Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kofreaked
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2016, 01:02

Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Kofreaked »

Ha mensen even voorstellen!

Ik ben Koen 26 jaar en te horen gekregen dat ik een trage schildklier heb.

TSH: 150+
T4: 5
Lengte: 1.71
Gewicht: 68

Stukje geschiedenis... De afgelopen jaren veel geklaag over vermoeidheid, consulten gehad met een psycholoog waarbij ik de vermoeidheid moest accepteren...zo gezegd zo gedaan. Op vakanties(zuip vakanties) wellicht paniekaanvallen ondervonden(wil ik nooit meer mee maken), en slapeloosheid.(ga dan al snel over mijn grens, iedere dag feesten, weinig slapen en drinken). Maar ja, wist ik veel. Hiervoor ook terug naar de psycholoog, en mindfullness voorgesteld gekregen. Niet mijn ding. Ik ben de laatste jaren ook onbewust best wel veranderd in mijn doen en laten, minder enthausiast, vrolijk etc.
Ik was vroeger altijd een vrolijk actief menneke :)

De laatste periode werden de klachten erger, bij sporten werd ik vaak misselijk, duizelig, droge mond, braakneigingen.
ik dacht zelf dat ik niet fit was, dus ging 5 keer in de week sporten... Ben een doorzetter, Niets veranderde :(
Ook heb ik me best depressief gevoeld de laatste tijd, echter wist ik niet waar dit vandaan kwam. Zal wel degelijk ook met mijn werk hebben te maken (in de gehandicaptenzorg, onregelmatige dagen en diensten en uiteraard een verantwoordelijk beroep en hoge werkdruk.)Al met al; ik ben op.
Lig ook vaak na het werk op bed te slapen. (en dat met 26 jaar)?

Voor de symptomen bij het sporten ben ik wederom naar de huisarts gestapt en eindelijk een oorzaak. :?: :!:

Voor mij een opluchting dat ik te horen kreeg dat ik een trage schildklier heb. Werd er emotioneel van toen ik het hoorde... Zo lang rond gelopen met symptomen, waaronder... moeite hebben met opstaan, snel moe, weinig willen ondernemen, vlak gevoel in mijn hoofd. Waarna ik mezelf telkens vermande en dit probeerde weg te zetten. Voelde me eindelijk begrepen.
De andere symptomen zoals dikker worden was bij mij niet van toepassing

Al het gene wat hier boven staat zou ik uiteraard uitgebreider kunnen beschrijven, want dat is het zeker.

Ik ben begonnen met euthyrox 112mcg.
Enige lichte verbetering, maar zeker nog niet tevreden :P .(nu 4 weken bezig)
Ik word over 2 weken geprikt op TPO (hoop negatief)

Ik hoop dat ik het sporten straks kan op pakken zonder misselijk te zijn of duizelig.
Ik heb namelijk periodes gehad waarbij ik dit niet had, en hard deed trainen.
Sinds ik ben begonnen is mijn huid lichtelijk verbeterd, maar de rest van de symptomen blijf ik nog wel houden (duurt wel even, gezien het instellen).
Ohja, en eet aanzienlijk minder.
Even rustig aan doen met sporten ter advies van de huisarts.

Nu vraag ik me ook af.
Ik heb ook al jaren last van een verstopte neus, en neusslijmvlies blijft ontsteken... vervelend harde snotjes en korstvorming die niet vanzelf naar buiten komen. zit toch redelijk vaak in mijn neus te pulken zonder dat ik het door heb, om dit weg te halen. (wil hier van af)

Ik heb namelijk alles geprobeerd (ontstekingsremmers etc), antibiotica, neussprays, zalven, spoelen.
De symptomen blijf ik houden. niets helpt.

onlangs hiervoor een operatie gehad(december), waarbij ze mijn voorste neusslijmvliezen hebben verbrand, waarbij deze doen slinken.
echter de geirriteerde slijmvliezen blijf ik houden. meerdere mensen ervaring? Ik lees namelijk dat de schildklier onnoemelijk veel doet in je lichaam. wellicht ook de slijmvliezen. (ik wist toen nog niet dat ik een trage schildklier had).

De bovenstaande symptomen gooide ik altijd op mijn neus, loop maar eens een hele dag rond met een dichte neus. Bij mij is dit dus vaak chronisch.
Ik hoop hier straks ook minder last van te hebben... :/

ik ben benieuwd of mensen deze symptomen ook hebben of hebben gehad. :ugeek:

Ik merk trouwens dat ik erg veel bezig ben met mijn symptomen, wellicht zal dat verminderen wanneer ik mij beter voel.
Ik hoop dat ik weer vooral de oude wordt, dus ik probeer vooral positief te blijven en wachten op resultaten!!! :mrgreen:


Groetjes Koen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Teun »

Dag Koen, welkom op het forum. Ik ben blij voor je dat er eindelijk iets gevonden is voor je klachten. Hoop dat je je snel beter voelt. Dat kan nu echt nog niet, zeker niet als ik je waardes zie. Wees je ervan bewust dat je lichaam weer moet herstellen en dat het een tijdje kan duren. Dat je waarschijnlijk nog etterlijke malen een dosiswijziging moet krijgen voor je goed zit in je bloedwaardes, die echt flink moeten verbeteren en vooral jezelf goed voelt. Ik heb inmiddels geleerd dat het laatste het belangrijkste is.
Probeer dit te accepteren. Zorg goed voor jezelf, luister naar je lijf en heb vertrouwen. Dan voel je je misschien snel weer een jonge vent. En wordt je echt wel weer de vrolijke vent van vroeger.
De klachten van neusslijmvlies ken ik niet en ik weet ook niet of dat bij de schildklieraandoening hoort. De andere verschijnselen heel herkenbaar. Ook dat je emoties even naar boven kwamen na de diagnose is heel goed. Je hebt waarschjnlijk de afgelopen jaren steeds gevochten tegen jezelf, laat dat los, scheelt echt in je energie. Depressief voelen etc. het hoort er allemaal bij. Hoop dat je de vragen die je hebt gewoon hier plaatst. Hier zijn mensen op het forum met een enorme hoeveelheid ervaring en kenns, ik heb in ieder geval veel opgestoke, ook door de verhalen van anderen te lezen en de reacties daarop. Maar eerst heel veel beterschap.
sopje
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 sep 2015, 09:28

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door sopje »

Hoi welkom :P
Ik heb ook altijd last van een verstopte neus.
S morgens moet ik alrijd neussprayen en dan zo rond 7 uur s avonds raakt hij weer verstopt.
Heel irritant.
Vooral de linkerkant doet moeilijk, vaak pijnlijk achter mijn jukbeen en tranend oog.
Nu denken ze dat het hooikoorts klachten kunnen zijn en krijg ik medicijnen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door laura »

hallo Koen,

Mogelijk dat dit je op weg helpt: http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... ertje.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kofreaked
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2016, 01:02

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Kofreaked »

Ik hen de laatste periode erg weinig eetlust(veel minder dan voorheen), vanmorgen moeten braken... en ben nog steeds veel moe enz.

Is dit normaal na een maand 123mcg euthyrox ?
Ik eet halve porties :s en voel me gewoon leeg en futloos
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Rick »

Oeh, dit verhaal klinkt heeeeeel bekend.
Haast 1:1 mijn voorgeschiedenis.
Inclusief neusklachten. Geen verstopte neus, maar wel korsten enzo (lekker smakelijk) Daarvoor had ik een spray van de huisarts - maar ben de naam ff kwijt. Dat werkte wel goed.

Het heeft mij 2 jaar gekost om behoorlijk ingesteld te raken.
In de 2 jaar daarna nog eens wat opgehoogd, tot bijna 200 mcg thyrax.
Toen was ik jarenlang stabiel (tot het gedoe met thyrax)

Je hebt denk ik nog even te gaan, vooral als je heel lang (onbewust) hypo bent geweest. Vooral omdat je bloed pas stabiel is na 6 weken.
Reken op een proces van ophogen - beter voelen - terugval - prikken - ophogen - beter voelen - terugval - enz
Ga je bloedwaardes en hoeveelheid SK-hormoon bijhouden (bv in een excel) en beschrijf erbij hoe je je voelt. Houd ook je sportactiviteiten bij. Weet de referentiewaardes van je lab, en wat jouw waardes zijn. Laat steeds 's ochtends rond hetzelfde tijdstip nuchter (zonder SK-medicijnen) je bloed prikken.
En laat ook eens je Vitamine D en B12 checken. Fit voelen, minder gevoelig voor griep/verkoudheid etc heeft ook daar mee te maken.
Kofreaked
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2016, 01:02

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Kofreaked »

Hee Rick,

Stiekem toch fijn om te horen, dat de verhalen overeenkomen. Je voelt je nu wel goed, zonder bijwerkingen?

Het vervelende nu is dat ik na het werk op bed moet liggen en letterlijk moet gaan slapen wil ik nog wat aan de rest hebben van de dag

En de korstjes in de neus zijn ook weg?

Hoelang heeft jou proces geduurd?

Gr Koen
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Rick »

Dag Koen,

Hier 'the story of my life': http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... f=10&t=713
Kofreaked
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2016, 01:02

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Kofreaked »

Vandaag resultaten binnen.
Had wel de medicatie voor het prikken ingenomen.

TSH: 2.6
T4: 18.2
Anti-TP: <1000

Maar de symptomen als vermoeidheid is nog steeds aanwezig of snel energie kwijt :/ dit is normaal?

Ik moet nog gewoon doorgaan met 112mcg.
En een afspraak met de internist maken, om de anti tp mee te bespreken.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ha mensen even voorstellen een nieuwkomer

Bericht door Teun »

Ik vind dat je in korte tijd heel erg veel vooruit bent gegaan met je waardes. Ik zou bijna vragen hoe je dat geflikt hebt. Je kwam van heel ver. Niet zo gek overigens dat je je nog niet lekker voelt. Je lichaam moet zich aanpassen aan de nieuwe situatie en dat in zo'n korte tijd. Het advies om een goed beeld te krijgen is wel je te laten prikken voordat je de medicatie hebt ingenoemen en elke keer op ongeveer dezelfde tijd op het zelfde lab.
Plaats reactie