Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

]Hoi,

Heb me gisteren nog eens goed ingelezen, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en besloten om na 4 maanden over te stappen op tirosint. Heb a.s. maandag een gesprek met de huisarts. Lees eigenlijk alleen positieve ervaringen hiermee.

Omdat ik toch nog aan het finetunen ben en steeds meer last begin te krijgen van bijwerkingen. Leek me dit een goede keuze.

Mochten er mensen zijn die dit middel ook gebruiken, hoor ik graag jullie ervaringen.

Fijn tim om van jou te horen dat het zo goed uitpakt!
MarionJE
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door MarionJE »

MarionJE
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2016, 20:38
Contacteer: Contacteer MarionJE
Help, wie kan mij helpen of enigszins adviseren!
Berichtdoor MarionJE » 31 jul 2016, 14:31

Ook ik ben in april overgestapt van 112,5 mcgr Thyrax naar 112,5 mcgr Teva Levothyroxine.
Na tien dagen helemaal hyper, verlaagd naar 106,25 mcgr. Na een poosje weer heel hyper.
Toen verlaagd naar 100 mcgr , na vijf weken weer helemaal hyper, heel erg bijna niet vol te houden.
Nu drie dagen geen levothyroxine ingenomen.
Morgen ga ik weer beginnen, wat zal ik doen 75 mcgr of 87,5 mcgr.?
Wil niet graag weer hyper worden.
Ben liever iets Hypo dan Hyper.
Heb nog geen bloed geprikt, want voel na jaren heel goed hoe het zit met mijn lichaam, als ik na vijf weken weer hyper ben, zegt dat mij genoeg.
Lang verhaal, maar ik was goed ingesteld op thyrax, gebruikte altijd dezelfde dosis ,
Zomers iets minder dan in de winter, dit in overleg met de internist.

Wel had ik altijd rare uitslagen hoge tsh en hoge ft4, maar voelde me daar redelijk goed bij.
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Hoi,

Vandaag overgezet naar tirosint, ga zo naar de apotheek. Ben er blij mee! Ga van 112,5 mcgr teva naar 112 mcgr tirosint. Huisarts vond het het proberen waard en hoopt net als ik dat ik me weer wat beter ga voelen.

Fijne dag!
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Hoi,

Vandaag overgezet naar tirosint, ga zo naar de apotheek. Ben er blij mee! Ga van 112,5 mcgr teva naar 112 mcgr tirosint. Huisarts vond het het proberen waard en hoopt net als ik dat ik me weer wat beter ga voelen.

Fijne dag!
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Suffy »

Hallo Marion,

Dat hyperen lijkt mij geen fijn gevoel.
Maar hoe kom je aan een verhoogde TSH en een verhoogde FT4?
Is daar al eens naar gekeken?

Lees dit topic eens, kijk bij punt 6:
http://www.schildklier-forum.nl/viewtopic.php?t=1180

Als je je meer hypo wilt voelen zou ik 75 mcg gaan nemen.
Ben je niet misselijk van Teva en stinken de tabletten niet? Hoor ik hier vaker van Teva.
Ben blij dat ik Euthyrox heb na overstap van Thyrax.

Ben heel benieuwd Elisabeth hoe de Tirosint zal gaan werken bij jou. Fijn dat je huisarts dit het proberen waard vindt.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door ElsLammie »

goede avond allemaal!

Even een snelle update.
Het is nu iets meer dan 3 weken geleden dat de dosis verlaagd is van 225 naar 200 n.a.v. mijn bloedwaarden na iets meer dan 3 weken na de overstap van Thyrax naar Levothyroxine Teva. Ik merk nu eigenlijk pas hoe beroerd ik was een paar weken geleden en kan nauwelijks geloven dat ik door heb kunnen werken... weliswaar werk ik 24 uur (ma, wo, vr) maar het was hartstikke druk toen...

Ter herinnering mijn waarden waren na 3 weken Levothyroxine Teva TSH 0.040, FT3 2,1 en FT4 24. :shock:

Nu ben ik nog wel veel moe en veel spierpijn als ik te snel te veel wil doen en heel soms hartkloppingen als ik me ergens te druk over maak, maar vergeleken met 3 weken geleden gaat het echt stukken beter! Wat ben ik blij dat ik eerder ben gaan bloedprikken dan dat de apotheker adviseerde.

Ik ga gewoon zo door voorlopig. Ik hoef pas na 3 maanden weer bloed te prikken gelukkig (of eerder als ik dat nodig vind)
Maar de kosten... heb net weer een dikke rekening betaald eigen risico... :roll:

Ik blijf uiteraard meelezen de komende tijd!

Groetjes Ella

PS ik heb vandaag de 2e vragenlijst van Nivel gekregen en ingevuld de 6 weken waren voorbij, er volgt over 6 weken nog een laatste vragenlijst!
elizabeth27
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door elizabeth27 »

Hoi ElsLammie,

Fijn dat je je nu weer wat beter voelt! Hopelijk blijft dat zo. Hier in het begin ook best tevreden over de teva. Maar de laatste weken veel last van bijwerkingen. Ben nu of beter ga nu aan de tirosint.

Door een foutje van de apotheek ( hadden 13 mcgr besteld I.p.v. 112mcgr. ) kan ik morgen de juiste dosering ophalen. Zonder leesbril gisteren niet gezien dat ik de verkeerde had.... maar na een telefoontje... ze wisten het meteen omdat ik de enige in hun bestand ben die tirosint gebruikt. Krijg eerst voor 15 dagen mee en moet omgerekend per maand 7,80 bij betalen.
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Henny »

Hallo,
Ben 6 april overgestapt van thyrax naar levothyroxinenatrium van teva. 8 weken geslikt maar heel veel bijwerkingen.
Misselijk, extreem moe, onrust gevoel van binnen, trillen enz. Op aanraden van de internist 30 juni overgegaan op euthyrox .
Met teva was tsh1,8 en vrij t4 19,3 vrij t3 3,6 (waardes 0,3-4,5 12-22 2,6-5,7) nu 5 weken euthyrox geslikt en voel me nog steeds allesbehalve goed, erg moe nog steeds, slaperig, zware ogen, gejaagd van binnen enz. Gisteren bloed geprikt en vandaag uitslag tsh 3,73 en vrij t4 11. Wat vinden jullie nou van deze waardes, volgens de huisarts alles prima. Maar voel me niet prima.graag wat tips.
vlaggetje
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:55

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door vlaggetje »

Hoi henny,

Voor de meeste mensen is een tsh van 3,37 hoog en een ft4 van 11 laag.
Wat zijn de referentiewaardes van je laboratorium?
Ik zou zeggen je kunt nog ophogen, je klachten lijken op hypoklachten.

Helaas kan je die onrust gevoelens krijgen van zowel hyper als hypo heel vervelend.
Ik zou de arts voorstellen nog wat op te hogen,

Met vriendelijke groet Janet
Henny
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2015, 17:50

Re: Topic voor ervaringen van overstappers levothyroxine

Bericht door Henny »

Hoi Janet,
Referentiewaardes zijn tsh 0,3 - 5,6 en ft4 7 - 16. De huisarts belde net en zei prima waardes dus niks veranderen.
Zei dat ik me helemaal niet prima voelde, maar ze had het niet over ophogen. Slik nu 62,5 Mg dus ga denk ik ophogen
naar 75 Mg. Dat kan toch wel.
Plaats reactie