T3 Ratios bij Behandeling

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door laura »

Inmiddels ben ik de afgelopen week in besloten facebook-groepen diverse mensen tegengekomen met T3-monobehandeling.
Zorgwekkende ontwikkeling is dat, al dat gebrek aan kennis.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Trunks81 »

Hallo Laura

Neem aan dat het om een facebook groep buiten nederland gaat ?
KAn me niet voorstellen dat artsen dat in nederland al doen.
Vooral als ik kijk hoe lastig men het al vind om T3 voor te schrijven
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door laura »

hoi,

Het gaat om een Nederlandse groep, maar ik denk dat het om een behandeling in België gaat.
Het gaat niet om een reguliere aanpak.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Trunks81 »

Hallo Laura

Noem eens wat voorbeelden die daar in de groep tegen komt ?
Want natuurlijk op veel andere plekken hoor je alleen de positieve kant van verhaal.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door laura »

hallo Trunks,

Natuurlijk noem ik geen voorbeelden uit een besloten groep.
Daarnaast is dit een forum dat niet gaat over alternatieve aanpakken.
Ervoor waarschuwen is iets anders.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Kiek »

Hallo Manuel,

Toen ik in 1996 begon met het onderzoeken wat er te koop is in de wereld van schildklierhormonen, kwam ik de gekste dingen tegen.
Het bleek niet alleen maar te gaan over mensen met een niet of slecht werkende schildklier.
Maar ook de sport (doping) en andere groeperingen (bodybuilding) bleken gefocust op allerlei hormonen.
De laatste tien jaar heb ik de ontwikkelingen op het alternatieve gebied niet meer intensief bijgehouden.

Welke groepen bestaan er nu op de wereld om wat met schildklierhormonen te doen?
Wat is serieus, en wat niet?

Heb jij nieuwe onderwerpen gevonden?
Je schreef al over ene Wicky die ideeën heeft over labwaarden.
Dat is nieuw voor me.

De alternatieve 'mono-therapie met T3' is weer niet nieuw.
De rT3, een van de inactieve stoffen uit deT4, stoffen die belangrijk zijn om een gebalanceerde omzetting naar behoefte te handhaven, kan verhogen bij ernstig zieke mensen.
Met denkt dat het lichaam energie spaart door meer T4 in het inactieve rT3 om te zetten. Op spaarstand dus.

De alternatieven daarentegen menen dat het zaak is om de rT3 te verlagen door uitsluitend T3 te slikken.
Dan word je beter, zeggen ze. Want geen T4, waaruit rT3 spruit.
Dat is onzin.

Ben jij nog nieuwe feiten tegengekomen?
Ik wil graag bijleren over je speurtocht.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Trunks81 »

Hallo Kiek

Je bent al veel langer actief in deze scene :-) En je zal dus op alle vlakken meer kennis hier over hebben.
En enkele post terug geef je aan Wiggy Saunders die T3 calculatie komt van hem.
Maar gezien je reactie heb je niet zo goede ervaringen met de uitspraken van deze man ?
Wie weet waarom vrouwen qua t3 veel hogere referentie bereik hebben ?

Ondertussen nog even verder gekeken hoe of wat en loop ff vast zal deze donderdag bespreken met mijn endo !
Heb volgende info gevonden

Berekeningen zijn gemaakt op basis van mijn dwerglengte en inhoud :-)

2012 ETA Guidelines: The Use of L-T4 + L-T3 in the Treatment of Hypothyroidism
T4 (56.2 g/day/m 2) = 104.532ug Ratio T4/T3 = 17:1
T3 (16 g/day/m 2 ) = 29.76ug
T3 Schildklierzelf (3.3 g/day/m 2 ) = 6.138ug
T3 Omzetting Lichaam (12.7 g/day/m 2) = 23.622ug Uitgaande gezonden klier en geen omzetting issues

175 ug T4 opname lichaam 75% = 131.25ug T4
150 ug T4 opname lichaam 75% = 112.5ug T4
6.25 ug T3 opname lichaam 75% = 4.69ug T3

Als ik nu dus kijk naar opname lichaam en er vanuit gaande dat het ook echt 75% is neem ik per dag maar 4.69ug T3 op.
Dus is 23.5% minder als wat ik normaal zou aanmaken las ik nog een kliertje had.

Nu kom ik op het volgende en hierin loop ik vast want als ik de labwaardes ga terug rekenen
kom ik hierop uit

1.2nmol/l=7.8mcg
1.5nmol/l=9.7mcg
2.3nmol/l=14.67mcg
2.9*nmol/l=18.87mcg

Als ik in dit lab een mijn maximale waarde heb van T3 2.3nmol. zou dat omgerekend 18.87mcg.
Dan kom ik volgens de bestaande berekeningen aardig wat tekort op totale T3,
Ook is de 1,5nmol/l omgezet maar 9.7mcg t3 dan kom ik op de lichaam omgezette t3 13.922mcg tekort

Nu snap ik wel waarom sommige mensen beter beter functioneren op Cytomel of NSKH
Want als ik kijk naar wat de klier zelf maakt heb je de ratio 17:1`maar nu als je kijkt naar de totale verhouding kom je uit op 3.5:1
Echter is dit nooit helemaal het geval want je zet altijd zelf iets om denk ?
Zou een slechte omzetting andere oorzaken hebben ? Bijnieren ,Cortisol
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Kiek »

De guidelines bieden belangrijk houvast.
En geven veel informatie.
Waar jij g (gram) schrijft, moet zijn µg= microgram.
Wiki schrijft: 1 microgram = 0,000 001 gram.
De µ lukt met Alt m.

Nog een kritische noot over het idee om met oppervlakte te werken, zoals de guidelines doen.
Stel je een plat persoon voor.
En een even groot bol mens.
De oppervlakte kan dezelfde zijn.
De bolle persoon kan wel drie keer zo zwaar zijn als die platte man of vrouw.
Je kunt je voorstellen dat ze niet allebei dezelfde hoeveelheid medicijnen slikken.

De absorptie van een pil T4 is inderdaad grofweg 75%, afhankelijk van je situatie.
Iedere dag is anders. Altijd andere omstandigheden.
De opname/absorptie van een pil T3 is ongeveer 95%.
Onder table 6 van de richtlijn volgen verschillende berekeningen.

Je schrijft verder:
6.25 ug T3 opname lichaam 75% = 4.69ug T3
Dit klopt beter:
6.25 ug T3 opname lichaam 95% = ca. 6 ug T3

En dan maak je een sprong naar labwaarden van T3 die je vergelijkt met een hoeveelheid L-T3.
Dat is een fantasierijk verband, die je misschien en uitsluitend op individueel niveau en labervaring zou kunnen beschrijven.
Rekening houdend met de individuele dagelijkse variatie in schommelingen.
Gister is een andere dag dan vandaag en morgen.

Om dit soort lijstjes in het algemeen vast te pinnen aan bepaalde hoeveelheden T3 kan niet.
Dan krijg je getallen hocus pocus.
Daarnaast is de hoogte/hoeveelheid T3 in je lijf afhankelijk van de behoefte van je lichaam op één bepaald moment.
Het kan zijn dat je lichaam op een punt vindt dat je teveel T3 hebt. Dat zal snel omgezet worden in inactieve stoffen, en de rest afgevoerd naar o.a. de wc.
Dit proces is erg beweeglijk.
Je zult nimmer de natuurlijke verhoudingen/hoeveelheden exact kunnen nabootsen van deze natuurlijke, en unieke dynamiek.

Ieder mens heeft heus een eigen referentiegebiedje van T3.
Dat is een deel van de bekende marge van referentiewaarden van een lab.
Maar het heeft geen zin om zonder gepubliceerd onderzoek je eigen waarden aan lijstjes op te hangen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Trunks81 »

Hallo,

De sprong van T3 naar LT3 is niet gefantaseerd en is berekend vanuit mol x 0.651 = gram.
Bron : Pre-analytic consideratoins 2008 rochel diagnostics gmbh

Dat t3 een betere opname had ik nog niet gelezen of gevonden of gewoon weg overeen gelezen,
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3 Mono Behandeling

Bericht door Kiek »

Hallo Manuel,

Als jouw fantasie echt zou zijn, dan hebben we geen lab meer nodig.
Want dan is alles terug te rekenen vanuit de pil.

Je meent dat je in een bepaalde hoeveelheid vloeistof een bepaalde hoeveelheid medicament oplost, en dan de concentratie berekent. En hoppatee de benodigde hoeveelheid van een pil bepaalt.
Alleen, je vergeet dat je een mens bent. En geen machine.

Bij mensen heb je te maken met grenzen.
Ga maar na welke inhoudsverschillen er bestaan.
De ene heeft de driedubbele inhoud van een ander.
En verder?
Eenzelfde pilletje heeft bij al die mensen weer totaal verschillende effecten.

Je kunt geen bloeduitslag omrekenen in een nauwkeurige hoeveelheid pil.
Je kunt wel zeggen dat het waarschijnlijk niet 0 is, en ook niet meer dan datgene wat je erin hebt gestopt.
Maar wel alle mogelijke hoeveelheden daartussen.
Daar draait het om.

Bij inname van je pil T3 van bijvoorbeeld 10 µg, is de uitwerking van de hoeveelheid beschikbare triiodothyronine naar vrije T3 bij ieder
individu totaal verschillend.
Daarom zijn er geen algemene uitspraken te doen over de ingenomen hoeveelheid en de resulterende hoeveelheid FT3.

Je geeft aan dat hierover iets zou staan in de pre-analytic considerations van Roche uit 2008. Ik vind geen verwijzing.
Heb jij een citaat?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie