziens een slechte handeling en een misleiding van mensen in nood.

Ik ben een tegenstandster van deze kwakzalverij.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miep
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:10

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Miep »

Kiek,

Met alle respect, maar mag ik één ding kwijt?
Ik vind dat je ongelooflijk veel bezig bent met getalletjes, T3-tjes, T4-tjes, etc. etc. Man, man, heb je nog wel tijd voor andere dingen?
Als ik het allemaal lees word ik er gewoon ziek van.

Ik dacht ook dat dit forum er is om elkaar te helpen en niet om elkaar in de put te praten.
Ik sta echt helemaal achter Anneke haar standpunt: Wil je dan dat mensen maar ziek blijven?
Is dat wat je wil?

De NatuurApotheek is een gerenommeerd bedrijf met een AGB code, een er aan verbonden Drs; inclusief AGB code en BIG nummer.
Als zij gevaarlijke medicatie leveren bestonden ze allang niet meer, reken daar maar op. We wonen in Nederland hè, en niet in één of ander apenland.

Eén keer niet uitkijken met oversteken en je bent ook dood .....
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Omdat de schildklierproducten met T4 en T3 van varkensschildkliertjes ook magistraal bereid worden, hieronder iets over magistrale bereidingen in het algemeen.
Dit artikel is te lezen op de site van medicalfacts.nl

http://www.medicalfacts.nl/2016/04/13/8 ... ngen-orde/

"8 op de 10 magistrale bereidingen niet in orde
Door Redactie Medicalfacts/ Janine Budding -
13 april, 2016

Acht op de tien bereidingen bij de apotheek blijken niet in orde. De Vlaamse Consumentenorganisatie Test-Aankoop deed een steekproef bij 44 apotheken en maar een kleine minderheid daarvan leverde een volledig correcte bereiding af. Meestal zat er te weinig actieve stof in de capsules.
Een aantal mensen trokken met hetzelfde voorschrift naar de apotheek en in tachtig procent van de gevallen bleek het medicijn niet goed bereid. Voor kinderen en bejaarden is een juiste dosering van zo’n magistrale begeleiding extra belangrijk.
De consumentenorganisatie vraagt meer en betere controles en ook sancties voor apothekers die in de fout gaan.
In Nederland is er voor middelen die de apotheek zelf bereid, bestaat geen uniform beleid. De beslissing om ze te vergoeden is aan de zorgverzekeraar. Het gaat dan bijvoorbeeld om middelen met een halve dosering voor kinderen of middelen in een drankje in plaats van tabletvorm als mensen moeilijk kunnen slikken.
Dit in tegenstelling tot de kant-en-klare, geregistreerde middelen, die door farmaceuten op de markt worden gebracht. Die worden beoordeeld door het landelijke Zorginstituut. Bij de geregistreerde middelen is het dan ook duidelijk of ze wel of niet vergoed worden."
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anne-M
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2017, 11:19

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Anne-M »

Beste Kiek,
Wat schrik ik,van jouw reactie op alternatieve geneeswijzen .
Ik ben alleen hier om daar op te reageren.
Er zijn heel veel mensen die ontzettend geholpen worden door artsen die bereid zijn iets verder te kijken dan protocollen en wetenschappelijk bewezen geneeswijzen.
Jij hebt blijkbaar liever dat men niets meer kan, niet meer kan functioneren, dan dat ze geholpen worden.

Je helpt mensen zo goed die met artsen te maken hebben die ze niet goed informeren of vaak helemaal niet informeren over het proces van afstellen van de synthetische schildklierhormonen.
Waarom jij dan zoveel vertrouwen heb in alleen maar naar de cijfertjes kijken verbaasd mij.

Wat jammer dat dit forum niet voor iedereen met schildklier problemen is.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door laura »

hallo Anne-M,

De spelregels zijn duidelijk: viewtopic.php?f=5&t=320

Ben jij alleen lid geworden om te melden dat je het niet eens bent met dit uitgangspunt?
Dit forum is niet bedoeld voor discussie over alternatieve (schildklier)zorg. Daar zijn andere fora voor.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Beste Anne,

Je hebt groot gelijk!

Je moet natuurlijk veel verder kijken naar alle mogelijkheden die er zijn om iemand weer beter te maken.
Dat is volgens mij wat dokters ook horen te doen.

Niet alle dokters zijn even goed op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.
Iedere dag zijn er op hun vakgebied honderden nieuwe artikelen te lezen.
Ze zijn niet altijd in staat om de meest recente inzichten toe te passen.
Dat vergt tijd.
Maar dat is wel waar ze met hun hart en ziel naar streven.
Je bent immers niet zomaar even dokter.
Dat vergt studie, inzet en toewijding heb ik gezien.

Om nu bij de eerste teleurstelling onmiddellijk overstag te gaan naar iemand die wonderen belooft, is natuurlijk een andere kant.
Zo'n wonderbelover kan natuurlijk niet die dingen doen die hij/zij beweert.
Anders was het deel gaan uitmaken van de reguliere behandelpraktijken.

Dit is voor mij een reden om al deze mooie beloften zeer kritisch te bekijken.
Labwaarden zijn dan onontbeerlijk.
Anders kan je net zo goed met een dobbelsteen gaan gooien.
Je wilt toch niet je gezondheidslot door dobbelstenen laten bepalen?

Hoewel getallen akelig zijn, betekent het niet dat je ze zomaar weg kunt zetten.
Lees dus nog eens de vorige berichten in dit onderwerp.
Mét de getallen, hoe akelig ook.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bobby
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2016, 21:15

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Bobby »

Zelf zou ik denk ik nooit naar een alternatieve arts of kwakzalver gaan. Maar ik vind toch wel dat sommigen hier een beetje overtrokken veel vertrouwen hebben in de reguliere wetenschap en de bewijzen die geleverd worden.

Beetje off topic misschien, maar het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als die ene arts die in 1982 iets zei over die dierlijke schildklierhormonen en er zo blij mee was dat er een synthetische variant verkrijgbaar was, misschien ook wel heel blij was met iets smerigs als margarine, aangezien er ook velen overleden waren door het eten van roomboter en de daardoor dichtgeslibde aders. Terwijl roomboter juist gezond is!

Wat eerst 'zo ontzettend slecht' was, kan bij nader inzien toch niet zo slecht zijn of zelfs gewoon goed. En wat zogenaamd zo goed was, toch niet zo goed blijken te zijn. Afijn, dat kan over een tijdje net zo goed weer andersom zijn :mrgreen:

Je kon beter light producten met (chemische) zoetstoffen nemen dan producten met suiker, niet dus. Volle melk, taboe, toch wel goed, dierlijke vetten, niet eten, opeens toch niet slecht.

Pillen tegen een te hoog cholesterol, blijkt dat er meer mensen dood gaan door die pillen dan door een te hoog cholesterol. Maar wel heel winstgevend die pillen, aangezien het leeuwendeel van de bevolking ze 'nodig heeft'.

Hoe vaak is wel niet gebleken dat de farmaceutische industrie onderzoeksresultaten manipuleert en verdraait? Ik wil niet zeggen dat dit ook voor schildkliermedicijnen geldt, maar die reguliere dokters en fabrikanten werken ook echt niet allemaal puur uit liefdadigheid. Genoeg reguliere artsen die medicijnen voorschrijven, omdat ze dan leuke cadeautjes van de fabrikant krijgen en niet omdat de patiënt (als die dat al is) het echt nodig heeft.

Ik denk dus dat je vooral je gevoel moet volgen. Als mensen zich goed voelen bij een alternatieve arts en methode, fijn voor ze toch?

De vraag om bewijzen voor al die doden die zijn gevallen door dierlijke schildklierhormonen, heb ik hier meerdere keren voorbij zien komen en eerlijk gezegd wil ik die ook wel zien (niet dat ik ze dan opeens wil hoor, heb er genoeg van mezelf :D ). Wat 1 arts in 1982 riep vind ik niet echt doorslaggevend.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Kiek »

Maar Bobby, je moet die uitspraken van 1982 wel in het licht zien van die tijd:
- primitieve meetmethoden
- slechte productiemethoden
- geen controle op de inhoud

In 2017 zijn de meetmethoden goed.
De variatie in FT4 hooguit 10%, met heel soms een afzwaaier erbij.
De productie van levothyroxine gebeurt binnen gecontroleerde grenzen.
Ook die grenzen zijn niet te vergelijken met die van 1982.
Want in 1982 waren er nauwelijks grenzen.

Hoe werken de alterneuten in 2017? Als 1982 en eerder.
"Wat vroeger was, is ook nu goed."
Met primitieve meetmethoden, want ze wantrouwen de meetresultaten van het reguliere lab.
Met ongecontroleerde schildklierpreparaten, waarvoor ieder weldenkend mens zich zou doodschamen anno 2017.
Met grenzeloze onwetendheid allerlei hormonen voorschrijven, die een gevaar vormen voor de gebruiker.
Zoals het voorschrijven van hydrocortison zonder enige aanleiding of noodzaak.

Door deze mensen wil jij je niet laten behandelen.

PS: Ik ben een 'gelukkige' die zonder cholesterolverlager allang dood zou zijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bobby
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2016, 21:15

Re: Vergoeding Thyreoïdum

Bericht door Bobby »

Hoi Kiek,

Denk ik dat vannacht weer een aanval van recalcitrant zijn had, dat heb ik weleens van tijd tot tijd, met name als ik hyper. Ik heb zeker geen vertrouwen in alternatieve genezers en wil het ook niemand adviseren.

Negeer mijn verhaal verder maar, ik ga ook echt wel liever/alleen maar naar een echte dokter. :lol:

En gelukkig dan dat er cholesterolverlagers zijn, want het is mij wel duidelijk dat jij een goede aanwinst voor dit forum bent en erg behulpzaam bent!
Plaats reactie