Klachten door verandering medicatie ?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Ingeborg
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2016, 08:06

Klachten door verandering medicatie ?

Bericht door Ingeborg »

Twee weken geleden heb ik van de internist het advies gekregen om mijn medicatie te veranderen. Dit omdat mijn TSH 0,05 was. Ik slikte Thyrax 100 mgr en heb nu Euthyrox 0,88 mgr gekregen. Voelde me prima en had geen klachten. Afgelopen week toch maar gestart met de nieuwe dosering en sindsdien doet me lichaam meer pijn als voorheen ( heb artrose) , hou vocht vast en ben 3 kilo aangekomen. Dat is niet wat je hoopt bij medicatie verandering. Het liefst zou ik gelijk weer terug gaan naar mijn oude dosering maar wil het ook even een kans geven. Weet ook niet of dit zo snel kan of dat het een toevalligheid is? Heeft iemand hier ook ervaring mee.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten door verandering medicatie ?

Bericht door Kiek »

Hallo Ingeborg,

Omdat je arts vaart op je waarden, is het belangrijk te weten dat je waarden ook afhankelijk zijn van het tijdstip waarop je de TSH/FT4 liet prikken.
En of je je Thyrax/Euthyrox van die dag al in je maag had, of niet.

Je schrijft iets over je TSH.
Toch is je welbevinden afhankelijk van de hoogte van FT4.
De functie van de TSH houdt in dat die z'n best doet om je FT4 op z'n plaats te houden.

Hoe laat ga je in het algemeen naar het lab?

Vriendelijk groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingeborg
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2016, 08:06

Re: Klachten door verandering medicatie ?

Bericht door Ingeborg »

Hoi Kiek,
Mijn vrije T4 was 18 en ik heb het bloed in de middag laten prikken. Mijn medicatie neem ik om 6 uur 's ochtends in. Het toegenomen gewicht is alweer wat afgenomen. Ik denk dat het voornamelijk vocht was. Hoofdpijn is nu ook weg. Gaat gelukkig dus weer beter. Het enige wat ik nu nog merk is dat ik wat labieler (down) ben. Hopelijk is dat ook snel weer weg. Over drie weken moet ik weer bloed laten prikken. Welk tijdstip is dan het beste tijdstip om het te laten doen?
Groetjes, Ingeborg
Plaats reactie