Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door laura »

Wil je gezond blijven? Ontbijt liever met een boterham
Hanneke van Houwelingen

De boterham moet weer terug op de ontbijttafel. Daarvoor pleit hoogleraar schildklierziekten Robin Peeters van het Rotterdamse Eramus MC. Wie geen brood eet, loopt kans op allerlei gezondheidsproblemen.

Dieetgoeroes doen de boterham al jaren in de ban. Brood zou dik maken, ongezond zijn en te veel zout bevatten, maar hoogleraar Robin Peeters ziet vooral gevaren wanneer we brood links laten liggen. In zijn oratie die hij morgen (12 februari 2016) uitspreekt in het Erasmus MC waarschuwt hij met name voor gevaren bij zwangere vrouwen.

Wanneer zij geen brood eten krijgen zij waarschijnlijk onvoldoende jodium binnen wat kan leiden tot hersenafwijkingen van hun ongeboren kind. ,,Nu we een steeds duidelijker trend zien om minder brood te eten, ligt een jodiumtekort op de loer. Zelfs subtiele tekorten aan jodium bij de moeder kunnen leiden tot een lager IQ bij het kind. Hier maak ik mij grote zorgen over," zegt Peeters.

Ook andere groepen die nu geen brood eten, bijvoorbeeld vanwege een dieet of glutenallergie, moeten oppassen, zegt hij. ,,Een jodiumtekort kan op lange termijn leiden tot een vergrote schildklier, die hinderlijk op de slokdarm kan drukken. Als dat gebeurt, is vaak een operatie nodig. Dan moet de schildklier eruit en zal de patiënt zijn hele leven schildkliermedicijnen moeten slikken."
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door Eekhoorn »

Wat is er nieuw aan deze boodschap? Beetje magertjes voor een oratie.

1. Het Voedingscentrum zegt: brood is essentieel want als je het weglaat krijg je onvoldoende jodium binnen. Zie http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws ... kkeld.aspx

2. Voedingskundige Liesbeth Oerlemans blogde er al twee jaar geleden over: http://www.liesbethoerlemans.com/2014/0 ... -rivm.html

3. In november 2014 publiceerde het RIVM een rapport met de geruststellende boodschap dat de 'Jodiuminname Nederlanders in orde' is (http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... rs_in_orde). Maar wie het onderliggende rapport leest, ziet dat het RIVM *niet* kan zeggen in hoeverre dat ook voor zwangere en zogende vrouwen geldt. Het kan goed zijn dat juist zij wél een reëel risico lopen een tekort op te doen.

4. Voedingskundige Suzan Tuinier ('Vitamine Informatie Centrum') pleitte afgelopen zomer voor het innemen van jodiumsupplementen door zwangere vrouwen, omdat uit Brits onderzoek bleek dat zwangere vrouwen soms tekorten hebben, met gezondheidsschade van hun baby's als gevolg: http://www.vitamine-info.nl/column/arti ... r0eX_nhCK4
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door laura »

hoi Eekhoorn,

Of de oratie zal gaan over brood eten? Denk het niet. Ben wel benieuwd.
Het AD is natuurlijk een populaire Rotterdamse krant; een krant die kiest voor een verhaal dat aanspreekt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door laura »

De oratie met de titel Over kikkervisjes, toverdrank en de spin in het web van de gezondheidszorg was leuk en interessant.
Met natuurlijk ook aandacht voor jodium, de toverdrank, en EUthyroid.
Hier is het Nederlandse factsheet: http://euthyroid.eu/factsheets/EUthyroi ... eet_NL.pdf

Robin Peeters besteedde ook aandacht aan problemen met de receptoren, zoals TRα en TRβ.
Het ging om dit meisje: http://www.thyroidmanager.org/2012/01/1 ... -mutation/

En er komt een onderzoek naar kwaliteit van leven. Want waarom voelt zo'n 15% van de gebruikers van schildklierhormoon zich niet goed.
Dan denk ik wel aan dat onderzoek naar het TSH-FT4 setpoint.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door *anna* »

Geweldig Laura dat je ons uit de eerste hand op de hoogte houdt. En dan hoop ik maar dat er eindelijk eens een onderzoek komt waar we ook echt wat aan hebben. Want al die beloftevolle enquêtes en inventarisaties over QOL op schildklierfora waar veel sk-patiënten zo behulpzaam en hoopvol veel tijd en energie in steken en waar je vervolgens niets meer over hoort, zouden verbóden moeten worden...

Groet, Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door laura »

hoi Anna,

Ik ben wel van plan om dat onderzoek naar het TSH-FT4 setpoint voor te leggen aan Robin Peeters.
Want al die QoL (kul) heb ik ook wel gehad.

Hoe ingewikkeld het allemaal is, merk ik het laatste jaar.
Ik mantelzorg heel wat af bij mijn ouders (vader bijna 96, moeder 87).
Door blijkbaar de spanning kan ik heel moe zijn.

Dan vraag ik me ook af: is het hormoon, wat anders wat niet goed meer werkt. Of is het toch stress.
Dat heeft weinig te maken met QoL door mijn schildklier.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ontbijt met een boterham als je gezond wilt blijven

Bericht door laura »

Een ervaringsverhaal is aanleiding om weer eens aandacht te besteden aan jodium. Iemand kreeg van een orthomoleculair therapeut jodiumdruppels voorgeschreven. Die druppels zouden helpen bij hypothyreoïdie. Volgens de orthomoleculair therapeut is het een wijdverbreid misverstand dat jodium onveilig zou zijn in hogere doses. Dat misverstand zou leven onder artsen en ook bij de schildkliervereniging. Websites schrijven elkaar weer na en zo blijft het in de wereld.

Deze therapeut is niet uniek. Te veel mensen met schildklierklachten krijgen zulke adviezen. En ja, schildklierdruppels worden wel eens gebruikt bij een behandeling. Het gaat dan alleen wel om een schildklierstorm waarbij de kaliumjodidedruppels de schildklier stilleggen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie