toxisch adenoom en graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Jenny »

Klopt, je TSH loopt achter bij wat je voelt. Om een goed beeld van je waarden te krijgen moet je 6 weken op dezelfde dosis zitten en het liefst voor je dagelijkse dosis gaan bloed prikken.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Ik heb gisteren geen schildkliermedicijn (L-Thyroxine) genomen en voel mij sinds deze namiddag iets rustiger. Het gejaagde gevoel begint af te nemen. Ik hoop dat dit zo blijft. Toen ik een paar dagen geleden 110 hartslag had en een bloeddruk van rond de 15 (zelfs met Inderal te nemen) wist ik zeker dat ik teveel schildklierhormoon had, maar dan niet door de L-Thyroxine want ik nam al geruime tijd steeds dezelfde dosis. Ik verlaagde mijn dosis met stapjes van 6.25 en toch bleef de T4 stijgen.

Jenny, ik denk dat ik tot dinsdag (dan komt de huisarts bloed prikken) geen schildklierhormoon ga nemen omdat ik bang ben dat als dit een nodus is die zomaar schildklierhormoon in mijn bloed spuit, ik terug ga hyperen als ik schildklierhormoon neem. Wat denk jij hiervan ? Ik weet echt niet wat te doen om goed te doen. Ik wil vooral geen hyper gevoel meer. Ik ben op minder dan twee weken 3 kg vermagerd en heb al weken geen eetlust meer. Het is heel raar want ik heb het gevoel honger te hebben maar heb in niets trek. Dit is deze keer dus anders dan de eerste keer toen ik hyper werd met het toxisch adenoom, toen kon ik niet stoppen met eten. Ik ben nu zo moe en voel mij echt belabberd.

Ik heb nog veel geluk dat mijn huisarts bereid was iedere week de schildklier te testen, want de meesten zeggen van "dit kan niet hoor Mevrouw want de schildklier stond goed een maand geleden"

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Jenny »

Je hebt een prima huisarts Line, maar overleg dinsdag even met hem wat het beste is. Hier op het forum kun je ook lezen wat de behandeling van een nodus/toxisch adenoom is.

Fijne Paasdagen! Voor jullie geen vrije dag op 2e Paasdag he? Of toch wel?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Ook fijne Paasdagen gewenst. Maandag hebben wij wel verlof.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hierna geef ik jullie eerst de referentiewaarden van mijn labo :

- voor de FT4 (0.93 - 1.70)
- voor de FT3 (2.57 - 4.43)
- voor de TSH (0.270 - 4.200)

Op 14 april stond de T4 op 1.68 met een TSH van 1.53. Ik voelde mij super hyper en ben op 17 april gestopt met het schildklierhormoon. Vijf dagen later stond de T4 op 1.36 en de TSH op 2.57. Nu op 30 april staat de T4 op 1.30 en de TSH op 2.44. Ik had verwacht dat de T4 meer zou gezakt zijn na twee weken niets meer te nemen. Het is dus echt een raadsel. Zou het kunnen dat er nog een stukje schildklier werkzaam is ? Zoals ik al zei heb ik geen anti-Tshr, maar wel anti-TPO antistoffen die op 12.7 staan (ref 0.0- 5.6).

Ik heb ook nooit een dosis schildklierhormoon genomen zoals andere lotgenoten waarvan de schildklier helemaal niet meer werkt. Ik heb nog steeds angstgevoelens en paniekaanvallen, maar de gejaagdheid is tenminste weg. Kunnen die angstgevoelens en paniekaanvallen een gevolg zijn van de enorme schommelingen die ik de laatste maand heb gehad. Zoals ik in mijn vorig mailtje zei sprong mijn T4 van 1.23 naar 1.68 op 3 weken tijd en dit terwijl ik mijn dosis L-Thyroxine verminderde omdat ik een gejaagd gevoel had.

Volgens mijn endocrinoloog is er niets aan de hand met mijn schildklier, maar zij kan die schommelingen ook niet verklaren. Zij gelooft ook niet dat ik hyper kon zijn met een T4 waarde aan de bovengrens. Volgens haar heb ik een depressie, maar volgens mij is er toch iets niet pluis met mijn schildklier.

Ik nam 75 mcg iedere dag 's avonds 3 à 4 uur na het avondeten. Mijn lichaam kan 75 mcg toch niet omtoveren in een hogere dosis om van 1.23 naar 1.68 T4 te gaan op drie weken tijd.

Ik heb dus het gevoel dat er nog een deel van mijn schildklier werkt, maar ik zou graag jullie opinie hierover kennen. Een toxisch adenoom (waarvoor ik in 2010 met raj werd behandeld) kan het niet zijn, want de TSH staat normaal.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Jammer dat ik geen respons krijg. Ik zou die schommelingen van de T4 nog begrijpen indien ik nog Anti-Tshr had. Die antistof heb ik wel gehad, maar die staat nu op minder dan 1. De schommelingen hebben geen deugd gedaan. De endo die dan ook nog beweert dat ik niet hyper kon zijn met een T4 aan de bovengrens, want de cijfertjes staan juist. Ik weet hoe het voelt om hyper te zijn, maar zij beweert dat ik maar anti-depressiva moet nemen. Het opgejaagde gevoel ging wel weg nadat ik gestopt ben met het schildklierhormoon; maar de angstgevoelens die zijn er nog.

Is er echt niemand op het forum die zoiets heeft meegemaakt ?

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Jammer dat ik geen respons krijg. Ik zou die schommelingen van de T4 nog begrijpen indien ik nog Anti-Tshr had. Die antistof heb ik wel gehad, maar die staat nu op minder dan 1. De schommelingen hebben geen deugd gedaan. De endo die dan ook nog beweert dat ik niet hyper kon zijn met een T4 aan de bovengrens, want de cijfertjes staan juist. Ik weet hoe het voelt om hyper te zijn, maar zij beweert dat ik maar anti-depressiva moet nemen. Het opgejaagde gevoel ging wel weg nadat ik gestopt ben met het schildklierhormoon; maar de angstgevoelens die zijn er nog.

Is er echt niemand op het forum die zoiets heeft meegemaakt ?

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Ik wou dat ik wist wat het is.

Ik vraag me toch af of zo'n toxisch adenoom raar kan doen.
Ik kan me voorstellen dat hij de boosdoener is.
Zo'n ding kan onafhankelijk van de hypofyse werken, dacht ik.

Helaas met vreselijke foto :-( http://www.spreekuurthuis.nl/themas/sch ... air_struma
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Suze,

Ik heb daar ook al aan gedacht, maar volgens de endo werd het toxisch adenoom uitgeschakeld door het raj. De huisarts zal iedere week bloed prikken om te zien in welke richting die schildklier nu gaat. Ik zal je zeker op de hoogte houden. Ik ben nog niet met die anti-depressiva begonnen omdat ik het gevoel heb dat het allemaal met die schildklierschommelingen te maken heeft.

Hartelijk dank voor je antwoord.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Nog eens de referentiewaarden eerst geven :

FT4 : (0.93 - 170)
FT3 : (2.57 - 4.43)
TSH : (0.270 - 4.200)

Ik ben sinds 17 april volledig gestopt met schildklierhormoon te nemen en nu zijn de waarden :

FT4 : 1.12
FT3 : 2.86
TSH : 2.68

Het blijft dus een mysterie waarom de T4 in drie weken naar de bovengrens steeg.

Ik heb het opgejaagde gevoel niet meer, maar heb nog steeds angstgevoelens en paniekaanvallen. Tijdens die aanvallen krijg ik een druk op de borst en heb dan een raar gevoel in de armen. Dit zijn symptomen die ook bij burn-out passen. Zijn er andere lotgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt na een hyper episode en kan dit nog een tijdje blijven duren zelfs al staan de waarden terug normaal ?

Ik sta nogal weigerachtig om met AD (Sipralexa) te beginnen indien deze symptomen door de enorme schildklierschommelingen kunnen veroorzaakt zijn.

Sinds ik schildklierproblemen heb, heb ik wel sneller een paniekaanval, maar niet zo erg als nu. Ik neem nu momenteel Xanax, hetgeen ook niet echt goed is naar het schijnt omdat het verslavend werkt, maar ik denk dat AD even verslavend werkt.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Plaats reactie