Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Volgens onderstaand plaatje zou je je het best richten op een FT4 van tegen de 14 pmol/l, waarbij TSH van ca. 1 mU/l.
Bijlagen
PGAdec2021slg oud & nieuw.jpg
PGAdec2021slg oud & nieuw.jpg (18.46 KiB) 1165 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 17 dec 2021, 10:48 'k Heb het opgestuurd naar "mijn expertise centrum", als je begrijpt wat ik bedoel.
Je opgegeven waarden vallen binnen referentiegrenzen. En dat vind ik rommelig en onzeker.
Je bedoelt dat er nog een uitslag volgt?
Expertisecentrum ,je gebruikt toch een app voor het bepalen van een setpoint?

Binnen referentiegrenzen schrijf je hierboven ,maar mijn waarden zijn toch juist vreemd?

Gr

Paul
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Binnen referentie betekent ook dat er nauwelijks controle bestaat op de onderlinge samenhang.
Iemand die niet weet dat er zoiets bestaat als een curve, zal elke schildkliertest binnen de referentiewaarden klakkeloos accepteren.
En in sommige gevallen zelfs durven beweren dat verschillende FT4's en TSH's binnen de ref.-waarden kunnen worden beschouwd als hetzelfde.

App is al fantastisch.
Analyse nog beter!
Hierbij hoort dat andere plaatje met die twee curven van toen en nu.

Jouw set point is FT4 13.7 pmol/l met een TSH van 1.11 mU/l.
Dat komt aardig overeen met het eerder gevonden set point.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Dank!

Het rare blijft echter dat ik me bij een tsh van 0,5 al zwaar hypo voel tegenwoordig en dat ik bij een tsh van ong 0,1 me pas redelijk ga voelen .Heel raar die wijziging ,voorheen een setpoint van 18 over 2 ,en langzamerhand over de jaren dus naar 13,7 over 1,1...Iets werkt niet helemaal normaal bij me..
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Labapparatuur wijzigt weleens, evenals het 'zwaartepunt' binnen de ref-range na bijvoorbeeld ijking.

Hier in Alkmaar waren voorheen de FT4 ref. waarden ca. 7 - 16 pmol/l gangbaar.
Sinds een jaar of wat gewijzigd in ca. 11 - 21 pmol/l.
Dat is dus een paar pmol/l hoger, zonder idee hoe dat verloopt.
Mijn oude curve is niet meer geldig en loopt van de rails door de nieuwe apparatuur.
Daarom begin ik weer opnieuw met waarden sparen.

Patiënten moeten beter worden geïnformeerd over de consequenties van verandering van meetmethoden/apparatuur.

PS: Je meet zonder pillen in je maag, in de vroege ochtend? Minstens 24 uur na laatste levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie