Hypo en hyper?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Hypo en hyper?

Bericht door SarahRoos »

Ik weet dat ik hypothyreoïdie heb. Ik slik 10 jaar Thyrax. Mijn TSH is de laatste jaren behoorlijk laag, omstreeks 0,2/0,3.

Hypo... Maar ik heb het nooit koud, ik heb altijd warme handen. Ik heb zomaar opeens een nat gezicht.
Ik kan makkelijk een groot stuk wandelen. Hoort dat bij hyper?

Ik ben wel aangekomen en soms 's middags opeens heel moe. Dat hoort denk ik wel bij hypo?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hypo en hyper?

Bericht door Rick »

Hoi,

- vermoeidheid kan ook heel goed door hyperen komen (je lijf moet immers veel harder werken)
- Ik vraag me af of je iets merkt van de verpakkingswijziging van de thyrax (potje -> blister)? Kun je duiden of je klachten ook al van vóór die tijd dateren?
En: hebben de leveringsproblemen met thyrax voor jou nog consequenties?
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Re: Hypo en hyper?

Bericht door SarahRoos »

Hoi Rick,

Omdat ik steeds meer last kreeg van spierpijnen ben ik meer gaan lezen over de werking van Thyrax.
Op 11 januari jl. ben ik naar mijn huisarts gegaan en heb gezegd dat ik op Euthyrox over wilde gaan.
'S Middags werd ik geconfronteerd met de leveringsproblemen van Thyrax. Daar schrok ik wel van, want ik dacht als Euthyrox me niet bevalt, ga ik zo weer terug naar Thyrax. Dat gaat dus zomaar niet.
Inmiddels begrijp ik nu dat ik waarschijnlijk de laatste jaren al te veel Thyrax slikte. Ik heb nu een uitdraai mijn waardes gekregen betreffende de jaren dat ik Thyrax slik.
Ik had een TSH van 2,4 in 2013 en een TSH van 0,07 in 2014. Ik wist dat niet omdat ik aannam dat het wel goed was. Er wordt gezegd dat de waardes tussen het gemiddelde zijn.
Ik heb drie weken 150 Euthyrox geslikt, maar kreeg na een aantal dagen steeds meer hoofdpijn en ik hield vocht vast in mijn gezicht. Boven mijn ogen en in mijn jukbeenderen. Nu slk ik 125 mg Euthyrox. Toch heb ik nog wat hoofdpijn en houd ik vocht vast in mijn jukbeenderen, dat is wat pijnlijk.
Ik wist niet dat als je 's middags opeens zo moe bent, dat dat hyperen is. Ik leer veel op dit forum en op het forum Schildklierje. Ben jij ook op een ander middel overgegaan i.p.v. Thyrax? Ik ben nu inmiddels geïnteresseerd in Tirosint.
Groet.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hypo en hyper?

Bericht door Rick »

Hoi Sarah,

- het is een beetje gissen n.a.v. je verhaal, maar de verpakkingswijziging heeft bij thyrax gebruikers wel tot hyperen geleid, omdat de houdbaarheid erdoor verbeterde.
- ikzelf ervoer niet zozeer hyperen (mijn waardes bleven stabiel) maar wel fikse bijwerkingen als spierkrampen, startend een maand of wat nadat ik de blisters ben gaan gebruiken. Zeg maar vanaf de zomer 2014 ben ik aan het rommelen geweest; in Februari 2015 ben ik overgestapt op euthyrox.
- Ik ben nu zelf een jaar aan het instellen, vnl euthyrox afbouwen. Het algemene beeld op fora is toch wel dat euthyrox sterker is dan thyrax. Ik ben inmiddels gezakt van 193,75 mcg thyrax naar 150 mcg euthyrox.

Kortom, dat je last hebt van hyperverschijnselen is plausibel, vanwege eerst de blisters thyrax en nu de sterkere euthyrox.
Dat moet je dus terug kunnen zien in je bloedwaardes (lagere TSH dan normaal, hogere FT4 dan normaal) en dat is ook wat je schrijft.

Er is niet altijd een eenduidig beeld te schetsen over wat nu hyper, en wat nu hypo verschijnselen zijn. Met hypo ben je moe en traag ja, maar je lijf heeft evengoed te lijden onder een verhoogde hartslag en overactiviteit t.g.v. hyper en waardoor je vaak ook slechter slaapt - waardoor je ook (over)vermoeid raakt. Ik had zelf vooral last van een after-lunch en after-dinner dip - terwijl ik liep te hyperen.

Een opmerking over je 'waardes zijn goed want tussen het gemiddelde' - daar bedoelt je arts waarschijnlijk je referentiewaardes mee.
Instellen is een proces van 1) eerst je waardes binnen de referentiewaardes krijgen, dan 2) voor jezelf de optimale waardes bepalen.
Iedereen heeft een uniek setpoint TSH/FT4. Laat je dus niet afschepen door een opmerking "je waardes zijn goed", dus alles is OK.
Een regel die voor veel SK-patienten opgaat is een TSH van rond de 1 en een hoognormale FT4. Zo heb ik mijn optimum met een TSH van rond de 0,7 en een FT4 van 17-19 (ref waardes TSH 0,3-3,0 / FT4 10 - 24). Met een veel lagere TSH/hogere FT4 voel ik me knap hyper bijvoorbeeld, ondanks dat de waardes in de tabelletjes passen. Ik ben dus nu ook weer met kwart tabletjes (6,25 mcg) aan het puzzelen waarbij ik me goed voel. Eerlijk gezegd, aan mijn huisarts heb ik niet veel (ik heb helaas een nieuwe); inmiddels vraag ik bij de assistente een prikformulier als ik weer eens 6 weken stabiel ben.
Maar nogmaals, zo'n setpoint is absoluut persoonlijk.
Misschien kan Kiek op dit forum wat voor je betekenen door jouw setpoint te berekenen; daarvoor moet je een rijtje waardes (vooral van toen je nog aan het instellen was) even op het forum zetten.

Je bent nu zoekende; ik snap je afweging m.b.t. Tirosint. Ook dat is persoonlijk; zo voel ik me op Euthyrox veeeel beter dan ooit op Thyrax. Anderen hebben weer bijverschijnselen juist van de euthyrox. Het is denk ik lastig om bijverschijnselen te benoemen zolang je nog niet goed bent ingesteld. Want wat is dan hypo, wat hyper, en wat een bijverschijnsel?
Tirosint lijkt me vooral een uitkomst wanneer je echt overduidelijk last hebt van de vul- en kleurstoffen in andere SK-medicatie, of wanneer je een bepaalde leef- en eetwijze nastreeft.

Succes; ik hoop dat je nu wat meer duiding hebt gekregen.
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Re: Hypo en hyper?

Bericht door SarahRoos »

Hoi Rick,

Dank je voor je informatie. Ik begrijp er echt steeds meer van.
Gisteren heeft Kiek mijn setpoint berekend. TSH 1 en FT4 15. Ik begrijp niet zo goed hoe ik dat moet aflezen in de grafiek.
Ik moet even logisch gaan nadenken, denk ik.
Ja ik denk ook dat ik doordat ik te veel Thyrax ben gaan slikken en door de veranderde verpakking langzaam maar zeker last kreeg van spierpijnen. Mijn buikspieren, handen, schouders, onderbenen. Ik ben in 2003 aan een gebroken bovenarm geopereerd en heb een zilveren pen in mijn arm. Ik heb daar nooit last van gehad en dit laatste jaar begon mijn arm waar de pen zit te zeuren.
Ik had dus nu TSH 0,2 en TSH 17. Wat ik wel lastig vind is dat ik eigenlijk dus mijn waardes moet laten controleren vroeg in de morgen zonder de Euthyrox nog geslikt te hebben. Daar moet ik dan als het ware opnieuw mee beginnen. Dat zal misschien eerst een ander beeld kunnen geven.
Ik heb nu sinds de Euthyrox niet opeens zomaar een nat gezicht meer en dat is heel fijn. Laat jij ook wel eens je vitamine D en B12 controleren? En houd jij ook rekening met het tijdstip waarop je je waardes laat controleren?
Groet,
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Re: Hypo en hyper?

Bericht door SarahRoos »

Bijwerkingen? Slik ik nog teveel?

Inmiddels ben ik sinds drie weken gezakt naar 125 mcg Euthyrox. Ik heb nog klachten. Zou ik nog steeds hyperen?
Pijnlijke handen. Ik krijg de kofferbak van mijn auto bijna niet open. Ik houd nog steeds vocht vast boven mijn ogen en op mijn jukbeenderen. Ik hoor ook telkens mijn hart kloppen wanneer ik in bed op mijn zij lig. Dat ik dat kloppen van mijn hart hoor heb ik nooit eerder gemerkt met de Thyrax. Zijn dat nu hartkloppingen? Zou ik nog wat minder moeten gaan slikken? Want het doet best pijn in mijn wangen en ik vind ook dat mijn gezicht er iets anders uitziet. Of zeur ik nu?
Ik ga maandag weer naar het lab.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Hypo en hyper?

Bericht door essy »

Hoi hoi,

Nee je zeurt niet hoor! Het is gewoon echt zoeken wat het is, bij welke dosering jij je goed voelt en meten is weten dus hup gewoon weer naar het lab.maar of dat al na deze 3 weken kan??

Ik dacht ook altijd dat die vermoeidheid van hypo kwam en na 1,5 jaar met een tsh van 0,01 rondgelopen te hebben was ik het zat en ben ook aan het verlagen. Zit op dit moment te wachten bij de huisarts voor de uitslag van het bloedprikken en ben benieuwd of ik nu betere waardes heb,of ik nog meer kan verlagen of juist weer moet ophogen. Ik ben de afgelopen 4 weken ziek geweest van griep en dat hakt er zo in dat ik niet weet Welke klacht waar van is.

Gr essy
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hypo en hyper?

Bericht door Rick »

SarahRoos schreef:Hoi Rick,

Dank je voor je informatie. Ik begrijp er echt steeds meer van.
Gisteren heeft Kiek mijn setpoint berekend. TSH 1 en FT4 15. Ik begrijp niet zo goed hoe ik dat moet aflezen in de grafiek.
Ik moet even logisch gaan nadenken, denk ik.
Ja ik denk ook dat ik doordat ik te veel Thyrax ben gaan slikken en door de veranderde verpakking langzaam maar zeker last kreeg van spierpijnen. Mijn buikspieren, handen, schouders, onderbenen. Ik ben in 2003 aan een gebroken bovenarm geopereerd en heb een zilveren pen in mijn arm. Ik heb daar nooit last van gehad en dit laatste jaar begon mijn arm waar de pen zit te zeuren.
Ik had dus nu TSH 0,2 en TSH 17. Wat ik wel lastig vind is dat ik eigenlijk dus mijn waardes moet laten controleren vroeg in de morgen zonder de Euthyrox nog geslikt te hebben. Daar moet ik dan als het ware opnieuw mee beginnen. Dat zal misschien eerst een ander beeld kunnen geven.
Ik heb nu sinds de Euthyrox niet opeens zomaar een nat gezicht meer en dat is heel fijn. Laat jij ook wel eens je vitamine D en B12 controleren? En houd jij ook rekening met het tijdstip waarop je je waardes laat controleren?
Groet,
- Je huidige bloedwaardes zitten nog onder je berekende setpoint (TSH kan stijgen, FT4 kan omlaag). Theoretisch zou je dus nog wat kunnen zakken met je SK-hormoon en het kan je hypergevoelens verklaren
- verkramping van spieren en spierpijn is bij mij altijd een overduidelijk teken van hyperen. Ik heb dan ook altijd last van "strakke kaken" zoals ik dat zelf omschrijf. Alsof ik constant met m'n kiezen op elkaar loop te bijten.
- 's ochtends nuchter prikken op een vast tijdstip geeft het meest stabiele beeld van je bloedwaardes. Ik probeer altijd rond 08.00 uur te laten prikken.
- Ik heb wel eens VitD en B12 laten controleren en vond m.n. VitD aan de lage kant. Sinds afgelopen April slik ik op eigen houtje Vitamine D en B extra. Ik heb wel het idee dat dat scheelt in vermoeidheid, maar ik raak ook steeds beter ingesteld. Wel ben ik dit jaar niet zo verkouden/grieperig geweest als ik andere jaren wel ben geweest, ondanks alle zieken in m'n omgeving.
SarahRoos
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 feb 2015, 20:55

Re: Hypo en hyper?

Bericht door SarahRoos »

Geduld is een schone zaak, zeker met het instellen van de juiste waardes.

Ik vind het zo jammer dat ik dacht nadat ik gezakt was van 150 naar 125 mcg Euthyrox de klachten echt gingen verdwijnen maar nee dus. Nog even geduld. Misschien heb ik ook wel een tekort aan vitamine D gekregen. Ik mag eigenlijk niet meer in de zon, omdat ik een een paar jaar geleden plotseling op mijn knie een kwaadaardig moedervlekje kreeg. Ik was er vlug bij. Dit melanoom is verwijderd, (13 hechtingen). Alles gaat goed, blijf onder controle, maar ik kreeg dus het advies heel erg op te passen met de zon.

Dus over een eventueel tekort aan vitamine D ga ik ook maar eens met de huisarts over praten. Maar mag je zo maar een vitamine D slikken? Ik dacht dat je daar heel erg mee moest oppassen omdat lang niet alle merken goed op de schildkliermedicatie werken?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hypo en hyper?

Bericht door Rick »

Ik heb nadien nog regelmatig vit D/B laten prikken.
Vinger aan de pols houden is niet onverstandig.
Plaats reactie