Wie heeft ervaring met Tirosint?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Saskia
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:31

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Saskia »

Zijn degenen die het al Tirosint gebruiken gelijk gebleven in de dosis of meer of minder gaan gebruiken? Ik zit nu op 5 x 100 en 2 x 75 thyrax en wil eigenlijk wel overstappen op Tirosint.
hedwich
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2015, 07:57

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door hedwich »

Ik ben heel blij met het vooruitzicht om Tirosint eindelijk gewoon bij de apotheek te kunnen halen!
Tot nu toe was er heel moeilijk aan te komen. Dat zou nu dan dus moeten veranderen.
Ik gebruik het inmiddels een maand of 7 en ben er heel tevreden over.
Het is begrijpelijk dat de zorg betaalbaar moet blijven, maar door het medicijn (ondanks dat het al jaren hier is geregistreerd) niet in Nederland beschikbaar te maken, ontneem je de patiënten de vrijheid om er voor te kiezen en het desnoods zelf te willen betalen.
Birgit
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2016, 08:32

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Birgit »

Ik overweeg op Tirosint over te stappen. Wil er bij deze dwang ook gelijk maar op "vooruit" gaan.
Ik reageer af en toe ook allergisch op de kleurstof van de blauwe Thyrax.
Verder spreekt de opname stabiliteit mij wel erg aan en de vele doseerhoeveelheden. En natuurlijk dat er weinig onnodige rotzooi in zit...

Vraag me af hoe de overstap zal zijn en of er veel verschil zit in Thyrax en Tirosint uiteindelijk.

Heb net mn bloed laten prikken. Ben sinds augustus door een verhuizing/verbouwing ontregeld en was net in de buurt aan het komen, nu ik weer een dipper ervaar. Zag gisteren op de SON faq dat ik wellicht het ontbijt te snel na mn pillen neem (half uur) en dat ik dan beter geen volkoren producten kan gebruiken en ook geen (sinaasappel)sap. Ik ga dit aanpakken en meteen met de huisarts overleggen of ik maar op Tirosint over zal gaan.

Verder overweeg ik om ook Q10 te gaan slikken omdat ik denk dat dat kan helpen, ik ga hier apart een oproep over doen op het forum en heb de oproep ook op twitter geplaatst. Zou reacties erg fijn vinden.

Ik hoop dat dit mij wat stabieler zal maken want ik ben nogal een schommelaar....
Inky111
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2016, 21:50

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Inky111 »

Ik wil graag overstappen op Tirosint. Ik gebruik nu 162,5 thyrax. Wie kan me vertellen welke dosis ik zou moeten hebben?
Alvast dank!
Carolina
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2016, 18:58

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Carolina »

Ben 6 weken geleden overgestapt van euthyrox 0,75 op Tirosint capsules 0,75 . No problem. Had net een heel verhaal geschreven maar dat is nu weg. Misschien komt het er nog op, ik weet het niet.
De waardes zijn nagenoeg gelijk gebleven. TSH 1,91 en T4 14 het is aan de hoge resp. Lage kant. Maar dat heb ik altijd al zo gehad. Misschien hoog ik een beetje op voor een beter resultaat op papier. Zelf voel ik me OK.
Ben geswitched vanwege e nummers en haarverlies. Dat laatste is nog niet geheel verdwenen.
Heeft iemand op het thema haarverlies nog een idee?
Misschien is jullie vraag hiermee beantwoord. Ik wist het ook niet, maar de bijsluiter van Tirosint capsules raadde aan 1 op 1 over te stappen. En het heeft goed uitgepakt. Succes.
Inky111
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2016, 21:50

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Inky111 »

Oh dank je wel voor je verhaal: geeft de burger moed! :D
Bary12
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2016, 12:13

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Bary12 »

Hallo tirosint gebruikers

Hoe gaat het nu na een tijd te zijn overgestapt?
Hoeveel sterker is tirosint dan eutyrox?

Ik wil ook overstappen en ben benieuwd doe deze medicatie valt bij Julie.
johannes
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2016, 14:29

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door johannes »

Om te kijken of de zuiverheid van Tirosint zou uitmaken voor mijn restklachten, heb ik voor dat middel gekozen. Dat was weer een oorzakelijke factor (kleurstoffen/vulmiddelen) die ik dan kon wegstrepen.

Voor mij is het duidelijk sterker in werking dan Thyrax, een 1 op 1 overstap was voor mij een overdosering, ik hyper nu. Ik had ervoor al gelezen dat dit voorkwam.

Verder vind ik het minder handig dat de capsules -in elk geval die ik heb, van 88 en 75 µg- er hetzelfde uitzien. Dat moet anders kunnen, lijkt me (capsulevorm bv).

Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, maar ben nog bezig met herinstellen, ben met slikken begonnen op 20 april, dus meer heb ik momenteel helaas niet te bieden.

-----------

Inzake de aanloop tot de overstap wil ik nog het volgende vermelden.

Het kostte me bijna een hele week van flink aanpoten, met name telefoneren, voor ik had wat ik wilde. Maar daar had ik al een beetje op gerekend met mijn voorraad Thyrax.
Dit speelde zo rond 10 april 2016.

Vanuit de huisarts had ik helemaal nooit niets vernomen inzake het Thyraxprobleem en het contact liep dan ook via de assistente, die wel af en toe ruggespraak met de huisarts hield.
Op mijn vraag, hoe het zou zijn verlopen als ik simpelweg een herhaalrecept had aangevraagd, was het antwoord dat daarover al de afspraak met apotheek bestond om generiek middel te verstrekken. Zonder de patient daarbij te betrekken, blijkbaar.
Mijn eerste verzoek om een recept voor Tirosint werd ongevraagd omgezet in een recept voor Euthyrox, moest ik bij de apotheker afzeggen en opnieuw beginnen.
De apotheek kende Tirosint niet, ook niet toen ik hem naar een apothekerswebsite en andere info verwees.
Vervolgens werd moeilijk gedaan over bestelling, over al dan niet voorkomen van het middel in het systeem, ook zou er geen vergoeding voor bestaan, enz enz.
In het hele traject heb ik wel drie keer aan de apotheker moeten verantwoorden waarom ik Tirosint koos (ook nog eens aan de toonbank, wat helemaal niet leuk is, ik ben gesteld op privacy). Pas toen ik informeerde of ik bij een andere apotheek mogelijk wel terecht zou kunnen en of men mij er eentje kon aanbevelen, ging het iets soepeler en uiteindelijk vertoonde de apotheker zelfs uitstekende servicegerichtheid.

Bij de bestelfase ging ook het een een en ander mis, onder meer omdat de apotheker Tirosint bestelde alsof het een deelbaar product was, terwijl het uiteraard om capsules gaat. Gelukkig staakte men de pogingen mij voor de financiële schade van de foute order te laten opdraaien.
Wat er allemaal nog misging laat ik verder maar onvermeld.

PS Op een gegeven moment in dat traject had ik de importeur Goodlife Pharma benaderd met wat vragen, ook omdat het me zo enorm verbaasde dat een middel dat medio februari als leverbaar stond vermeld, nog zo onbekend bleek en zo verrottes moeilijk te bestellen. Ik had er niet op gerekend als particuliertje een antwoord te krijgen, maar ze waren juist enorm behulpzaam, ik kreeg ook een tabel met Z-nummers ten behoeve van de apotheek en de prijzen van het middel in de diverse uitvoeringen (inmiddels had mijn verzekeraar echter al postitief op de vergoedignsvraag geantwoord).

Enfin, logistiek geklaag allemaal, maar toch in het kader van zorvuldigheid vermeldenswaard. (Als het elders thuishoort, PM me maar.)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door laura »

hallo Johannes,

Valt wel mee met je logistiek geklaag.
Heb het ook niet goed begrepen waarom er zo getreuzeld werd met Tirosint.
Mogelijk belangen van MSD met productie in Nederland?

Handelsvergunning is al in 2011 verleend: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =1330#p670
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jacq
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2016, 20:55

Re: Wie heeft ervaring met Tirosint?

Bericht door Jacq »

Sinds afgelopen woensdag ben ik overgestapt op Tirosint (75). En in de middag cytomel (6,25 rond 14.00 uur).
En ik ben tot dusver erg tevreden. Realiseer me nu hoeveel last ik had van bijwerkingen van vulmiddelen. Bijvoorbeeld mijn huid lijkt met de dag beter te worden, krijgt weer kleur, jeukt minder en is minder schilferig. Ook mijn darmen en mijn hoofd (trekkende pijnen vanuit de achterkant naar voren en binnenin de watten in mijn hoofd zijn weg) hebben er baat bij.

Maar vraag me af of andere gebruikers helemaal geen bijwerkingen ervaren?

Ik heb namelijk later in de middag omstreeks (tussen 16.00 en 19.00 uur) erg veel last van jeukende, zandprikkende ogen. Heb ook last van het gevoel alsof ik flauw ga vallen (duizelig, sterretjes) en wordt elke nacht wakker zo rond 3.00 uur waarna ik een hele tijd wakker lig.
Ik vind het echt kleine dingetjes in vergelijking met hoe ik me een week geleden dagelijks voelde :D.

Hoor graag reacties van andere gebruikers.
Groetjes Jacq
Plaats reactie