Sporten en hypothyreoidie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Sporten en hypothyreoidie

Bericht door JanetH »

Beste mensen,

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik op zoek ben naar informatie over instellen van juiste medicatiedosering voor hypothyreiodie, als ook de mate waarin je je kunt inspannen met sporten. Ik fiets al jaren graag op mijn racefiets en doe hiernaast hardlopen.

Bij mij werd vorig jaar een zgn subklinische hypothyreoidie ontdekt, wat mijn al langer bestaande klachten van o.a. kortademigheid bij mn het sporten, als ook vergeetachtigheid, haaruitval , trage stoelgang en vermoeidheid opeens in een ander daglicht stelde. Ondanks dat ik klachten had, vond de huisarts dat we " het" maar aan moesten zien. Toen na een half jaar bleek dat het niet beter werd, de labuitslagen niet opknapten, en ik inmiddels een andere huisarts had, ben ik in septemer 2015 gestart met levothyroxine. Voorzichtig aan met 25 mcg, na 2 weken 50 mcg en toen na 6 weken lab. De cijfers knapten wel op, maar mijn klachten bleven wel.

Ik ben in februari voor het eerst naar internist/endocrinoloog geweest en kreeg diagnose Hashimoto. Levothyroxine dosering is inmiddels 100 mcg, maar krijg de indruk de laatste weken dat ik er alleen maar slechter door ga voelen. Zeer snel hoge hartslag, mn bij sporten loop ik nu echt tegen een grens aan, onverklaarbare spierpijn in de benen, stijfheid 's morgens als ik opsta en sneller dan voorheen vermoeid. Ik wordt een beetje moedeloos merk ik, zeker nu ik beperkt wordt met sporten. Vandaag weer labronde en volgende week internist, maar hoe kom ik aan een goede dosering van mijn medicatie?
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Sporten en hypothyreoidie

Bericht door Rick »

Dag Janet,

Ik heb niet de indruk dat sporten in 1e instantie een andere dosering vraagt.
Om (goed) te kunnen sporten zul je eerst goed ingesteld moeten zijn.
Je klachten klinken nu als overgedoseerd (hyperen).
Het lijkt er op dat je van hypo klachten door de levo aan het hyperen bent geraakt, en dat die 100 mcg teveel is.
Ook als je lang hypo bent geweest, of daar tegenaan hebt gezeten, kan je lijf moeite hebben met het verwerken van 'normale' hoeveelheden T4, en kan dat om een geleidelijke(r) opbouw vragen.
Je zult dus op zoek moeten naar een evenwicht. "Finetunen"
Ben je ineens van 50 naar 100 mcg gegaan, of ook in stappen?
Finetunen kan goed in stapjes van een kwart tablet (6,25 mcg) moeten gaan.

Een bijkomende nare factor kan zijn dat je schildklier nog een (onregelmatige) restwerking vertoont. Dan is stabiel instellen wel problematischer.

Eens je goed bent ingesteld en je weer fanatiek kunt sporten, kan het wel zo zijn dat je je medicatie nog wat moet aanpassen aan je inspanningen.
Gewicht en leeftijd spelen ook mee. Ook zonder sporten is het een kwestie van een vinger aan de pols houden (jaarlijks bloedprikken) en zonodig bijstellen.

Er zijn meerdere sporters hier te vinden. Dit is een algemeen 'sporten en hypo' discussiedraadje:
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=10&t=878
Op Facebook is er ook een groep "sporten en hypothyreodie".

Sterkte!
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Sporten en hypothyreoidie

Bericht door Kiek »

Welkom Janet,

Je zou kunnen nagaan waar jouw punt van evenwicht zit van TSH en FT4.
De hypofyse (TSH) werkt samen met de schildklier (FT4).
Deze relatie is voor ieder individu verschillend.
Het is voor je geboorte meegegeven.

'k Heb een app die dit kan berekenen.
Het is het best om je TSH/FT4 's ochtends nuchter (z o n d e r levothyroine) te laten bepalen.
Heb je een reeks waarden?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: Sporten en hypothyreoidie

Bericht door JanetH »

Er zijn meerdere sporters hier te vinden. Dit is een algemeen 'sporten en hypo' discussiedraadje:
viewtopic.php?f=10&t=878
Op Facebook is er ook een groep "sporten en hypothyreodie".

Leuke discussie met herkenbare verhalen ook wel. Ik ga de genoemde artikelen wel eens lezen alhoewel ik al meerdere tegen ben gekomen op het internet. Jessica Gal's naam komt ook steeds terug, sportarts, maar zij heeft echt niet meer expertise dan andere sportartsen over dit onderwerp. Ik werk in een cardiologisch centrum, en daar keurt 1 dag in de week een sportarts van Papendaal mensen voor een sport medische keuring. Ik heb met haar ook al eens gesproken over waar de kennis over hypothyreiodie en sporten in Nederland zit. Noemde ik de naam van Jessica Gal en zij gaf aan dat Jessica echt niet een autoriteit is.

Enfin, ik begrijp dat ik geduld moet hebben om goed ingesteld te zijn. Waarschijnlijk zit ik nu idd te hoog in mijn dosering. De implicatie hiervan dringt steeds meer tot mij door. Het heeft zeer veel effect op de mate waarin ik kan inspannen en daar baal ik echt gigantisch van. Zat heerlijk in een opbouw naar meer kilometers met lopen. Gisteren heb ik een luttele 5 km op mijn tandvlees gelopen met als resultaat dat ik nu erg moe ben, met spierpijn aan toe zelfs, echt bizar.

Groeten,

Janet
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: Sporten en hypothyreoidie

Bericht door JanetH »

Kiek schreef:Welkom Janet,

Je zou kunnen nagaan waar jouw punt van evenwicht zit van TSH en FT4.
De hypofyse (TSH) werkt samen met de schildklier (FT4).
Deze relatie is voor ieder individu verschillend.
Het is voor je geboorte meegegeven.

'k Heb een app die dit kan berekenen.
Het is het best om je TSH/FT4 's ochtends nuchter (z o n d e r levothyroine) te laten bepalen.
Heb je een reeks waarden?
Dank voor je reactie. Ik ben een nieuwsgierig mens en zou graag willen weten waar je je statistiek/berekening op baseert. Ben je een wetenschapper? Of is dit empirisch onderzoek?

Hier zijn een aantal waarden;
mrt 2015 TSH 9 / FT4 10,1 lab van FlevoZH
mei 2015 TSH 4,16 / FT4 12,2 lab van Saltro
sept 2015 TSH 6,3 / FT4 12,7 lab van Saltro gestart met 25 mcg levothyroxine en na 2 wkn 50 mcg
nov 2015 TSH 5,07 / FT4 16,4 lab van Saltro met 50 mcg
jan 2015 TSH 2,98 / FT4 14 lab van Saltro met 50 mcg

Hierna naar internist die ophoogde naar 100 mcg en gisteren lab geprikt, bij FlevoZH. Uitslag heb ik dus nog niet.

Ben benieuwd.

Groet,

Janet
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Sporten en hypothyreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Janet,

De berekeningen zijn gebaseerd op een formele theorie, die de relatie van TSH met FT4 omrekent in een set point-waarde.
Zie hiervoor de link onder mijn naam.
Nee, ik ben geen wetenschapper. Ik heb het geluk enkele onderzoekers te kennen, en vragen te kunnen stellen.
Zoals over de relatie van TSH met de FT4. Dat heeft geresulteerd in onderzoek, waaruit de app is voortgekomen.
Zolang allerlei partijen bezig zijn met aanvullend onderzoek naar kwaliteit van leven (en dat duurt en duurt en duurt), meen ik dat mensen met een hypothyreoïdie daarop niet hoeven te wachten. Het heeft mij inzicht gegeven. En ik hoop anderen ook. Daarom speel ik met de app op het forum.

Je weet dat de TSH een dag- en nachtritme heeft, 's nachts het hoogst en 's middags het laagst. Sommige mensen hebben een sterke TSH-ritmiek (die soms zelfs > 50% van de ref.-waarde bestrijkt), anderen vlakker. Daarnaast zijn de waarden makkelijk te beïnvloeden door allerlei factoren. Daarom is het best om 's ochtends vroeg naar het lab te gaan, zonder levothyroxine (L-T4) in je maag. Zo krijg je waarden die goed met elkaar te vergelijken zijn.
De werking van de app is gebaseerd op deze voorwaarden.

Hieronder jouw curve. Je set point staat met alle waarden ongeveer op een TSH van 2 mU/l met een FT4 van 15 pmol/l.
Een setje TSH-FT4 is eruit gegooid: het rode kruisje aan de rechter kant.
Je lijkt te weinig levothyroxine te gebruiken. Het lijkt het beste om iets onder het oranje sterretje te zitten.
De onzekerheid is dat je waarden hebt uit het Flevo en van Saltro. Ik weet niet of ze dezelfde apparatuur gebruiken.

Kiek
http://www.schildklier-forum.nl/downloa ... iew&id=231
Bijlagen
Janet.jpg
Janet.jpg (39.8 KiB) 873 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: Sporten en hypothyreoidie

Bericht door JanetH »

Kiek schreef:Hallo Janet,

De berekeningen zijn gebaseerd op een formele theorie, die de relatie van TSH met FT4 omrekent in een set point-waarde.
Zie hiervoor de link onder mijn naam.
Nee, ik ben geen wetenschapper. Ik heb het geluk enkele onderzoekers te kennen, en vragen te kunnen stellen.
Zoals over de relatie van TSH met de FT4. Dat heeft geresulteerd in onderzoek, waaruit de app is voortgekomen.
Zolang allerlei partijen bezig zijn met aanvullend onderzoek naar kwaliteit van leven (en dat duurt en duurt en duurt), meen ik dat mensen met een hypothyreoïdie daarop niet hoeven te wachten. Het heeft mij inzicht gegeven. En ik hoop anderen ook. Daarom speel ik met de app op het forum.

Je weet dat de TSH een dag- en nachtritme heeft, 's nachts het hoogst en 's middags het laagst. Sommige mensen hebben een sterke TSH-ritmiek (die soms zelfs > 50% van de ref.-waarde bestrijkt), anderen vlakker. Daarnaast zijn de waarden makkelijk te beïnvloeden door allerlei factoren. Daarom is het best om 's ochtends vroeg naar het lab te gaan, zonder levothyroxine (L-T4) in je maag. Zo krijg je waarden die goed met elkaar te vergelijken zijn.
De werking van de app is gebaseerd op deze voorwaarden.

Hieronder jouw curve. Je set point staat met alle waarden ongeveer op een TSH van 2 mU/l met een FT4 van 15 pmol/l.
Een setje TSH-FT4 is eruit gegooid: het rode kruisje aan de rechter kant.
Je lijkt te weinig levothyroxine te gebruiken. Het lijkt het beste om iets onder het oranje sterretje te zitten.
De onzekerheid is dat je waarden hebt uit het Flevo en van Saltro. Ik weet niet of ze dezelfde apparatuur gebruiken.

Kiek
http://www.schildklier-forum.nl/downloa ... iew&id=231

Hoi Kiek,
Dat is nog eens een artikel! Maar interessant. Het klopt dat ik te laag gedoseerd was ten tijde van de laatste meting. Daarom door de internist verhoogd naar de 100 mcg nu. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat dat nu te veel is en ben benieuwd welke waardes uit het lab komen. Ik hoor dat volgende week. Dank voor je antwoord en berekening. Ik zal je tzt laten weten of ik op deze set point-waarde uitkom.
Groet,

Janet
Plaats reactie