Ik ben nieuw en probleem met instellen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Ik ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door melandri »

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ben een man van 44, sinds 5 jaar Hashimoto. Ondanks dat de waardes na instellen op Thyrax goed waren nooit meer fit geworden. Altijd moe en sporten kansloos. Ik kan de lichtste fietstest in het ziekenhuis voor oudere hartpatiënten niet eens volhouden.

Maar goed. Nu gedwongen overgestapt naar Euthyrox (eveneens 0,225 mg) en voel me afschuwelijk. Voel me hypo, althans vanaf einde middag. Na 3 weken eergister bloed laten meten: TSH 0,05 en FT4 38.Tsja...

Ik kan nog terug naar Thyrax omdat er nog wat leverbaar is, maar dat blijft onzeker. Neig ernaar bij Euthyrox te blijven en naar 0,2 mg te gaan. Iemand daar een mening over?
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door Knoffie »

Hallo Melandri,

Als ik jouw was zou ik bij de Euthyrox blijven en inderdaad terug gaan naar 0,2 mg. 1 1/2 jaar geleden was ik ook genoodzaakt over te stappen van Thyrax naar Euthyrox. Ik slikte toen 100 mcg Thyrax en na vele dosiswijzigingen met Euthyrox zit ik nu op 87.50 mcg Euthyrox in de hoop dat dit eindelijk de juiste dosering is. Mijn ervaring, en van vele anderen zo heb ik gelezen, werkt de Euthyrox bij velen sterker. Ik hoop voor jouw dat je snel de juiste dosering te pakken hebt.
Sterkte.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door Rick »

Dag Melandri,
spijtig dat het zo moeizaam gaat.

1. Weet je je waardes nog toen je thyrax gebruikte? (TSH/FT4 en evt T3) Wil je die eens verzamelen en posten?
Bloedwaardes binnen de referentiewaardes wil niet altijd zeggen dat je je goed voelt; het is voor iedereen persoonlijk. Vaak is het eerst een kwestie van je waardes binnen de referentiewaardes krijgen, en dan finetunen. Daar zijn wel wat globale aanwijzingen voor (FT4 hoognormaal bv is iets wat voor velen goed werkt) maar dat moet je toch echt zelf uitvinden. O.b.v. je post zou ik zeggen: je was nog wat ondergedoseerd.
2. Het algemene beeld van overstappers Thyrax -> Euthyrox laat zien dat Euthyrox "sterker" is dan Thyrax. M.a.w.: je kunt met minder Euthyrox toe, dan met Thryax. Je besluit om te minderen lijkt me daarom goed; het is alleen de vraag of je zo'n grote stap ineens moet doen. Teglijkertijd is dat wel de hoeveelheid die ik zelf ook ben geminderd: ik ben van 193,75 mcg Thyrax naar 162,5 mcg Euthyrox gegaan. Ik heb er echter wel een jaar over gedaan om af te bouwen, daar ik met te grote stappen ook meteen weer hypo was. Dus met kwartjes, hooguit halfjes stappen naar beneden. Maar ik hoop dat ik het nu wel zo'n beetje heb gehad; wellicht nog 1x bloedprikken.

Om je een 'heads up' te geven: ik voel me op euthyrox veel beter dan op thyrax; op de één of andere manier veel lichter/niet 'opgesloten'. De bijverschijnselen tijdens het instellen zijn ook veel minder heftig.

Kortom: conclusie: zakken met euthyrox, regelmatig laten prikken, eerst bloedwaardes binnen de ref. waardes en dan puzzelen (kwartje er bij, kwartje er af) tot je je goed voelt.
En o ja: prikken altijd nuchter, op hetzelfde tijdstip bij hetzelfde lab.

Edit: gezien de Thryaxproblemen zou ik een overstap niet meer uitstellen. Je bent nu toch al aan het "klooien".
Een overweging kan zijn om ipv Euthyrox te kiezen voor een schildkliermedicijn waar de druk om te leveren eveneens wat minder is. Er zijn nog genoeg alternatieven naast Euthytrox (en Thyrax).

groet,
Rick (ook man, 47)
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door melandri »

Dank voor jullie reacties, wat fijn na jaren in mn eentje worstelen en nergens de tijd krijgen om hier goed naar te kijken.

Ik heb er 2 jaar over gedaan om Thyrax goed ingesteld te krijgen. Sinds 3 jaar zijn de waardes heel stabiel:

TSH rond de 0,6
FT4 rond de 24

Ik kan alle lijsten wel overnemen maar de verschillen zijn marginaal geweest in die jaren. TSH een keer 0,4 zie ik en FT4 een keer 23 en een keer 26. Meer uitschieters niet.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door laura »

melandri schreef:Nu gedwongen overgestapt naar Euthyrox (eveneens 0,225 mg) en voel me afschuwelijk. Voel me hypo, althans vanaf einde middag. Na 3 weken eergister bloed laten meten: TSH 0,05 en FT4 38.Tsja...
hallo Melandri,

Welkom op dit forum!

Wat betreft je waarden ... Die laten duidelijk zijn dat je overgedoseerd bent.
De tsh is heel laag en de fT4 is veel te hoog.

Minderen met 25 mcg lijkt me een goed idee.
En mogelijk is nog minder hormoon prettiger.

Als je te veel hormoon slikt, is er in feite sprake van hyperthyreoïdie.
En daar kun je heel moe door zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door Rick »

Ik moet zeggen dat ik ook je waardes met de Thyrax vrij fors vind. Ze zitten in ieder geval boven de referentiewaardes van mijn lab. Met zulke waardes ben ik aan het hyperen! En wat Laura schrijft: ook van hyperen word je moe.

Misschien zou Kiek je setpoint eens kunnen plotten. Maar daarvoor moet je wel wat meer waardes opgeven, vooral uit de begintijd toen je nog volop aan het instellen was.
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door melandri »

Ben teruggegaan naar 0,2 Euthyrox en mn waardes zijn net bepaald:

TSH: 0,17
FT4: 22

Het gaat ietsje beter, maar nog wel veel klachten hoor. De ochtenden gaan iets makkelijker, maar in de middag vreselijk moe en moeite met formuleren van zinnen tijdens het praten. De waardes lijken me ok zo, maar ja....autorijden lukt me ook niet echt, ik overzie het allemaal niet. Lastig, lastig dit.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door laura »

melandri schreef: TSH: 0,17
FT4: 22
Wellicht dat je je beter voelt als er nog iets afgaat van je dosis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door Rick »

Voor mij zijn dat ook hyper-waardes.
(maar ja, ieder heeft z'n persoonlijke setpoint)
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Ik ben ben nieuw en probleem met instellen

Bericht door melandri »

Nu nog een keer gemeten

TSH: 0.06
FT4: 23

Huisarts vindt t prima zo. Nog steeds buikpijn, hartkloppingen, veel hoofdpijn/migraine, vermoeide ogen, etc.

Ik neig ernaar door te drammen om naar 188 te gaan.
Plaats reactie