Nieuw hier, op zoek naar info

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Heb ik verdorie hier een heel stuk geschreven....stuur ik hem door...gaat het mis en is alles weg!
Mijn hoofd wil al niet zo goed...dus nu maar in het kort;

Heb gevraagd aan de huisarts om alle waardes te laten prikken ipv alleen TSH en T4, dus ook FT4 en T3 en anti-TPO (wat ik hier allemaal lees ;) ).
Hij mag dit niet laten prikken dus stuurt me door naar een endocrinoloog. Hier ben ik blij mee want omdat ik ook veel stressklachten heb zit ik daar goed.

Omdat het nu serieus wordt aangepakt vroeg ik mijn moeder eens of er schildklierproblemen voorkomen in de familie. En tot mijn verbazing hebben 2 zussen van mijn moeder hier mee te kampen. Een heeft struma (moet altijd medicijnen slikken) en de ander Hashimoto!
Dit geeft mij dus nog meer reden om het goed na te laten kijken.

Ben benieuwd.
gr. Carla
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door essy »

Carla schreef:Ja dat snap ik wel. en die discipline heb ik ook wel.
Maar mijn vraag is hoe jullie dit gebrek aan energie ervaren. Voel je dat echt lichamelijk?..zwak worden, duizelig, alsof je watten in je hoofd hebt... dus eigenlijk gewoon óp, uitgeput... of word je gewoon moe en wil je slapen. Komt er op enige wijze stress bij kijken?

Carla, ik denk even met je mee..... Is duizelig, wattengevoel en uitgeput het gevoel wat bij jou hoort?
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Ja dat is het. Duizelig, licht in het hoofd, bijna flauwvallen-gevoel, wattengevoel...gek om uit te leggen als watten haha, maar ja zo is het wel. en merkbaar geen energie meer.

Ik kan als ik genoeg reserves heb best een tijd doorgaan (met klachten) (en dan heb ik het niet over sporten maar als ik bv werk of veel doe), maar teer dan denk ik op adrenaline. Want uiteindelijk raak ik uitgeput en duurt het herstel héél lang.
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Hashimoto heel je leven?

Bericht door Carla »

Hoi,

Wat ik niet goed terug kan vinden overal is hoe de ziekte van Hashimoto zich precies ontrafelt.
Ik bedoel, het zit meestal in de familie, in je genen dus. Het is dus altijd al aanwezig. Daarnaast lees ik ook dat het zich traag ontwikkeld, dus langzamer steeds slechter wordt.
Dit is dus de reden dat het meestal ontdekt wordt/voorkomt bij vooral vrouwen op middelbare leeftijd.

Maar het zit dus al in je genen, het is een langzaam proces.....wil dit dus zeggen dat je al wel vroeg al klachten kan ontwikkelen vanwege een trage schildklier en deze langzaamaan erger worden en je het daarom pas zo laat ontdekt?
Of merk je hier je voorgaande jaren helemaal niks van en openbaart het zich pas echt dán. Zit het in je genen maar is het sowieso een ziekte die zich pas op latere leeftijd openbaart?

Hoe zit dat? Weet iemand dat?
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Kiek »

Het kan dan misschien al in je genen zitten, dat je dus 'makkelijker' een ontregelde schildklier kunt krijgen, maar het lijken omgevingsfactoren te zijn die de kwaal triggeren.
Niet iedereen met dezelfde genen krijgt een schildklierziekte.

Je hoeft niets op te merken als je schildklier beetje bij beetje wat minder produceert.
Pas als je over een bepaalde grens kukelt, dan merk je wat op.

Iets over je TSH: je had een TSH van 2.6, nuchter op de vroege ochtend.
De TSH maakt een golfbeweging over 24 uur, in een vast ritme.
Door dit vaste dagelijks patroon van de TSH zou je diezelfde middag een TSH kunnen hebben van 0.9 of van 1.5 mU/l. Na de middag stijgt de TSH tot middernacht, misschien bij jou tot 3 mU/l, waarna de daling inzet tot in de middag.

Voor mensen die aan de levothyroxine zijn, is het ochtend-nuchter prikken van belang, om de waarden met elkaar te kunnen vergelijken op hetzelfde punt van de golf, en onder dezelfde omstandigheden.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Bedankt voor de uitleg :D

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat. Ik neem aan dat ze vaker gaan prikken als de waardes bij de eerste keer afwijken.
Ik ga pas over 4 weken dus moet nog even geduld hebben.

Wat ik wel interessant vind is die golfbeweging. Ik heb elke avond laat het ineens heel warm. Een opleving...duurt maar even en dan weer koud(er). Echt ook elke avond tussen 10 en 11 ergens. Zou dat hier iets mee te maken hebben?
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door laura »

hallo Carla,

Zolang je tsh-waarde zo goed is als nu, zal men niet zo snel iets doen.
Onduidelijk is of behandeling helpt bij subklinische hypothyreoïdie.
Onduidelijk is ook of daar in de toekomst sprake van zal zijn bij jou.

http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... el-of.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
essy
Berichten: 188
Lid geworden op: 01 mar 2015, 21:34

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door essy »

Carla schreef:Ja dat is het. Duizelig, licht in het hoofd, bijna flauwvallen-gevoel, wattengevoel...gek om uit te leggen als watten haha, maar ja zo is het wel. en merkbaar geen energie meer.

Ik kan als ik genoeg reserves heb best een tijd doorgaan (met klachten) (en dan heb ik het niet over sporten maar als ik bv werk of veel doe), maar teer dan denk ik op adrenaline. Want uiteindelijk raak ik uitgeput en duurt het herstel héél lang.
Is je vitamine B12 al eens getest?
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Ja die is getest tegelijkertijd, ook mijn suiker en cholesterol. Alles was goed, ook vit B12.

Ik heb ook niet het vermoeden dat ik echt een schildklierprobleem heb in de zin dat ik medicijnen moet gaan slikken, maar wel dat hij tegen de grens zit; genoeg om er wel klachten van te krijgen. Klachten die voortkomen uit het over mijn grenzen gaan van mijn kunnen n.a.v. een trage schildklier.
Dat mijn herstel zo lang duurt heeft dus naar mijn idee ook te maken met het feit dat mijn lichaam zo traag werkt (metabolisme) en het lang duurt eer al die processen in mijn lijf weer optimaal functioneren. Door stress raken ook vitaminen en mineralen op en die moeten ook weer aangevuld worden en dat duurt blijkbaar lang.
Daarnaast hebben twee familieleden dit op latere leeftijd toch wel ondervonden, dus wil ik het laten nakijken (ik ben inmiddels ook 54, time flies :cry: )

Verder wil ik heel graag naar een internist/endocrinoloog omdat deze ook verder kunnen kijken dan alleen maar de schildklier.
Ik heb zelf het idee dat ik een trage schildklier heb (maar niet té traag om pillen te moeten slikken) en dat dit ervoor zorgt dat hierdoor mijn stresshormonen uit balans zijn en steeds komen. Misschien bijnieruitputting? Dat dat dus een cirkeltje is waar ik steeds in terecht kom.
Dus hoop ik dat de internist/endocrinoloog hier ook naar wil kijken (mede naar misschien vitaminen/mineralen tekort....zink e.d.)
Ik weet het niet maar hoop op eindelijk eens een grondig onderzoek naar meerdere eventuele oorzaken.
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door laura »

hallo Carla,

Bijnieruitputting is een niet-erkende aandoening.

Leestips
- http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... 3063#p3565
- http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... 3063#p6191
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie