maakt nuchter prikken verschil?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Cindy76
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2016, 09:25

maakt nuchter prikken verschil?

Bericht door Cindy76 »

Beste allemaal,

Begin dit jaar is geconstateerd dat mijn schildklier te langzaam werkt. Ik heb medicijnen gekregen en heb virige week bloed geprikt. Waardes zijn 0,18 en 21,8, zou goed zijn volgens de assistente. Nu las ik net ergens dat het wel belangrijk is dat je nuchter bloed laat prikken, dus niet eten/drinken, maar ook geen medicatie. Ik heb een uur voor het prikken wel de medicatie ingenomen (niet gegeten of gedronken verder), was me niet verteld dat ik de medicatie niet mocht nemen. Volgens de assistente heeft het echter geen invloed op de uitkomst, maar ik kan me dat eigenlijk niets bij voorstellen...

Weet iemand of dit wel of geen invloed heeft en of mijn waardes inderdaad ok zijn?

Hartelijk dank!

Groetjes Cindy
Trunks81
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2016, 13:54

Re: maakt nuchter prikken verschil?

Bericht door Trunks81 »

Hallo Cindy

Het heeft zeker invloed op je waardes als je na inname medicatie gaat prikken,
Dan heb een piek in je waardes zitten. Beste is om geen medicatie te nemen voor prikken en direct na prikken dit in te nemen.
Want als ik het ook goed begrepen heb zijn je TSH/T4/T3 in de ochtend het hoogst
Cindy76
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2016, 09:25

Re: maakt nuchter prikken verschil?

Bericht door Cindy76 »

Dank voor de snelle reactie! Ik kon het me ook al lastig voorstellen dat het geen invloed zou hebben. Ik ga deze week gewoon nog een keer laten prikken :)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: maakt nuchter prikken verschil?

Bericht door Kiek »

Nuchter prikken, dat wil zeggen dat je géén levothyroxine inneemt, en vroeg prikt.
- TSH hoger
- FT4 lager

Wél levothyroxine innemen en 's ochtends prikken:
- TSH lager
- FT4 hoger

De T3 maakt niet uit.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie