Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Femmke
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2016, 16:04

Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Femmke »

Nu 3 weken geleden overgestapt naar andere medicijnen.
Ik voelde me steeds slefhter en slechter tot aan dat ik nu amper iets voor elkaar krijg en knettergek van allerlei klachten wordt.

Gisteren mogen prikken.
Tsh 0,35 en ft4 23,5 en dat na 3 weken... maarrrr en daar gaan we weer.. huisarts zegt, prachtig mooi niets aan doen.

Normaal heb ik de tsh rond de 1 en de ft4 tussen de 19 en 21.. laatste keer 22 maar ben ook aan het afvallen dus dat geeft wat verschuiving op dezelfde hoeveelheid.
Maar krijg dus geen andere medicijnen.
Ben nu echt radeloos... mag morgen naar de huisarts en dan maar weer praten als brugman...

Hoe ga ik ze nu weer overtuigen.
Laatst gewijzigd door Femmke op 19 feb 2016, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Femmke
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2016, 16:04

Re: Moed in mijn schoenen gezakt,

Bericht door Femmke »

Goed... na een fikse discussie een lagere dosis gekregen.

Voel me echt heel ziek, hyper erg,. Ik hoop dat de nieuwe dosis eerst lasg genoeg is.

Maar gezien ik dus voor het eerst echt hyper (en daardoor veel niet kan) en hier vast mensen wel ervaring hebben, hoelang duurt het voordat je merkt dat je hyper afneemt? Want nu 3 dagen op de nieuwe dosis heb ik nog steeds het gevoel dat het hyperen erger wordt (wat misschien wel logisch is gezien je lichaam geen vraag heeft maar overschot en je er toch meer instopt) hebben we het dan over weken? Of dagen? Ik snap wel dat er geen regel aan is maar wanner voelden jullie je beter?
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Kiek »

Femke,

Als je zeker weet dat je teveel hebt, dan laat je de levothyroxine een dag of twee staan.
Zo verlaagt je te hoge niveau een beetje sneller.
Daar heb je geen last van, terwijl je klachten vlotter verminderen.

Succes!
Kiek

PS:
Er bestaan wel vaste 'regels'.
Zo is de halfwaardetijd van T4/levothyroxine ongeveer een week.

Laura heeft een grafiekje op haar blog waarop je kunt zien hoe snel een afbouw gaat, als je niks meer slikt.
Kijk naar het onderste plaatje, de rechter kant.
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Femmke
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2016, 16:04

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Femmke »

Dat was ook mijn eerste gevoel maar werd sterk afgeraden door de apotheek... (moest een dag wachten op de dosis).
Er scheen een risico op een dip te zijn. En gezien ik eerst veeeeel moeite met instellen had durfde ik dat dus ook niet aan...

Maar officieel dus sowieso een week... kwestie van geduld dus.. bedankt
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Kiek »

Het werkt iets anders.
Want jij hyperde, vertelde je.
Dus geen sprake van een dip, maar van een te grote opgebouwde voorraad.
Dat laten je waarden ook nog eens zien.

In je lichaam heb je een grote voorraad T4. Die verschilt bij ieder mens.
Een gemiddelde voorraad is rondom de 1000 µg.
Sommige mensen hebben een voorraad van 1200 µg, en anderen misschien wel 800 µg.
De grootte van de voorraad die bij jou hoort, is afhankelijk van wat jouw lichaam nodig heeft.

Iedere dag verbruik je ongeveer 10% van deze voorraad.
Een gezonde schildklier vult deze voorraad steeds aan.
Gelukkig kun jij je voorraad iedere dag aanvullen met je levothyroxine (=T4).

Die 10% dagelijks verbruik heeft te maken met de halfwaardetijd van T4.
Die is voor T4 maar liefst 7 dagen.
Vergelijk dit eens met een aspirientje dat een halfwaardetijd heeft van ongeveer 2 uur.
Of met dat van radioactief uranium van miljoenen jaren!

De halfwaardetijd is de tijd die een pilletje nodig heeft om de helft van de stof te verbruiken.
Van jouw pilletje levothyroxine is na een week pas de helft verbruikt.
Na de 2de week hou je de helft van de helft over, na 3 weken weer de helft van de overgbleven helft, enzovoorts.

Na één week is je totale voorraad T4 gehalveerd. Na de week daarop is de helft van de overgebleven helft nog over, etc.
Op de grafiek op Laura's blog zie je de eerste week een snelle afname van de totale hoeveelheid T4, waarna de afname relatief vermindert, omdat de totaal te halveren hoeveelheid ook vermindert.

Overigens is de ondergrens van een niet-aangevulde voorraad niet voor iedereen 0 µg.
Want de meeste mensen die levothyroxine gebruiken hebben nog een schildklier die best nog wat T4 kan produceren.

Maar heb je hyperwaarden, en je hypert ook nog, dan is een snelle oplossing om 1, 2 of 3 dagen de voorraad niet aan te vullen met je levothyroxine.
En je dagelijkse dosis te verlagen.
Zo kom je sneller op het door jou gewenste niveau terecht, en voel je je veel beter.

Dat is mijn ervaring toen ik hyperde na het Thyax-verpakkings-debacle.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Femmke
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2016, 16:04

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Femmke »

Mijn dagelijkse dosis is nu inderdaad verlaagd.

Ik blijf het maar moeilijke materie vinden. Eerlijk, snap er de helft van de tijd geen bal van... ja wel van mij waardes en of ik dan hyper of hypo en welke waarde ik fijn vind.

De apotheek bedoelde dat je dan per ongeluk weer te laag zou kunnen komen als je overslaat en hypo wil ik inderdaad ook niet (hoewel liever hypo dan hyper geloof ik)
Ik vind het overstappen maar een drama.. je begint weer helemaal opnieuw zeg maar.. want of de nieuwe dosis uiteindelijk laag genoeg is of te laag moet straks maar blijken. Vond het wel lastig dat ik meteen met 25 mcg zakte hoewel ik dat ergens ook wel weer snap dit is echt teveel..

Nou ja we wachten het maar weer af en ik denk dat ik van komende week dus nog niet teveel moet verwachten van mezelf...

We moeten er maar weer een jaar of wat voor uit trekken.. de eerste keer heeft het 4 jaar geduurd ik echt op een goede tsh en ft4 zat in mijn lijf... we wachten het maar af, alleen zo jammer dat nu mijn gezin, werk en alles eronder leidt al was het alleen maar vanwege mijn extreem korte lontje. stomme fabriek..
Femmke
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2016, 16:04

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Femmke »

Past keelpijn eigenlijk bij yyperen of neem ik ook nog een virus mee...
(Ben verder niet verkouden)
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door essy »

Hoi femke,

Ik ben vanaf September aan het verlagen en bij mij duurt het steeds 2 weken dat ik me bij de verlaging beter voel en dan weer 2 slechtere weken tot ik weer ga verlagen.
Sterkte ermee!

Gr essy
Femmke
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2016, 16:04

Re: Moed in mijn schoenen gezakt en medicatievraag

Bericht door Femmke »

Essy ga je dan telkens opnieuw hyperen?

Die golfbeweging herken ik wel idd van het omhoog gaan...pfff nou ja we moeten er helaas doorheen. Vrees dat deze week voor de klas nog wat te optimistisch is. Hopelijk devweek erna als de kinderen thuis zijn iets beter
Plaats reactie