Nieuw hier, op zoek naar info

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Ik heb hier thuis een home-trainer staan waar ik 's avonds minimaal een half uurtje op train. Maar dit gaat op en af. Met mijn lijf op dit moment kan ik niet zoveel. Mijn spieren gaan gelijk enorm zeer doen (zijn te gespannen geweest voor lange tijd denk ik dan...en hebben dus tijd nodig verder te ontspannen eerst) maar ik wordt er ook opgefokt van. Ik voel letterlijk mijn lijf meer gaan werken nadien; alsof er stroom doorheen gaat. Dit is heel fijn want dan weet ik dat het mijn stofwisseling versneld, maar het voelt ook weer niet lekker.

Maar dit bouw ik dus op, want mijn lichaam moet er aan wennen. Het is de spanning waardoor het op en af gaat. Ik wacht op een periode dat ik het achter elkaar kan blijven doen. Mijn uithoudingsvermogen is gewoon goed, maar zo gevoelig is mijn lichaam nou eenmaal op dit moment.
Ik doe het ook om mijn darmen in beweging te krijgen en het warm te krijgen :)

Komt goed...heeft alleen tijd nodig weer in balans te komen.
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Rick »

Daarom ook mijn advies om het 's ochtends te doen. Gevolgd door een warme douche en ontbijt, en je begint 'opgewarmd' aan je nieuwe dag.

Als ik 's avonds sport ga ik ook opgefokt naar bed.
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Ik ga niet opgefokt naar bed; ik slaap goed. Ik doe het ook zo vroeg mogelijk 's avonds...ik zorg dat ik iig om half 9 klaar ben anders wordt het idd te laat. Maar het 'stroom'gevoel is er de volgende dag nog. Mijn lichaam is gewoon heel zwak nu, daarom voel ik alles.

Mijn wens is om het 's morgens te doen maar daar ben ik nog lang niet aan toe. Ik kom 's morgens niet op gang, heb veel tijd nodig om 'bij' te komen, waarna is 's middags andere dagelijkse dingen moet doen.
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Energieniveau (en dus ook sporten)

Bericht door Carla »

Hoi, ik ben nieuw hier en zal af en toe wat vragen om duidelijkheid te krijgen voor mezelf. Ik zal dus best stomme vragen kunnen stellen maar dat is omdat ik een duidelijk beeld wil krijgen van welke symptomen ik heb ook echt hier thuishoren.

Ik vraag me af hoe jullie het tekort aan energie ervaren. Komen jullie niet op gang 's morgens. Wordt je echt moe tussendoor en moet je dan rusten? Moet je echt doseren? Kunnen jullie wel doorgaan maar raak je dan gestressed?
Ik vraag dit omdat ik zelf gauw over mijn grenzen ga en hierbij teer op adrenaline ofzo waardoor ik uiteindelijk gespannen wordt met diens klachten als gevolg. Het lijkt wel alsof alles wat ik doe wat bovenop mijn vermogen van mijn stofwisseling ligt ik gestressed raak. Het kan natuurlijk zijn dat mijn stresshormoon gelijk wordt aangesproken...dat die uit balans is...
Komt dit op een of andere manier een beetje herkenbaar over? of totaal niet haha

Ik zag al een onderwerp over sporten en vraag me ook af hoe jullie dat ervaren. Ik wil dit ook al zo lang weer oppakken...vind het heerlijk, maar mijn lijf is er nog niet aan toe. En dat is moeilijk uit te leggen. Ik bouw het dus heeeel langzaam op op de hometrainer. Hoe merken jullie dit lichamelijk? tot hoe ver je kan gaan....op je borst, in je spieren, in je hoofd, alles? :P , gewoon uitgeput?

groetjes Carla
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Energieniveau (en dus ook sporten)

Bericht door laura »

hoi Carla,

Ik voeg dit onderwerp samen met je eerdere onderwerp bij Welkom op het Schildklierforum.
Dat plaats ik vervolgens bij Diagnose en onderzoek.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Alleen leest nu niemand dit meer omdat het onder een oud onderwerp staat :(
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Kiek »

Ieder mens kent wisselende energieniveau's.
Dat is niet schildklier-afhankelijk.

Het belangrijkste en moeilijkste voor de meeste mensen die afhankelijk zijn van schildklierhormoon, is het accepteren van het voldongen feit van de levenslange afhankelijkheid, en nog belangrijker, het accepteren van zo'n chronisch verminderd en wisselend energieniveau.

Om daarmee te spelen vergt een verandering in leefpatroon en ook discipline.
Daarom is de suggestie van Rick zo belangrijk:
de dag beginnen met lopen.

Ik vertaal dat naar een gewenning door iedere ochtend vroeg een ommetje te lopen, om dat uit te breiden naar een kwartier/20 minuten.
Maar nu die discpline nog.....
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Rick »

Kiek schreef:Ik vertaal dat naar een gewenning door iedere ochtend vroeg een ommetje te lopen, om dat uit te breiden naar een kwartier/20 minuten.
Maar nu die discpline nog.....
Verander het lopen in fietsen (cycletrainer)
En je hebt precies mijn situatie ;)
Carla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2016, 11:11

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Carla »

Ja dat snap ik wel. en die discipline heb ik ook wel.
Maar mijn vraag is hoe jullie dit gebrek aan energie ervaren. Voel je dat echt lichamelijk?..zwak worden, duizelig, alsof je watten in je hoofd hebt... dus eigenlijk gewoon óp, uitgeput... of word je gewoon moe en wil je slapen. Komt er op enige wijze stress bij kijken?
Op zoek naar info Hypothyreoïdie n.a.v. herkenbare klachten
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier, op zoek naar info

Bericht door Kiek »

Ik voel die moeheid in m'n lijf en hoofd.
M'n ogen willen dicht.
Zonder enige stress.
Als het overdag is, dan dwing ik mezelf een ommetje te maken, sub-actief te worden.
Beetje onkruid wieden. Droger uitruimen. Verborgen hoekjes poetsen. Beker koffie.
Lezen en concentreren kan ik vergeten.
Ik wil overdag niet slapen, want m'n slaapritme is heilig.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie