Hypo na 13 jaar...

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
HuubF
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2016, 09:02

Hypo na 13 jaar...

Bericht door HuubF »

Hoi, mijn naam is Huub, 62 jaar. Lang geleden op hypomaarniethappy gezeten maar dat bestaat inmiddels niet meer. Dus meld me hier. ;)

Ik slik al 13 jaar 2 witte thyraxjes. Het afgelopen half jaar begon ik me iets moeier te voelen maar het was (en is) erg druk. Nu is plotseling, na het standaard-griepje van een week of 2 (wel gewoon gewerkt, 1 keer mijn pillen vergeten) de volledige Hypo-load over me heen gekomen: depri, stijf, gevoelloze vingertoppen en voeten, obstipatie, hangend oog, ik kom aan als een gek, slapeloos. En dat grofweg van de ene maand op de andere zodat het onwaarschijnlijk is dat ik het me inbeeld.

De dokter is fris begonnen om andere dingen uit te sluiten en inderdaad geen suiker, B12 tekort of andere rare dingen. Wel TSH van 4,7. Door assistent (ik moet nog naar doc) voorlopig beoordeeld als 'goed' want < 5,5. Die 4,7 is dezelfde waarde als 13 jaar geleden (T4 was toen 12 of zo) dus de dokter handle ik wel.

Nu moet ik zeggen dat mijn vriendin vindt dat sommige van de sociale dingetjes (kortere lont, wat sombertjes) er wel al langer waren. Maar iets objectiefs als (licht) gevoelloze vingers en voeten is er echt nog maar kort. Ook de idiote paniek als ik bijvoorbeeld een keuze moet maken voor een valentijnskadootje of als ik iets uit mijn handen laat vallen is toch echt nieuw.

Vragen: waarom kan het zó snel uit de hand lopen? Kan de griep een factor zijn? Zijn die laatste batches Thyrax eigenlijk wel betrouwbaar?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door Rick »

Hoi Huub,

Welkom hier.
Ook ik al 'n jaar of 13 hypo en eerder veel op HmnH te vinden ;)
Zijn die laatste batches Thyrax eigenlijk wel betrouwbaar?
Hier nail je 'm wat mij betreft. 2014: gelijkblijvende waardes, maar wel de gekste dingen in mijn lijf.
Ben nu een jaar over op euthyrox en, ondanks nog aan het finetunen, wel 'n stuk gelukkiger dan op thyrax.
En die gekke dingen in m'n lijf, daar was ik ook weer vanaf toen ik stopte met de thyrax.

Die blisters, die vertrouw ik niet.
(maar bewijs 't maar)
HuubF
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2016, 09:02

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door HuubF »

Bedankt voor je reactie. Klinkt als muziek in mijn vermoeide oren. Is er nog een soort verdeelsleutel van Thyrax naar Euthyrox? Kan ik dat gelijk morgen bij de dokter regelen. Het heeft weinig zin om nog te experimenteren met een andere dosis Thyrax.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door Rick »

Nee, da's lastig en persoonlijk.
Zie http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =130#p7044
- algemeen beeld is dat euthyrox sterker is dan thryax
- hier op het forum staat deze grafiek: http://www.schildklier-forum.nl/downloa ... php?id=163
- ik ben zelf inmiddels in 1 jaar geleidelijk gezakt van 193,75 mcg thyrax naar 150 mcg euthyrox
- over de bijwerkingen na de verpakkingswijziging thyrax, zie hier:
http://www.schildklier-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=602
- een internist van het UMCG bekijkt of er via Lareb niet een onderzoek naar bioequivalentie gedaan kan worden
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =17&t=1338

meten = weten houd ik mezelf voor.
Regelmatig bijstellen en prikken dus.
HuubF
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2016, 09:02

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door HuubF »

Het lijkt wel of ik 13 jaar word teruggegooid in de tijd. :shock:

Vanochtend naar de dokter. Uiteraard was er 'niets aan de hand' omdat alle bloedwaarden goed waren. 'Ook de TSH?' vroeg ik. 'Ja hoor valt ruim binnen marges' antwoordde ze.

Op mijn vraag hoe hoog de TSH 13 jaar geleden was zag ze dat die identiek was: ook net onder de 5. Na instellen (op 2 witjes) was toen de waarde 1,4. Dat is jaren zo gebleven. Tot nu dus.

Wat waren de klachten ook alweer? Ik noemde het rijtje weer op. Pas toen ik het wollige depri-hoofd noemde dat in paniek raakt om niets sloeg ze aan en informeerde naar werk en persoonlijke omstandigheden. Zucht.

Omdat de 10 minuten ruimschoots op waren leek ze ervan af te willen en ging opvallend gemakkelijk akkoord met bijslikken (hoewel ze zelf begon over verminderen). We hebben het afgemaakt op een blauwtje extra. Over 2 weken belt ze me. Omdat ik het gesprek ook zat was vond ik het wel best.

Ga ik naar de apotheek om de extra Thyrax op te halen krijg ik er 15 mee. Voor 2 weken dus. Ik barst (beschaafd) los en de apotheker is het met me eens dat 2 weken te kort is. Bovendien waarschuwt ze me dat de Thyrax bijna op is. En de alternatieven ook. Ze raadt me aan onmiddellijk naar de doktersbalie terug te gaan voor een recept voor wat extra. Bij de balie staat er een enorme rij. Dus maar weggelopen en onderweg 1 blauw pilletje geslikt.

Ik heb nog 1 doos witjes, 14 blauwtjes, voel me bijzonder slecht en de toekomst is nogal vaag. :cry:
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door Kiek »

Huub,

Je doet er beter aan je apotheek te verzoeken je Euthyrox te geven in plaats van Thyrax.

Dit is geen juiste handelswijze van je apotheek.
Mensen die opnieuw (net als jij nu) ingesteld moeten worden, moeten natuurlijk niet op Thyrax gehouden worden.

Als je nu zes weken hetzelfde middel geslikt hebt, laat je weer je TSH/FT4 prikken.
Thyrax gaat er immers uit.
Maar als je pas over zes weken overstapt, dan moet je weer zes weken later je TSH/FT4 laten prikken.
En consulten bij huisarts, en verloren tijd.

Niet zo handig van je apotheek.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
HuubF
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2016, 09:02

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door HuubF »

Is de apotheek gerechtigd zomaar een ander middel dan voorgeschreven te verschaffen??
HuubF
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2016, 09:02

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door HuubF »

Apotheek gebeld: de witte blijven gewoon leverbaar, alleen de blauwe niet. Dus met een apparaatje om een wit pilletje te vierendelen ben ik er ook. :)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door laura »

hallo Huub,

Een apotheek kan veel, of moet veel.
Er zijn contracten met zorgverzekeraars en die trekken aan touwtjes.

Nu is het belangrijk om over te stappen, omdat Thyrax er uit gaat.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hypo na 13 jaar...

Bericht door Kiek »

Ojee, Huub, lekker zo'n apotheek met in de zeer nabije toekomst alleen maar 100-tjes die wel in vieren te delen zijn....
Stel dat je 1/8 van die 100 nodig hebt, of met finetuning 1/16 van die 100?
Terug naar de situatie van 10 jaar geleden.

Op
http://www.apotheek.nl/actueel/7-vragen ... ab-gebruik
staat het zo:

Stop niet zelf met het gebruik van Thyrax Duotab. Overleg altijd eerst met uw behandelend arts.

Bij het aanvragen van een nieuw recept Thyrax Duotab bij uw (huis)arts krijgt u een recept voor een ander merk medicijn met levothyroxine. Bij het ophalen van uw herhaalrecept Thyrax Duotab in de apotheek, krijgt u een ander merk medicijn met levothyroxine.

6 weken nadat u het nieuwe merk medicijn gebruikt, moet de schildklierfunctie worden gecontroleerd. Neem voor deze controle contact op met uw behandelend arts. Krijgt u in de tussentijd klachten? Neem dan ook contact op met uw arts.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie