Weer hypo :(

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Weer hypo :(

Bericht door Kiek »

Ik heb nog nooit gehoord van dunnevezelneuropathie.

Welke naam je er ook aan geeft:
dat bij een hypothyreoïdie allerlei pijnen en pijntjes voorkomen ervaar ik ook.
Goed instellen en verder zo gezond mogelijk de wereld tegemoet.
Dat werkt voor mij het beste.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
chocolacaat
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2016, 12:45

Re: Weer hypo :(

Bericht door chocolacaat »

Pijnen en pijntjes. Tja. Google maar eens op small fiber neuropathy of kijk eens op pubmed. Gezond leven en een goede instelling helpt niet meer. Ik heb zomaar het vermoeden dat wat ik 24/7 ervaar niet hetzelfde is als wat jij daaronder verstaat.

http://www.pijn.com/nl/patienten/oorzaa ... uropathie/

http://digitalarchive.maastrichtunivers ... acb/ASSET1

Maar ik kom hier voor mijn Hashimoto. Ga over op 100 en dan afwachten wat het resultaat is.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Weer hypo :(

Bericht door Kiek »

Dank je voor je links.
En inderdaad is jouw pijn de mijn niet. En omgekeerd.

Het zoeken naar een lichamelijk oorzaak voor pijn bij dunne-vezel-neuropathie, blijkt een grote opgave te zijn.
In de thesis blijkt dan ook uit niets dat er een tastbare vooruitgang is geboekt.
De auteur is in dit opzicht dan ook terecht zeer bescheiden.

Als je moet wachten op een oplossing uit deze hoek, dan kun je je beter richten op andere onderwerpen.

Dat een (te) lage TSH bij een dunne vezel neuropathie laag normaal zou moeten zijn blijkt niet uit deze thesis.

De ervaring leert dat veel mensen pijn hebben als gevolg van de onnatuurlijke wisselingen van niveau van schildklierhormonen.
Daarnaast is het best om op die TSH/FT4-waarden te mikken, die het beste zijn voor je lichaam.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Weer hypo :(

Bericht door ineke »

Kiek schreef:Ik heb nog nooit gehoord van dunnevezelneuropathie.

Dank je voor je links.
Kiek, hier info over dunne vezelneuropathie, het bestaat toch echt.
Wat is dunnevezel-neuropathie?
Dunnevezel-neuropathie (DVN) is een aandoening waarbij vooral de dunne zenuwvezels niet goed functioneren.
DVN is een vorm van polyneuropathie (poly = veel, neuropathie = zenuwziekte).
(Polyneuropathie heb ik trouwens ook)

chocolacaat schreef:Pijnen en pijntjes. Tja. Google maar eens op small fiber neuropathy of kijk eens op pubmed. Gezond leven en een goede instelling helpt niet meer. Ik heb zomaar het vermoeden dat wat ik 24/7 ervaar niet hetzelfde is als wat jij daaronder verstaat.
Maar ik kom hier voor mijn Hashimoto. Ga over op 100 en dan afwachten wat het resultaat is.
Chocolaat,

Hier heb je meer en beter info wat dvn inhoudt.


In UMC Maastricht is een speciaal onderzoekscentrum aanwezig:
http://www.spierziektencentrummaastrichtumc.nl/

oorzaken van dunnevezelneuropathie:
•suikerziekte
•aandoeningen van het afweersysteem (bv schildklierafwijkingen, ziekte van Sjögren, sarcoïdose),
•infecties (bv ziekte van Lyme, HIV),
•giftige stoffen (bv alcohol, chemotherapie, een overdosis van vitamine B6),
•erfelijke aandoeningen (bv natriumkanaal aandoening, familiaire amyloïdose, ziekte van Fabry).

Zie uitgebreid op de link hierboven vermeld



Op de site van VSN = Vereniging voor mensen met Spierziekten Nederland:
Wat is dunnevezel-neuropathie (DVN)?
Dunne zenuwvezels in ons lichaam zijn verantwoordelijk voor de pijn- en temperatuurzin en de autonome functies, dat zijn functies die onbewust plaatsvinden zoals de regeling van bloeddruk en zweten. De dunne zenuwvezels zijn de eindtakjes van de zenuwen, zij lopen vlak onder de huid.
Dunnevezel-neuropathie (DVN) is een aandoening waarbij vooral de dunne zenuwvezels niet goed functioneren. Het is een vorm van polyneuropathie (poly = veel, neuropathie = zenuwziekte).

Als alleen de dunne zenuwvezels zijn aangedaan, is er sprake van een dunnevezel-neuropathie. Wanneer de dikke zenuwvezels zijn aangedaan, noemen we het een polyneuropathie.
Soms gaat het om een gemengde polyneuropathie, dan doen zowel dikke als dunne zenuwvezels mee.

Verschijnselen van DVN
Verschijnselen van dunnevezel-neuropathie kunnen zijn:
een brandende, prikkelende of schietende pijn;
gevoelsstoornissen: verminderd gevoel voor warmte of koude, verminderd gevoel voor pijnprikkels;
maag- en darmklachten;
schommelingen van de bloeddruk;
hartkloppingen;
meer of juist veel minder zweten dan voorheen;
droge ogen of mond;
seksuele problemen waaronder impotentie.

Wat zijn de oorzaken van DVN?
Een dunnevezel-neuropathie kan door verschillende oorzaken ontstaan, zoals:
diabetes mellitus (suikerziekte), dit is de meest voorkomende oorzaak;
een gestoorde glucosetolerantie;
bepaalde auto-immuunziekten - ziekten van het afweersysteem - zoals de ziekte van Sjögren, sarcoïdose of vasculitis (ontsteking van de vaten);
coeliakie (glutenintolerantie);
HIV;
bepaalde medicijnen;
alcoholmisbruik;
een tekort of overschot van een bepaald vitamine;
erfelijke aandoeningen zoals een aandoening van de natriumkanalen.

Bij een deel van de patiënten (ongeveer 30%) wordt geen oorzaak gevonden, dan spreekt men van een idiopathische dunnevezel-neuropathie.
https://www.spierziekten.nl/overzicht/d ... hijnselen/


Daar is ook het MYOcafe aan verbonden:
dunnevezel-neuropathie 15 Gesprekken
http://myocafe.spierziekten.nl/?diagnos ... europathie


Dit is een standaard van de NHG en hier gaat het ook over sensorische neuropathie:
https://www.nhg.org/sites/default/files ... pathie.pdf




.
chocolacaat
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mar 2016, 12:45

Re: Weer hypo :(

Bericht door chocolacaat »

Dank je.
Plaats reactie